قدر، شبی برای بیدار شدن از خواب غفلت است
قدر، شبی برای بیدار شدن از خواب غفلت است

قدر، شبی برای بیدار شدن از خواب غفلت است

حجت‌الاسلام شایان گفت: شب قدر فقط صرفا شب بیدار ماندن نیست بلکه شبی برای بیدار شدن از خواب غفلت است.
شناسه خبر : 1261358 تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۳:۲۵

حجت‌الاسلام علی شایان-امام جمعه موقت صومعه‌سرا- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان اظهار کرد: ما در قرآن سوره ای به نام قدر داریم که خداوند در آن سوره می فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم یعنی شب قدر شب نزول کلام الله مجید است.

 

وی افزود: حال برخی مفسران فرموده اند که قرآن بر بیت المعمور نازل شده و بعد تدریجا بر قلب مبارک پیامبر اسلام (ص) و در برخی تفاسیر آمده که شب قدر شب نزول قرآن بر پیامبر عظیم الشان است.

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با بیان اینکه شب قدر شب تعیین؛ تقدیر و محکم‌ شدن مقدرات است گفت: آنچه از نص قرآن و روایات متوجه می شویم بسیاری از امور مهم اعم از خیر و شر و حوادثی که در یک سال آینده تا شب قدر سال بعد اتفاق می افتد در همین شب می تواند تقدیر شود.

 

حجت‌الاسلام شایان با بیان اینکه امشب تنزل الملائکه والروح است تصریح کرد: می گویند یکی از معانی قدر تنگ شدن و ضیق شدن است به این معنا که شب قدر آنقدر فرشتگان به زمین می آیند که فضای زمین ضیق مکان پیدا می کند.

 

وی با بیان اینکه شب قدر شب عجیبی است بیان کرد: همچنین در روایات از شب قدر به عنوان قلب ماه مبارک رمضان نام برده شده است «لیله القدر قلب شهر رمضان».

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با اشاره به اینکه در اخبار و احادیث کتب روایی ما وارد شده که شب نوزدهم ماه رمضان مقدرات تعیین، شب بیست و یکم ابرام و محکم شده و در شب بیست سوم امضا و نهایی می شود اظهار کرد: همه می دانیم که کل عمر و زندگی ما یک فرصت بسیار ارزشمند و بی بازگشت است منتهی لیله القدر فرصتی بی بدیل و استثنایی است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد و نباید مشمول غفلت شود.

 

حجت‌الاسلام شایان با بیان اینکه لذا به شب زنده داری و بیدار بودن، به استغفار و دعا و نماز و خواندن قرآن و توبه خیلی تصریح  و تاکید شده است افزود: باید از خداوند اولا توفیق درک شب قدر را طلب کنیم بعد طلب حلالیت خیلی مهم است.

 

وی با بیان اینکه عزم و تصمیم بر توبه خیلی مهم است گفت: این که انسان تصمیم به توبه بگیرد و مسیر اشتباه زندگی خود را تغییر دهد .

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با تاکید به اینکه شب قدر فقط صرفا شب بیدار ماندن نیست بلکه شبی است برای بیدار شدن از خواب غفلت تصریح کرد: در این شب برای همدیگر دعا کنیم دعاهای ما در حق همدیگر به استجابت خیلی نزدیک است.

 

وی با بیان اینکه امشب شب تقرب به خدا و شب آزاد شدن از آتش جهنم است بیان کرد: شب قدر، شب بهشتی شدن، شب طلب عاقبت به خیری، شب مناجات و شب متحول شدن است.

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با بیان اینکه معلوم نیست باز هم چنین فرصت هایی تکرار شود زیرا فرصت بی بازگشتی است خاطرنشان کرد: خداوند به همه ما توفیق تنبه و توجه به این مفاهیم عالیه مرحمت فرماید.

پایان پیام/ 526