مروری بر ویژه‌برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان به میزبانی کانون‌های مساجد استان خراسان جنوبی
مروري بر ويژه‌برنامه‌هاي قرآني ماه مبارک رمضان به ميزباني کانون‌هاي مساجد استان خراسان جنوبي

مروری بر ویژه‌برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان به میزبانی کانون‌های مساجد استان خراسان جنوبی

کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان خراسان جنوبي با برگزاري مراسم جمع‌خواني قرآن کريم به مناسبت ماه مبارک رمضان؛ در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) در عرصه تلاوت جمعي گام برداشتند.
شناسه خبر : 45818 تاریخ انتشار : ۹ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۵۱

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان خراسان جنوبی:  قرآن کریم و مسجد از صدر اسلام تا به امروز دو رکن جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر بوده‌اند و همواره به عنوان دو عامل مهم و مؤلفه تأثیرگذار در بسط و ترویج فرهنگ و معارف ناب اسلامی نقش بسیار مؤثر و عمیقی را ایفا کردند و اساسا در سایه پیوند قرآن و مسجد است که همواره شاهد گسترش و نهادینه سازی ارزش های اسلامی و الهی در جوامع اسلامی هستیم.

در ایران اسلامی نیز به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مساجد میزبان مراسمات جمع خوانی و جزخوانی قرآن کریم بوده و در این میان از جمله ابتکارات کانون های فرهنگی هنری مساجد، کمک به برگزاری این مراسم معنوی و آرامبخش جهت جذب جوانان و نوجوانان به مساجد است.

در این راستا کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی از ابتدای ماه مبارک رمضان طبق رسم هر ساله، به اجرای ویژه برنامه های جمع خوانی و جزخوانی قرآن کریم پرداختند.

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استن خراسان جنوبی، همزمان با این ایام مبارک با تنی چند از مدیران کانون‌هایی که میزبان برگزاری مراسم جمع خوانی، جزخوانی و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در شب های ماه مبارک رمضان هستند رفته است تا برنامه‌های بچه‌های مسجد در این استان را در ماه مهمانی خدا جویا شود. در ادامه حاصل این گپ و گفت را می خوانید:

*اهتمام کانون «امامت» بشرویه به برگزاری جزخوانی قرآن کریم در شب های رمضان

«عباس خاکشور» در گفت وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان خراسان جنوبی، بیان کرد: کانون فرهنگی هنری «امامت» بشرویه از ابتدای ماه مبارک رمضان اجرای مراسم معنوی جمع خوانی و جزخوانی قرآن کریم را طی شب های ماه مبارک رمضان در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری امامت بشرویه ادامه داد: نوجوانان و جوانان مسجدی به همراه والدین خود، با حضور در این مراسم محفل قرآنی خانوادگی را در مسجد رقم زدند که حکایت از تحقق سبک زندگی قرآنی دارد.

خاکشور بیان کرد: این کانون در کنار برگزاری مراسم جزخوانی ویژه برادران، به برگزاری این مراسم ویژه بانوان نیز توجه داشته است و مباحث تفسیر آیات قرآن کریم و بیان نکات آموزشی و برگزاری مسابقات قرآنی، پس از برگزاری این مراسم معنوی در دستور کار است.

این فعال مسجدی، به تفسیر سوره محمد (ص) اشاره کرد و افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان هر روز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، جلسه سخنرانی با محوریت تفسیر سوره حضرت محمد(ص) به همت این کانون اجرا می شود.

وی گفت: مساله افطاری ساده، برگزاری دوره قرآن کریم در جوار شهدای گمنام، توزیع بسته معیشتی بین نیازمندان و نصب تصاویر شهدای محله از جمله دیگر فعالیت های این کانون در ماه مبارک رمضان محسوب می شود.

