از تشکیل هسته‌های هنری تا کارآفرینی و خودکفایی به همت کانونی مسجدی
از تشکیل هسته‌های هنری تا کارآفرینی و خودکفایی به همت کانونی مسجدی

از تشکیل هسته‌های هنری تا کارآفرینی و خودکفایی به همت کانونی مسجدی

آنچه به‌همت کانون فرهنگی‌هنری «ولایت» انجام می‌شود، نشان می‌دهد کارکردهای مسجد صرفاً اقامه نماز و برگزاری آئین‌های مذهبی نیست؛بلکه با احیای کارکردهای هنری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مسجد می‌توان، زمینه اصلاح سبک زندگی در پرتوی معنویت مسجد را فراهم کرد.
شناسه خبر : 869194 تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری مساجد از بازوان پرتوان خانه های خدا در مسیر حرکت به سوی «مسجد تراز اسلامی» هستند که با لبیک به مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف اعم از فعالیت های قرآنی، کتابخوانی، سرود و ... توانسته اند، نقشی مهم در خاکریز فرهنگ ایفا کنند.

 

از این رو در سلسله گزارش هایی فعالیت کانون های فعال و ممتاز مسجدی مرور می شود:

 

کانون فرهنگی هنری «ولایت» در جوار مسجد امام خمینی(ره) استان قم از جمله کانون های مسجدی است که توانسته با کسب 10 هزار و 294 امتیاز تا سه شنبه، 26 آذرماه در طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» نام خود را در زمره کانون های فعال و برتر ثبت کند.

 

این کانون مسجدی با 350 عضو فعال مجری برنامه های متنوع در شاخص های هشت گانه طرح ملی فهما اعم از قرآن و عترت، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، کتاب و کتابخوانی، اوقات فراغت، شبکه سازی و ساماندهی، رسانه و فضای مجازی، ابتکار و خلاقیت و هنری و ادبی است.

 

برگزاری دوره های قرائت، روخوانی، حفظ و تفسیر قرآن، تشکيل هيات های انديشه ورز و شناسايي و تشکيل هسته هاي هنري، برگزاری دوره هاي تشکيلاتي و کادرسازي ذیل محور شبکه سازي و فضاي مجازي، انجام فعالیت های اجتماعی در زمینه مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي، ورزش و سلامت و برگزاری دوره های مشاوره از برنامه هایی است که کانون فرهنگی هنری ولایت با آنها توانسته مخاطبان از گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوان و جوان را جذب و همراه کند.

 

 

فعالیت های هنری از دیگر اولویت های کاری در این کانون فعال مسجدی است که ذیل آن تئاتر، خوشنويسي، گرافيک، نقاشی، سرود، تعزیه و قصه گویی برای برادران و خواهران و در گروه های سنی مختلف انجام می شود.

 

دوره های آموزشی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز به همت این کانون برای اعضا و فعالان برگزار می شود و توانسته در جذب مخاطب نقشی موثر ایفا کند.

 

انجام فعالیت های اجتماعی از اولویت های کاری کانون فرهنگی هنری «ولایت» است که ذیل آن دوره های کارآفريني، سبک زندگی، خودکفایی، اردویی و گردشگری برگزار می شود.

 

 

در محور آموزش و توانمندسازي که از شاخص های هشت‌گانه طرح ملی «فهما» است نیز این کانون مجری دوره های مهارتی و بصیرتی و درسی و تقویتی است.

 

کانون فرهنگی هنری «ولایت» در محور ورزش و سلامت نیز با برگزاری دوره های رزمی، فوتسال، شنا، تیراندازی، کوهپیمایی و تنیس برای گروه سنی 7 تا 14 سال می کوشد بر سلامت جسم و روح آینده سازان کشور، سرمایه گذاری کند.

 

 

از مرور آنچه به همت این کانون مسجدی انجام می شود، می توان دریافت کارکردهای مساجد صرفاً اقامه نماز و برگزاری آئین های مذهبی در ولادت و ایام شهادت و وفیات ائمه(ع) نیست بلکه می توان با توجه به کارکردهای هنری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مسجد و از قوه به فعل درآوردن آنها، زمینه اصلاح سبک زندگی در پرتوی معنویت مسجد را فراهم کرد.

       

 

پایان پیام/ 9