هدف گذاری تبدیل ۱۰۰ مسجد به پایگاه قرآنی در سال ۱۴۰۲/ تحول در مساجد خاموش در مباحث قرآنی
هدف گذاری تبدیل ۱۰۰ مسجد به پایگاه قرآنی در سال ۱۴۰۲/ تحول در مساجد خاموش در مباحث قرآنی

هدف گذاری تبدیل ۱۰۰ مسجد به پایگاه قرآنی در سال ۱۴۰۲/ تحول در مساجد خاموش در مباحث قرآنی

حجت الاسلام امیدی گفت: در هدف گذاری سال ۱۴۰۲ تعداد یکصد پایگاه فعال قرآنی در سطح استان فارس است که دراین راستا برنامه ریزی های خوبی در این راستا صورت گرفته که برای اجرایی شدن آن قدم به قدم گام بر می داریم.
شناسه خبر : 1261263 تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۴۱

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

 «تبدیل مساجد در هر محله به پایگاه های قرآنی و تعامل و ارتباط با مساجد دیگر آن محله و تشکیل جلسات و مسابقات قرآنی در بین آنها، بهترین مشوّق برای وارد شدن نوجوانان و جوانان به وادی قرآن و بخصوص تربیت حافظان قرآن است.»؛ این توصیه را مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن ماه مبارک رمضان فرمودند که منشأ حرکت مساجد به سمت هدفمند کردن برنامه های قرآنی و تبدیل آن به پایگاه های قرآنی شده است؛ حرکتی که اکنون در سراسر کشور در حال شکل گیری بوده و رونق را به فعالیت های قرآنی مساجد بخشیده است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز که همواره پیشگام در تحقق منویات رهبری انقلاب بوده اند در تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی هم سهم ویژه ای دارند و می توان گفت نوک پیکان فرمان رهبری به سمت آنها است؛ از این رو با حجت الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس همراه شدیم تا ضمن تبیین فرمان رهبری انقلاب، رویکرد این ستاد به منظور ساماندهی کانون ها در طرح تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی را جویا شویم.

 

 

لازمه تحقق تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی مد نظر رهبری انقلاب چیست؟

در این مسئله 2 کار باید صورت بگیرد؛ یکی از ناحیه مسئولان و متولیان و دیگری از سوی مردم. متولیان مساجد باید تصمیم و اراده جدی نسبت به تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی داشته باشند.

 وقتی مقام معظم رهبری به تبدیل مساجد به جایگاه و محافلی برای کرسی های قرآنی فرمان دادند تکلیف برای هر مسئول است تا نسبت به موقعیتی که در اطرافش وجود دارد واکنش نشان دهد و کمک کند تا این امر شکل بگیرد و تحقق پیدا کند.

اعزام اساتید مطرح قرآنی به مساجد، تامین اعتبار برای محافل قرآنی، ایجاد زیرساخت های لازم به لحاظ فیزیکی و معنوی برای حضور کودکان و نوجوان از تکالیف اصلی مسئولان و افراد ذی ربط امور مسجد در دستگاه ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی به منظور تحقق فرمان رهبری است.

اما تکلیفی نیز بر عهده متدینین و مومنین است که با جوششی از درون و برنامه ریزی مدون توسط هیات امنا و امام جماعت مسجد برای رسیدن به این مهم کمک کنند.

پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی به عنوان دو بال برای امام جماعت نیز وظیفه دارند شرایط لازم را برای شکل گیری پایگاه قرآنی در مساجد ایجاد کنند.

 تکالیف متولیان مساجد و مردم به صورت منسجم و در کنار یکدیگر به تحقق فرمان رهبری انقلاب در تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی کمک چشمگیری می کند.

 

 

با توجه به ظرفیت بالای استان فارس، چه تعداد پایگاه قرآنی می تواند در کانون های مساجد راه اندازی شود؟

همه کانون ها و همچنین مساجدی که کانون فرهنگی در آن قرار ندارد این ظرفیت را دارند که تبدیل به پایگاه های قرآنی شوند.

نزدیک به هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در سطح استان فارس و حدود 300 کانون در جنوب استان استعداد تبدیل شدن به ظرفیت های قرآنی با اداره امور توسط مردم دارند.

