کرامت جامعه؛ در پرتوی زیست عفیفانه است
کرامت جامعه؛ در پرتوي زيست عفيفانه است
رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور مطرح کرد:

کرامت جامعه؛ در پرتوی زیست عفیفانه است

حجت الاسلام والمسلمين خداداده با اشاره به شعارهاي مهم دهه کرامت امسال گفت: کرامت جامعه؛ در پرتوي زيست عفيفانه از مهم ترين ضروريات زندگي امروز است.
شناسه خبر : 47416 تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۴:۳۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور که امروز (شنبه 30 اردیبهشت) در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تقویم رسمی کشور پر از مناسبت های ملی و مذهبی است که اگر با دید خوب به آنها نگاه کنیم، می تواند منشاء ترویج معنویت و سبک زندگی دینی در میان مردم باشد، گفت: مناسبت هایی همچون دهه امامت و ولایت، دهه کرامت، محرم، اربعین و ماه مبارک رمضان، فرصت هایی است که اگر دستگاه های فرهنگی برنامه هایی با محوریت مردم برای این ایام تدارک ببینند، مملو از نکته های اخلاقی است.

 

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، با اشاره به عنوان روز اول دهه کرامت «حضرت فاطمه معصومه(س)؛ بهترین دختر دنیا»، گفت: ویژه برنامه های مختلفی به این مناسبت، در اماکن مقدس اعم از مساجد و آستان های مقدس و بقاع متبرکه در سراسر کشور برگزار می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه شخصیت های بزرگی همچون بی بی خاتون و بانو در برخی از شهرهای کشور مدفون هستند که جزو اولیای الهی محسوب می شوند، اظهار کرد: ما همواره زنان را به نیکی، عفیف بودن می شناسیم. در بسیاری از نقاط کشور برای این بانوان، حرم های مطهر و بقعه توسط مردم بنا شده اند و محل رجوع مردم هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه حجم برنامه های تدارک دیده شده برای دهه کرامت امسال، چندین برابر سال های گذشته است، گفت: به مناسبت روز دختر نیز ویژه برنامه هایی از سوی آستان های مقدس به ویژه آستان حضرت فاطمه معصومه (س) پیش بینی شده است.

 

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، با اشاره به عنوان دومین از دهه کرامت «شادی و نشاط مومنانه، گره گشایی کریمانه»، اضافه کرد: گره گشایی موجب سرور و نشاط انسان می شود. حتی انسان هایی که مسلمان نیستند وقتی به دیگران کمک می کنند، به آرامش می رسند.

 

وی با اشاره به نام سومین روز از این دهه «کرامت اجتماعی در دوستی و رفتار نیکوکارانه» اظهار کرد: مساجد و کانون های فرهنگی هنری برنامه های مفصلی در همین راستا برنامه ریزی کرده اند، اصل کار در مساجد با مردم است.

 

خداداده افزود: چهارمین روز از دهه کرامت با روز سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر که روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است، همزمان شده است، که به همین دلیل، عنوان «خیر خواهی و نوع دوستی در سایه مقاومت و ایثار» نامگذاری شده است لذا اگر فرهنگ ایثار و مقاومت در جامعه رواج یابد، در برابر بسیاری از مشکلات بیمه خواهیم شد. بر همین اساس، دستگاه های مختلف برای این موضوع نیز برنامه های مختلفی تدارک دیده اند.

 

وی اضافه کرد: پنجمین روز از دهه کرامت، «امام زادگان علیهم السلام و بقاع متبرکه؛ آرامش بخش جان‌ها» نامگذاری شده است. امامزادگان و بقاع متبرکه هسته ها و قطب های فرهنگی و معنوی و تمدنی در کشور ما هستند و همواره منشأ اثر و خیر و برکت بوده اند. غبارروبی اعتاب و آستان های مقدس در این روز انجام  می شود.

