از معرفی الگوی برتر به دختران تا خیز دستگاه ها برای برگزاری صدها عنوان برنامه در دهه کرامت
از معرفي الگوي برتر به دختران تا خيز دستگاه ها براي برگزاري صدها عنوان برنامه در دهه کرامت
در نشست ستاد دهه کرامت کشور مطرح شد

از معرفی الگوی برتر به دختران تا خیز دستگاه ها برای برگزاری صدها عنوان برنامه در دهه کرامت

نمايندگان اعتاب مقدسه و دستگاه ها از آمادگي کامل خود براي برگزاري صدها عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در سراسر کشور و برخي از کشورهاي جهان خبر دادند.
شناسه خبر : 47332 تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۶:۳۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی عسکر»، در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور که امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت) در دفتر تولیت آستان سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در شهر ری برگزار شد با تاکید بر ایجاد تنوع و جذابیت و خلاقیت در برنامه های دهه کرامت، گفت: دستگاه های ستاد بزرگداشت دهه کرامت باید از ظرفیت فضای مجازی، فیلم سینمایی، نمایش و کتاب در ترویج مکتب اهل بیت (ع) استفاده کنند. 

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اضافه کرد: آنچه در برنامه های مرتبط با برای سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر بیان می شود باید موجب تغییر نگرش دختران و عموم جامعه شود. باید در این برنامه ها نگاه متعالی اسلام به دختران و زنان بیان شود و در این زمینه، باید بیشتر از گذشته کار کنیم.

 

وی افزود: دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، باید از ظرفیت دختران نخبه و مخترع و هنرمند بهره ببرند و حتی این دختران را مورد تجلیل قرار دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره جایگاه زن در اسلام مطالبی را مطرح کردند که بسیار ارزشمند است که اگر این نگاه متعالی، توسط رسانه ها  ودستگاه ها مورد توجه باشد، قطعا در مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، در ادامه  با بیان اینکه پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) پیرامون جایگاه زن سخنان گهرباری دارند گفت: اگر در برنامه های دهه کرامت سیره اهل بیت علیهم السلام ترویج پیدا کند، در مخاطبان دگرگونی فکری ایجاد می شود. 

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، با بیان اینکه در ایام دهه کرامت باید متناسب با زمان و مقتضیات زمانی و مکانی، به ترویج اخلاق مداری بپردازیم، اضافه کرد: اینکه چه پیامی باید به مخاطب نوجوان و جوان ارائه شود یا آنکه مصادیق شادی و نشاط مومنانه چیست، باید در دهه کرامت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: امیدوارم با همکاری دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور بتوانیم گام های اثرگذارتری در حوزه ماندگاری فرهنگ رضوی برداریم.

 

دهه کرامت، شجره طیبه ای است که می تواند جریانات فرهنگی در کشور را مدیریت کند 

حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» نیز در این نشست با بیان اینکه دهه کرامت، شجره طیبه ای است که می تواند جریانات فرهنگی در کشور را مدیریت کند، گفت: مردمی بودن و استفاده از ظرفیت نهادها و تشکل های مردمی در برگزاری برنامه ها، از مهم ترین ویژگی های ستاد بزرگداشت دهه کرامت است.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، اضافه کرد: همه دستگاه ها باید تلاش کنند با میدان دادن به نوجوانان و جوانان در برگزاری برنامه های دهه کرامت، این فرصت را ایجاد کنند که نسل جوان با شور و نشاط، تعظیم شعائر کنند.

وی با بیان اینکه جشن های دهه کرامت از سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و همراه با بزرگداشت روز دختر آغاز می شود، افزود: کریمه اهل بیت (ع) به عنوان بانوی کرامت می تواند الگویی بی نظیر نه تنها برای بانوان بلکه برای مردان نیز باشند.

برنامه های مفصلی برای ایام دهه کرامت تدارک دیده شده است

حجت الاسلام والمسلمین خداداده، در ادامه با بیان اینکه برنامه های مفصلی برای ایام دهه کرامت در مراکز استان ها و شهر تهران تدارک دیده شده است و رشد برنامه ها نسبت به سال گذشته، حدود پنج برابر است، گفت: برنامه محوری در تهران، در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار می شود. در استان فارس نیز، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی کاظم (ع) برنامه های ویژه ای از سوی دستگاه های ستاد بزرگداشت دهه کرامت این استان برگزار می شود. همچنین به مناسبت روز بزرگداشت امامزادگان نیز آیین غبارروبی امامزادگان و بقعه های متبرکه در نقاط مختلف کشور برگزار خواهد شد.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، در ادامه با تاکید بر اینکه خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی، شعار دهه است، گفت: برنامه های محتوایی و معرفتی که در دهه کرامت برگزار می شوند، باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد.

 

برنامه های دهه کرامت استان تهران با محوریت آستان سیدالکریم(ع) برگزار می شود

حجت الاسلام محسن عرفاتی، نیز در این نشست، با بیان اینکه برنامه های دهه کرامت استان تهران با محوریت آستان سیدالکریم(ع) و با همراهی تشکل های مردمی برگزار می شود، گفت: ویژه برنامه های متنوع و مفصلی برای شب و روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) پیش بینی کرده ایم.

 

معاون علمی فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، اضافه کرد: تجمع دختران کرامت و مراسم خطبه خوانی در صحن اصلی آستان سیدالکریم (ع) با مشارکت خدام آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و خادمان آستان قدس رضوی برگزار می شود.