این ظرفیت می تواند به صورت تصاعدی بالا رود و افزایش پیدا کند با این نوع نگاه که هر مسجد تبدیل به پایگاه قرآنی شود و دستور رهبری نیز مبنی بر همین است و ایشان نسبت به پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی تکلیف مشخص روشن نفرمودند و این یک تکلیف همگانی بوده و تنها بر عهده ارگان و افراد خاص نیست.

معتقدیم غیر از کانون های فرهنگی، این مهم در پنج هزار مسجد در استان پهناور فارس محقق شود. تحقق این امر به صورت فازبندی در استان اجرایی می شود به نحوی که هر سال تعدادی از مساجد به پایگاه قرآنی تبدیل و در یک بازه چند ساله تمام مساجد به این ظرفیت مجهز شوند.

 

پیش نیاز پایگاه های قرآنی تربیت مربی و اساتید متبحر است آیا در این زمینه برنامه هایی برای سال جاری مد نظر است؟

اگر واجب را تشکیل پایگاه قرآنی بدانیم مقدمه آن این است که ظرفیت پایگاه ها را ایجاد کنیم. از برنامه هایی که به عنوان مقدمه واجب لازم است تربیت مربیان قرآنی است. طبیعی است که متربی، دانش آموز، دانشجو و مخاطب ما نیاز به مربی متبحر و دارای سلاح اعتقاد، عمل، علم و اندیشه دارد تا راهبری درستی انجام شود.

با همکاری دستگاه هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد اقامه نماز، آموزش و پرورش، مجموعه ها، تشکلات و انجمن های مردم نهاد و قرآنی دوره هایی را برای تربیت مربیان قرآن به منظور اعزام به مساجد در نظر داریم.

 

آیا پرداختن صرف به قرائت قرآن و تلاوت روزانه در مساجد برای ایجاد پایگاه های قرآنی کفایت می کند؟

صرف قرائت و روخوانی آیات نمی تواند ما را به متن و محتوا منتقل کند. هر امر مقدس و والا یک مقدمات دارد؛ مقدمه رسیدن به محتوا در مباحث قرآنی قطعا روخوانی و روانخوانی است.

وقتی در مساجد این مسئله باب شد و یک فضای گفتمانی، اجرایی و عملیاتی در حوزه روخوانی، روان خوانی و ظواهر قرآن شکل گرفت می توان به دیگر امور نیز پرداخت و البته لازمه این کار تشکیل جلسات تفسیر  به خصوص تقسیرهای روان است که شامل تمام سنین به ویژه دانش آموز، دانشجو و نسل نو باشد تا قرآن بتواند به صورت فهم همه گیر و  فراگیر گسترش پیدا کند.

در مساجد، مدارس و هر جایی که یک تشکل وجود دارد و قرآن در راس باشد چنانچه مبدا و شروع کننده آن مساجد باشند به سایر مجموعه ها نیز تسری پیدا می کند. در سایر ادارات و مجموعه های فرهنگی و غیر فرهنگی و... لازم است قرآن گسترش پیدا کند و مخصوصا بحث تفسیر قرآن شکل بگیرد.

 

 

حمایت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد از کانون ها برای تحقق منویات رهبری پیرامون پایگاه های قرآنی چه می تواند باشد؟

از سال ها پیش و زمانی که رهبری انقلاب نسبت به گسترش فرهنگ قرآنی دستور دادند کانون های مساجد بحث تلاوت روزانه را آغاز کردند. مبدا و شروع کننده تلاوت روزانه قرآن در مساجد کانون های فرهنگی هنری بودند و اکنون بعد از سال ها می توان گفت کمتر مسجدی است که تلاوت روزانه نداشته باشد. پس از آن در بحث حفظ قرآن تلاش شد و کانون ها به صورت تخصصی در بحث حفظ ورود کردند.

 همچنین ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در فرمان اخیر رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی بلافاصله ورود کرد و درمرحله نخست به شناسایی کانون های فعال در زمینه قرآنی اقدام و سپس بحث حمایت ها و همچنین گسترش فعالیت قرآنی در مساجد خاموش که محافل قرآنی در آن کمتر رونق دارد حرکت می کند.

در هدف گذاری سال ۱۴۰۲ تعداد یکصد پایگاه فعال قرآنی در سطح استان که حرف برای گفتن داشته و محافلشان برای سنین مختلف برقرار باشد را مد نظر داریم؛ برنامه ریزی های خوبی در این راستا صورت گرفته که برای اجرایی شدن آن قدم به قدم گام بر می داریم.

 

 

پایان پیام/ 691