 

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، ادامه داد: «آستان احمدی، ستاره درخشان و ماندگار تاریخ» عنوان ششمین روز از دهه کرامت، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع)  است. سال گذشته در حرم حضرت شاهچراغ (ع) حادثه تروریستی بسیار تلخی روی داد که باید درباره آن گفت و گو کرد و همچون عاشورا گرامی داشته شود. ما دیدار و تجلیل از خانواده شهدای این حادثه تروریستی را برای این روز برنامه ریزی کرده ایم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه شنبه ششم خرداد، همزمان با هفتم ذی القعده «کرامت جامعه، در پرتو زیست عفیفانه» نامگذاری شده است، یادآور شد: عفت و زندگی عفیفانه از مهم ترین ضروریات زندگی ما است. که در برنامه های دهه کرامت مورد توجه است. عفت زنان و مردان، هم در عمل، هم در پوشش و هم در گفتار و هم در زندگی مومنانه لازم است. این موضوع آن قدر مهم است که می توان گفت، کرامت جامعه در پرتوی زیست عفیفانه شکل می گیرد.

 

وی گفت: «مساجد امید آفرین، پایگاه انتظار و اتحاد» عنوان هشتمین روز از دهه کرامت است. امسال نیز جشن های دهه کرامت در مساجد و با همراهی نهادهای مسجدی از جمله کانون های فرهنگی هنری با شور و نشاط برگزار می شود. رویکرد ما در حوزه مساجد، رونق حضور خانوادگی مردم در مساجد است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، در ادامه با بیان اینکه داریم به ایام اوقات فراغت تابستان نزدیک می شویم، بنابراین باید تلاش کنیم در فضای مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد برنامه های متنوعی برای نوجوانان و جوانان برگزار کنیم، گفت: باید با حوضچه های معرفتی و برنامه های پر نشاطی که در مساجد برگزار می کنیم، موجب تربیت انسان های مومن، مجاهد و انقلابی شویم.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه، عناوین سه روز پایانی دهه کرامت را اعلام کرد: دوشنبه هشتم خرداد، نهم ذی القعده؛ مهربانی و محبت به رسم اهل بیت علیهم‌السلام؛ سه شنبه نهم خرداد، دهم ذی القعده؛ مکتب رضوی؛ عدالت برای همه، ظلم برای هیچ کس؛ و چهارشنبه دهم خرداد، یازدهم ذی القعده؛ اخلاق و همدلی، در پرتو سیره امام رضا علیه‌السلام.

 

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور ادامه داد: با همکاری آستان های مقدس و دستگاه های عضو این ستاد، پیوست محتوایی خوبی برای هر یک از روزهای دهه کرامت در نظر گرفته شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، آیین افتتاحیه جشن های دهه کرامت، روز یکشنبه، سی و یکم اردیبهشت ماه، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با سخنرانی آیت الله مروی، تولیت آستان مقدس قدس رضوی، آغاز می شود، گفت: مراجع معظم تقلید و نمایندگان دفاتر و بیوت مراجع و علما در این مراسم شرکت خواهند کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده اضافه کرد: برنامه های دهه کرامت در 35 هزار مسجد، بقعه و امامزاده سراسر کشور به صورت ویژه برگزار می شود. همچنین ویژه برنامه مهم جشن های "زیر سایه خورشید" در دو هزار نقطه در داخل و خارج کشور برگزار می شود. همچنین کاروان "سفیران کریمه" نیز امسال همراه با برگزاری ویژه برنامه هایی بصورت بین المللی اجرا خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) همزمان با آخرین روز از دهه کرامت با سخنرانی رییس جمهور محترم کشورمان، در مشهد مقدس برگزار می شود، گفت: اجتماع بزرگ با حضور خادم یاران رضوی و خادمان حضرت عبدالعظیم (ع) و خادمان حرم کریمه اهل بیت (ع) در حرم های مطهر برگزار می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با اشاره به برگزاری جشنواره سلاله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در طول سال و به طور ویژه در ایام دهه کرامت، گفت: سازمان بسیج مستضعفین نیز به صورت ویژه در دو عرصه میدانی و فضای مجازی برنامه های خوبی برگزار می کند.

 

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش نیز طرح نسیم کرامت را به مناسبت دهه کرامت برگزار می کند همچنین برگزاری اجتماع سه هزار نفری دختران تازه به سن تکلیف رسیده با عنوان «دختران کرامت» به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) از برنامه های مهم دیگر به مناسبت این دهه است.

 

وی در پایان به برگزاری مسابقه کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همراهی خوب بنیاد بین المللی امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با اجرای طرح های "شنبه های کتاب" و "صدای کتاب" فعالیت های خوبی در حوزه کتابخوانی به مناسبت دهه کرامت دارند.