*ترتیل خوانی قرآن کریم به نیت شهدای دهنو طبس

«یوسف بخشایی» در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های مساجد از استان خراسان جنوبی گفت: کانون فرهنگی هنری شهدای دهنو طبس به مناسبت ماه مبارک رمضان اجرای برنامه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

رابط کانون فرهنگی هنری شهدای دهنو طبس در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت توجه به برگزاری و اقامه نماز جماعت این کانون اقدام به برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء طی روزهای ماه مبارک رمضان کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ افطاری ساده این کانون بحث افطاری ساده و توزیع شیر و خرما بین روزه داران و نمازگزاران بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء را از ابتدای ماه مبارک رمضان در دستور کار دارد.

بخشایی به برگزاری مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: با توجه به پیوند بین قرآن کریم و ماه مبارک رمضان و اهمیت تلاوت این کتاب آسمانی در این ماه بزرگ، کانون شهدای دهنو اقدام به برگزاری مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم از ابتدای ماه رمضان کرده است.

رابط کانون فرهنگی هنری شهدای دهنو طبس در ادامه عنوان کرد: اجرای مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم هر شب به مدت ۳۰ شب به همت این کانون به نیت شهدای انقلاب اسلامی به خصوص شهدای دهنو در دستور کار است.

وی ادامه داد: بعد از اجرای مراسم ترتیل خوانی مراسم ایراد سخنرانی مذهبی و تفسیر آیات قرآن کریم و جهاد تبیین در دستور کار این کانون قرار دارد.

بخشایی گفت: توزیع حدود ۱۵ بسته معیشتی بین نیازمندان و افراد کم برخوردار و برگزاری مراسمات شب های لیالی قدر از جمله دیگر برنامه های این کانون طی ماه مبارک رمضان است.

*جلسات قرآنی «ماه بندگی» در کانون باقرالعلوم(ع) بیرجند

«علی کاربر» در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از استان خراسان جنوبی بیان کرد: کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) بیرجند از ابتدای ماه مبارک رمضان میزبان برگزاری ویژه برنامه قرآنی «ماه بندگی» است.

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) بیرجند ادامه داد: در این راستا برگزاری جلسه جزء خوانی قرآن کریم ویژه خواهران صبح های ماه مبارک رمضان همراه با اجرای برنامه های متنوع آموزشی و بیان تفسیر در دستور کار این کانون قرار دارد.

کاربر در ادامه گفت: جلسه عمومی جزخوانی قرآن کریم همراه با آموزش و بیان تفسیر با همکاری موسسه قرآنی «بلدالامین» از ساعت ۱۶ تا اذان مغرب در محل این کانون در حال اجرا است.

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) بیرجند به برگزاری جشنواره های قرآنی اشاره کرد و گفت: در این راستا برگزاری جشنواره های قرآنی شامل مسابقات حفظ ویژه نوگلان قرآنی، مفاهیم، تلاوت تقلیدی ویژه نوجوانان و ... در دستور کار این کانون قرار دارد.

*کانون حضرت صدیقه طاهره(س) میزبان مراسم محفل انس با قرآن کریم

«مهدی حقیری» نیز در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان خراسان جنوبی بیان کرد: کانون فرهنگی هنری حضرت صدیقه طاهره(س) از ابتدای ماه مبارک اقدام به اجرای برنامه های فرهنگی و قرآنی کرده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت صدیقه طاهره(س) بیرجند با اشاره به برگزاری محفل انس با قرآن کریم عنوان کرد: از ابتدای ماه مبارک این کانون میزبان برگزاری محفل انس با قرآن کریم به منظور آموزش و بیان و تفسیر قرآن کریم است و این مراسم هر روز ساعت ۱۶:۳۰ اجرا می شود.

حقیری در ادامه گفت: برگزاری مراسم جزخوانی قرآن کریم نیز از ابتدای ماه مبارک رمضان در دستور کار این کانون قرار دارد که هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در محل مسجد در حال اجرا است.

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت صدیقه طاهره(س) در پایان بیان کرد: برگزاری مراسمات عزاداری شب های قدر نیز در دستور کار این قرار دارد.