لزوم توجه ویژه به گروه سنی کودک و نوجوان در رویداد قرآنی «مدهامتان»/ ضرورت تخصصی کردن فعالیت های قرآنی در مساجد
لزوم توجه ویژه به گروه سنی کودک و نوجوان در رویداد قرآنی «مدهامتان»/ ضرورت تخصصی کردن فعالیت های قرآنی در مساجد

لزوم توجه ویژه به گروه سنی کودک و نوجوان در رویداد قرآنی «مدهامتان»/ ضرورت تخصصی کردن فعالیت های قرآنی در مساجد

خرمبخت گفت: با توجه به وجود تعداد بسیاری از بچه های مسجد در رده سنی کودک و نوجوان لزوم توجه به آنها دارای اهمیت است و می توان با هدف مند کردن مسابقات «مدهامتان» به نتایج مطلوبی دست یافت.
شناسه خبر : 1269415 تاریخ انتشار : ۷ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۴۱

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

«مدهامّتان» به معنای «دو  باغ خرم و سبز» نام بزرگترین رویداد قرآنی بچه های مسجد است که ترویج معارف قرآنی در جامعه، توجه به مساجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت های قرآنی، تحکیم پیوند مسجد، قرآن و مردم، کشف استعدادهای قرآنی از جمله اهداف برگزاری این مسابقات قرآنی به شمار می روند.

 

این مسابقات به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد هر سال در سراسر کشور به همت بچه های مسجد برگزار می شود و منتخبان آن نیز در مرحله کشوری به رقابت می پردازند. در آستانه برگزاری شانزدهمین رویداد قرآنی «مدهامتان» به سراغ محمد خرمبخت؛ برگزیده منطقه جنوب استان فارس در این مسابقات رفتیم؛ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

 

شبستان:  برای اولین سئوال یک معرفی کوتاه از خودتان بفرمائید؟

محمد خرمبخت هستم؛ 28 ساله؛ دارای مدرک کارشناسی مهندسی متالوژی صنعتی.

 

شبستان: فعالیت های قرآنی خود را از چه زمانی آغاز کرده اید و زیر نظر کدام اساتید آموزش دیده اید؟

از کودکی و در سن هشت سالگی با شرکت در کلاس های دارالقرآن آل یاسین لارستان، زیر نظر مربیان برجسته فعالیت های قرآنی خود را آغاز کردم. بهترین راهنما که در این مسیر داشته و به عنوان مربی و استاد از وی بهره ها گرفتم؛ احمد وحیدنیا از اساتید مطرح قرآنی شهرستان بوده است.

 

شبستان: بجز فعالیت های قرآنی در فعالیت های اجتماعی دیگر نیز مشارکت داشتید؟

بله؛ بنده از زمان کودکی به فعالیت های ورزشی علاقمند بودم؛ به صورت حرفه ای در رشته های پینگ پونگ و هندبال فعالیت کرده و آن را تا زمان دانشجویی ادامه دادم. به واسطه رشته تحصیلی ام فعالیت های علمی نیز داشته ام.

برگزاری دوره های مختلف فرهنگی برای نوجوانان، همکاری با مجموعه «نوجوان پلاس»، شرکت در مسابقات مختلف قرآنی در دوران دانش آموزی و دانشجویی، فعالیت در کانون قرآن دانشگاه شیراز به عنوان عضو شورای مرکزی و دبیر کانون، مربی قرآن دارالقرآن شهید شیخی از دیگر فعالیت های بنده در حوزه فرهنگی و قرآنی بوده است.

 

شبستان: از رتبه های قرآنی که تاکنون کسب کرده اید بفرمائید؟

راهیابی به مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش آموزی، کسب رتبه اول کشوری هم خوانی تواشیح مسابقات دانشجویی و...

 

شبستان: در جشنواره مدها متان چه رتبه ای را کسب کردید؟

سال گذشته در بخش ترتیل جشنواره مدها متان در منطقه جنوب فارس شرکت کرده و مقام نخست را کسب کردم.

 

شبستان: نظر شما در زمینه مسابقات قرآنی مدهامتان و سطح این مسابقات با حضور بچه های مسجد چیست؟

مدهامتان در سطح خود که ویژه بچه های مسجد است مطلوب بوده اما در مقایسه با مسابقات اوقاف که فراگیری بیشتری دارد هنوز جا برای پیشرفت دارد چرا که به واسطه محدودیت سنی افراد زیادی نمی توانند در این مسابقات شرکت کنند. همچنین شرکت در این جشنواره برای افرادی که در مسابقات قرآنی دارای رتبه هستند نیز محدود است. روند نام نویسی در این مسابقات و الزام عضویت در کانون و همچنین نیاز به بارگزاری ویدیو که از شرایط شرکت در این جشنواره است افراد را دچار مشقت می کند. چنانچه مراحل ثبت نام آسان تر شود می تواند در استقبال بیشتر مخاطبان موثر باشد. نکته دیگری که می تواند به رونق این جشنواره قرآنی کمک کند حضور شرکت کنندگان زیر 16 سال است که با توجه به وجود تعداد بسیاری از بچه های مسجد در این رده سنی لزوم توجه به آنها نیز دارای اهمیت است و می توان با هدف مند کردن مسابقات به نتیجه مطلوبی دست یافت. همچنین تخصصی کردن فعالیت های قرآنی در کانون ها نیز به غنای مدهامتان می افزاید.

 

شبستان: راهکار گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی از معبر مساجد را در چه می بینید؟

قطعاً مساجد با وجود کودکان و نوجوانان جلوه زیباتری دارد؛ چنانچه تلاش مان بر این باشد که رونق را به مساجد بازگردانیم سرمایه گذاری بر روی این گروه سنی با روی خوش نشان دادن به بچه ها و استقبال از آنان، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی هدفمند قرآنی و... می توان به یک جامعه قرآنی مطلوب دست یافت و نتایج خوبی را کسب کرد.

 

پایان پیام/ 691