رمضان در قاب آیین های اهل سنت آذربایجان غربی/ برگزاری جمع خوانی قرآن در مسجد محمد رسول الله (ص) روستای میاوق ارومیه
رمضان در قاب آیین های اهل سنت آذربایجان غربی/ برگزاری جمع خوانی قرآن در مسجد محمد رسول الله (ص) روستای میاوق ارومیه

رمضان در قاب آیین های اهل سنت آذربایجان غربی/ برگزاری جمع خوانی قرآن در مسجد محمد رسول الله (ص) روستای میاوق ارومیه

مراسم جمع خوانی قرآن با حضور کودکان و نوجوانان در مسجد محمد رسول الله (ص) روستای میاوق ارومیه در حال برگزاری است.
شناسه خبر : 1259379 تاریخ انتشار : ۹ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۱۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، مردم اهل سنت آذربایجان غربی هرساله ماه مهمانی خدا را با برپایی آیین‌هایی همانند نماز تراویح، آی گورمک، نوای یارمضان، کبار خوانی، و افطاری با پخت غذاهای سنتی گرامی می‌دارند تا علاوه بر بهره‌مندی از فیوضات این ماه الهی همچنان این سنت های رمضانی را از گرد و غبار فراموشی حفظ کنند.

استقبال از ماه رمضان در بین مردم آذربایجان غربی، پیشینه ای دیرین دارد به طوری که در استان مردم بنا به سنتی، روزه گرفتن را از چند روز مانده به آغاز این ماه شروع می کنند و این عمل را، بابی برای مهیا شدن جهت خودسازی می شمرند. پیشوازی از ماه رمضان، از رسم های رایج امروزی در بین اهالی شیعه و سنی منطقه نیز است به طوری که برخی از مومنان آذربایجان غربی، از 10 تا سه روز مانده به شروع ماه رمضان، روزه می گیرند و با این کار به استقبال ماه مبارک رمضان می شتابند.

در مسجد محمد رسول الله (ص) روستای میاوق ارومیه هنوز این سنت ها پابرجا بوده و در ماه رمضان اجرامی شود و در بین اهل سنت ماه مبارک رمضان اهمیت بسیاری دارد و هر ساله به سبک و سیاق خود به پیشوازی این ضیافت الهی می روند.

مغفور محمدیان، مدیر کانون فرهنگی و هنری «شهدای روستای میاوق» ارومیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، گفت: ماه رمضان ماه قران است و توصيه قرآن، توحيد، وحدت و اعتصام به حبل الله است  و لحظه به لحظه ماه مبارک رمضان دعوت به وحدت و پيام وحدت است.

وی ادامه داد: مراسماتي که از سحر تا افطار انجام مي شود بين هیچ کس فرقي نيست و همه بانگ به وحدت و تفاهم و برادري است، و اميد است که بتوانيم در سايه برکت اين ماه به محبت و وحدت هرچه بيشتر رو آوريم و مسلمانان را در برابر ترفندها و توطئه هاي قدرتهاي ضد اسلام و مسلمين آگاه سازيم.

محمدیان در ادامه با اشاره به رسم و رسومات اهل سنت در این ماه گفت: یکی از شاخص ترین آیین های سنتی رمضان که در بین این اهالی جاری می شود، برپایی نماز تراویح است به گونه ای که در شبهای ماه مبارک رمضان، جمعیت عظیمی که اکثر آنها را جوانان و نوجوانان و حتی کودکان تشکیل می دهند.

وی افزود: این نماز 8 رکعتی در قالب 2 رکعت و بصورت جماعت در مسجد یا  فرادا در منزل خوانده و و بعد از اتمام نماز تراویح سه رکعت نماز «وتر» به صورت ۲ رکعتی و ‌یک رکعتی خوانده می‌شود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری «شهدای روستای میاوق» ارومیه ادامه داد: بعد از اتمام نماز مردم بصورت گروهی و دسته جمعی به خانواده های فامیل و بخصوص خانواده های که مریض دارند یا فوتی داشتند سر میزنند و  بعد از این دید و بازدید مردم  به خانه هایشان برمی گردنند و منتظر کبارخوانی هستند.

وی افزود: «کبارخوانی» یا مناجات خوانی از سنت‌های کهن اهل سنت در رمضان است، و  یک ساعت قبل از سحری ماموستای محل یا یکی از اعضای هیات امنای مسجد حدود ده دقیقه اشعاری در مدح نبی مکرم اسلام (ص) یا با مضامین دینی از طریق بلندگوی مسجد می‌خواند تا صدایش به گوش روزه داران برسد و ‌برای سحری آماده شوند. و این سنت کهن همچنان پا برجا مانده و ‌امروز در بیشتر مساجد اهل سنت شهری و روستایی این استان برگزار می‌شود، کبار خوانان با صدایی بلند و حزین اشعاری را در وصف خدا، رسول اکرم و اهل بیت (ع) می‌خوانند.

محمدیان ادامه داد: این «کبارخوانی» که گاه تا نیم ساعت ادامه دارد که اعلانی برای بیدار کردن مردم برای سحری خوردن است البته ‌بعد از سحری خوردن در فاصله یک ساعت از کبارخوانی اول، کبار مجددی بصورت چند دقیقه‌ای با همان مضمون خوانده می‌شود که ‌مردم با شنیدن آن باید از خوردن و آشامیدن دست بکشند و خود را برای اقامه نماز صبح آماده کنند.

وی‌ افزود: افطاری دادن و آماده شدن برای استقبال از ماه رمضان را دیگر رسوم اهل سنت در ماه رمضان است و در این راستا آماده سازی مساجد، خرید خوراک ویژه ماه رمضان و حتی تمیز کردن منزل نیز صورت می‌گیرد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری «شهدای روستای میاوق» ارومیه در ادامه با اشاره به آثار و برکات جمع خوانی قرآن کریم، افزود: مجالس جمع خوانی قرآن حرکت ارزنده‌ای است که با تدبیر رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر گسترش یافته و نتایج مثبت و برکات ارزشمندی داشته است.

 

محمدیان با بیان اینکه در این ماه مبارک توزیع بسته های معیشتی و برگزاری کلاس های معرفتی در مسجد داریم، گفت: مراسم جمع خوانی قرآن با حضور کودکان و نوجوانان در مسجد محمد رسول الله (ص) روستای میاوق ارومیه در حال برگزاری است.

این مسئول با بیان اینکه شهدای مياوق 330 نفر اعضا را در سايت سامانه بچه های مسجد به ثبت رسانده، گفت: مشاوره تحصيلي، مشاوره خود کفايي و کلاس های تربيتی و خانواده هر ماه يک جلسه بصورت رايگان و با هدف کاهش آسيب ها و معضلات اجتماعی و کاهش طلاق و در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن برگزار می شود.

وی ادامه داد: در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان کلاس هایی شامل آموزش قرآن، مداحي، زبان انگليسي، کمک درسي رياضي، فيزيک، شيمي، مهارت هاي زندگي، مشاوره تحصيلي، مشاوره خود کفايي و کلاس هاي تربيتي و خانواده نیز برگزار می شود.

گفتنی است؛ اهل تشیع و تسنن همواره با رسوم مثال زدنی خود در ماه خیر و برکت، خدای متعال را به خاطر این فرصت شکر کرده و مهر و محبت خود را به نبی مکرم اسلام)ص) و ائمه اطهار (ع) به نمایش می‌گذارند.

پایان پیام/ 566