مسابقات مدهامتان یکی از برندهای قرآنی کشور است/ آموزش بچه های مسجد توسط کانون های فرهنگی و هنری مساجد
مسابقات مدهامتان یکی از برندهای قرآنی کشور است/ آموزش بچه های مسجد توسط کانون های فرهنگی و هنری مساجد

مسابقات مدهامتان یکی از برندهای قرآنی کشور است/ آموزش بچه های مسجد توسط کانون های فرهنگی و هنری مساجد

ولیزاده گفت: مسابقات مدهامتان از لحاظ کیفیت اجرا و شرکت کنندگان در کشور خوش درخشیده و یکی از برندهای قرآنی کشور شده است.
شناسه خبر : 1270746 تاریخ انتشار : ۹ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی،  حامد ولیزاده، یکی از اساتید و قاریان بین المللی قرآن و داور بین المللی مسابقات قرآن کریم است و  تاکنون 30 رتبه برتر در مسابقات سراسری قرآن کسب و همچنین رتبه اول مسابقات بین المللی دانشجویان جهان، رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان ایران، رتبه دوم مسابقات سراسری قرائت سازمان اوقاف در مقطع شکوفه ها و رتبه اول مسابقات سراسری بسیج را نیز کسب کرده است.

قرائت قرآن را از چهار سالگی شروع کرده و اوایل قرائت هایش فقط در مراسم های مذهبی و هیئتی بود که برنامه هایشان به طور هفتگی برگزار می شد، و در سن سه یا چهار سالگی با مشاهده تمرینات قرآن برادر بزرگتر (حاج بابک ولیزاده) به قرآن خواندن علاقه مند شده و شروع به حفظ تلاوتهای استاد عبدالباسط کرده و در مدت کوتاهی تلاوتهای جزء 30 مرحوم عبدالباسط و مرحوم سعید مسلم را حفظ کرده است. و تسلط به نغمات موسیقی عرب و آهنگسازی تواشیح نیز از دیگر توانایی های این قاری برجسته آذربایجان غربی است. در ادامه گفتگویی با وی ترتیب داده‌ایم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

شبستان؛ به کدام قاریان ایرانی و بین المللی قرآن  بیشتر علاقه دارید؟

تقریبا با تمام قاریان بین المللی ارتباط دوستانه و صمیمی دارم،  اما ارتباط و دوستی عمیقی با حاج وحید وکیلی قاری بین المللی شهرمان، استاد احمد ابوالقاسمی و استاد سیدجواد حسینی دارم.

شبستان؛ از دلایل یک قاری موفق بفرمایید؟

قاری موفق کسی است که آموزش لازم را دیده باشد  و تلاوتش از لحاظ تکنیک ها به مرحله ایی رسیده باشد که قابل قبول است و این شرایط ابتدایی است و اگر قاری قرآن را یک هنرمند بشناسیم  باید بروز باشد و با معنا نیز آشنا بوده و اطلاعاتش بروز باشد. و علاوه بر این شرکت در جلسات نیز به موفقیت قاری قرآن کمک می کند.

شبستان؛ چگونه انسان می‌تواند خود را به تدبر در قرآن آراسته کند؟

تدبر ابتدا از قرائت شروع می شود و شروعش از  تلاوت منشا می گیرد و این موزون خواندن و تلاوت قرآن همراه با تامل در معانی خدا به پیغمبرش نیز گفته است. شروعش از قرائت ظاهری قران و در ادامه انس با معنایی است که با مطالعه و حضور در جلسات می تواند اتفاق بیفتد.

شبستان؛ بفرمایید تاکنون چند بار در همایش ها و مسابقات قرآنی شرکت کرده و چه مقام هایی را بدست آورده اید؟

شاخص ترین رتبه ام کسب عنوان نخست مسابقات بین المللی دانشجویان جهان بود که در سال 89 در مشهد الرضا (ع) و از امام رضا (ع) هدیه گرفتم. و در سال 92 توفیق الهی شامل حال بنده شد و توانستم پس از چند سال ناکامی در صحنه مسابقات سراسری رتبه دوم کسب کنم.

شبستان؛ نظرتان در مورد مسابقات «مدهامتان» کانون های فرهنگی و هنری مساجد چیست؟ و بعنوان قاری قرآن نقش کانون های فرهنگی و هنری را در راستای ترویج فرهنگ قرآنی چگونه ارزیابی می کنید؟

مسابقات مدهامتان یکی از مسابقاتی است که از لحاظ کیفیت برگزاری و شرکت کنندگان حاضر یکی از برندهای مسابقات است مخصوصا در مراحل کشوری که از همه جای ایران حضور دارند. نفر اول هر رشته بصورت مستقیم میره مرحله بعدی ولی باید تکمیل شود و کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید از لحاظ آموزشی روی شرکت کنندگان کار کنند و چون تعداد علاقمندان به این مسابقات زیاد است و این تعداد زیاد می تواند امتیاز برای  کانون های مساجد باشد ولی ملاک نیست و باید از لحاظ اموزشی هم ارتقا پیدا کنند.

پایان پیام/ 566