 

آستان قدس رضوی در برگزاری برنامه های دهه کرامت توجه ویژه به موضوع کودکان و نوجوانان دارد

این گزارش می افزاید، نعمت ‌الله فیروزی  نیز با بیان اینکه امسال آستان قدس رضوی در برگزاری برنامه های دهه کرامت توجه ویژه به موضوع کودکان و نوجوانان و جوانان دارد، گفت: در همین راستا سه ویژه برنامه با محوریت احادیث امام رضا (ع) برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تهیه شده است.  

 

نماینده آستان قدس رضوی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت، اضافه کرد: امسال تلاش کردیم که برنامه ها را از فضای رسمی دور کنیم، و با مشارکت مردمی برگزار کنیم. در همین راستا جشن های زیر سایه خورشید به صورت ملی و بین المللی با حضور و محوریت مردم و تشکل ها و نهادهای مردمی اجرا می شود.

 

فیروزی در ادامه، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد و سایر تشکل های مردمی در برگزاری برنامه های دهه کرامت تاکید و گفت: سه ضلع مبلغ، معلم، مادر و سه ضلع مسجد، مدرسه و خانه نیز باید در برنامه های فرهنگی مورد اهتمام قرار گیرد.

 

در مسیر تدوین سند محتوایی، آستان مقدس رضوی همکاری بسیار خوبی داشت

حجت الاسلام «منصور مقدمی»، نیز در این نشست، با بیان اینکه برای تولید محتوا به مناسبت دهه کرامت، جلسات متعددی با حضور کارگروه محتوایی و برخی از کارشناسان حوزه و دانشگاه، برگزار شد، یادآور شد: در مسیر تدوین سند محتوایی، آستان مقدس رضوی با این کارگروه همکاری بسیار خوب و مستمری داشت.

نماینده آستان حضرت فاطمه معصومه (س) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به شعار روز دختر «حضرت معصومه (س)، بهترین دختر دنیا»، گفت: موضوع الگودهی به بانوان و دختران جامعه با توجه به مقتضیات زمان باید بیش از گذشته مورد توجه باشد.

وی در ادامه از برگزاری ویژه برنامه سفیران کریمه در ۴۰ نقطه کشور و جهان خبر داد و گفت: پویش هایی با محور برگزاری جشن خانگی ویژه دختران در آستان مقدس کریمه اهل بیت (ع) برنامه ریزی شده است.

 

آمادگی کامل واحدهای صنفی برای برگزاری جشن های دهه کرامت

«بهارلویی» نیز از آمادگی کامل تمام واحدهای صنفی فعال در کشور برای برگزاری جشن های دهه کرامت در سراسر کشور خبر داد و گفت: اهدای بسته های معیشتی، ارائه تخفیف های ویژه و آذین بندی واحدهای صنفی  و خیابان ها و مناطق تجاری و بازارها از برنامه های جامعه اسلامی اصناف و بازار به مناسبت دهه کرامت است.

 

پلتفرم ویترین دختران همزمان با دهه کرامت در شبکه اجتماعی بله رونمایی می شود 

«ناظر» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کارگروه دختران، سال قبل در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل شد، گفت: ستادهای استانی نیز در همین راستا و به طور ویژه برای بزرگداشت روز دختر تشکیل شدند.

نماینده معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ستاد بزرگداشت دهه کرامت فعال کردن حلقه های میانی در کارگروه دختران را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه نام برد و اضافه کرد: پلتفرم ویترین دختران همزمان با دهه کرامت در شبکه اجتماعی بله رونمایی می شود و تلاش کرده ایم که در برنامه ها بحث هویت دختران و نیز خلاقیت آفرینی مورد توجه قرار گیرد.

«شهرکی»، نماینده کانون خدمت رضوی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز از برپایی ۲۲ چایخانه حضرت رضا (ع) در میادین تهران با همکاری مجموعه های مسجدی و مردمی خبر داد و گفت: جشنواره بزرگی ویژه نوجوانان و جوانان با همکاری آموزش و پرورش در حال برگزاری است که تاکنون پنج هزار اثر به دبیرخانه آن ارسال شده است.

«سعیدی زاده»، نماینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت اهتمام به موضوع هنرو رسانه در عرصه ترویج فرهنگ رضوی را یکی از رویکردهای این بنیاد در برگزاری همه برنامه ها عنوان کرد و گفت: ۱۶ جشنواره ملی و بین المللی با محوریت امام رضا (ع) تدارک دیده شده است که اختتامیه برخی از آنان در دهه کرامت برگزار می شود.

 

وی افزود: تلاش کرده ایم در ایام دهه کرامت با ابزار تئاتر برای مخاطبان برنامه داشته باشیم و مضامین رضوی را به آنها منتقل کنیم.

 

اجرای سرود در سطح مساجد و محلات و میادین شهرها

این گزارش می افزاید، حجت الاسلام «مجتبی تختی پور»، یکی از برنامه های محوری تدارک دیده از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد را اجرای سرود در سطح مساجد و محلات و میادین شهرها، عنوان کرد و افزود: باید از ظرفیت مکان های عمومی برای اجرای برنامه ها در دهه کرامت بیشترین استفاده را برد.

 

معاون فرهنگی و هنری کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران اضافه کرد: نمایش میدانی نیز توسط گروه های تئاتر بچه های مسجد در سطح شهر تهران و در اماکن عمومی همزمان با دهه کرامت، اجرا خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: همانطور که میهمانی ۱۰ کیلومتری به مناسبت عید غدیر به جریانی بزرگ در کشور تبدیل شده، باید چنین جریانی درباره دهه کرامت در کشور شکل گیرد.