فرصتی که کانون «حضرت ولیعصر(عج)» برای حفظ قرآن به بچه‌های روستا داده است
فرصتی که کانون «حضرت ولیعصر(عج)» برای حفظ قرآن به بچه‌های روستا داده است

فرصتی که کانون «حضرت ولیعصر(عج)» برای حفظ قرآن به بچه‌های روستا داده است

کانون فرهنگی‌هنری «حضرت ولیعصر(عج)» در روستای قاسم‌آباد حاجی با اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی همچون تربیت حافظ، آموزش قرائت، برپایی محافل قرآنی و تفسیر توانسته پایگاه قرآنی روستا و محل پرورش استعدادهای قرآنی شود.
شناسه خبر : 1259042 تاریخ انتشار : ۷ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۵۴

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «حضرت ولیعصر(عج)» در جوار مسجد ائمه(ع) بقیع از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در روستای قاسم‌آباد حاجی رفسنجان از توابع استان کرمان آغاز کرد. این کانون در تمامی فعالیت ها از ظرفیت کودکان و نوجوانان محله بهره می برد و تعامل خوبی با آنان دارد. یکی از رویکردهای این کانون مسجدی اهتمام به حفظ و آموزش قرآن کریم است چنان که تا کنون ۱۲ نوجوان حافظ کل قرآن را تربیت کرده است.

 

فعالیت های فرهنگی، هنری، مذهبی، آموزشی، کتابخوانی، ورزشی، خیریه، برگزاری دوره های کارآفرینی، برپایی مسابقات مختلف، دیدار با خانواده های شهدا و افتخار آفرینان روستا از دیگر برنامه های این کانون است.

 

«مهدیه ملاعباسی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های قرآنی کانون حضرت ولیعصر(عج)، اظهار کرد: کانون در کنار انجام فعالیت های فرهنگی و مذهبی به آموزش و حفظ قرآن کریم توجه ویژه دارد، به همین منظور برگزاری کلاس های تجوید، روخوانی و روانخوانی، ترجمه و تربیت حافظان قرآن کریم را دنبال می کند.

 

 

 

 

تربیت ۱۲ حافظ قرآن کریم

مدیر کانون فرهنگی هنری ولیعصر(عج) مسجد ائمه(ع) بقيع در ادامه بیان کرد: با توجه به اهتمام کانون به فعالیت های قرآنی در سال های گذشته، ۱۲ نوجوان دختر و پسر روستا در کانون حافظ کل قرآن کریم شدند و برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم، برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان در رشته های قرائت، اذان و نماز و نیز برگزاری مسابقات حفظ سوره های قرآنی در مناسبت ها در کانون دنبال می شود.

 

 

 

 

طرح ختم قرآن در ماه مبارک رمضان

وی با اشاره به برنامه های قرآنی کانون فرهنگی هنری حضرت ولیعصر(عج) در ماه مبارک رمضان، گفت: جزءخوانی قرآن کریم همراه با تفسیر و مسابقه، همکاری با هفته نامه رفسنجان جهت ختم قرآن کریم و صلوات از جمله این برنامه ها است.

 

 

 

 

وی ادامه داد: کانون حضرت ولیعصر(عج) طی سال ها فعالیت، استعدادهای متعددی را در حوزه های مختلف شناسایی کرده که یکی از آنها قرائت قرآن است، در همین راستا کانون این توانمندی را دارد در رشته قرائت قرآن برای مراسم ها، جلسات قرآن و مناسبت ها، قاری (در سنین مختلف) اعزام کند. ضمن اینکه محفل انس با قرآن کريم هم با حضور قاريان برجسته شهرستان به همت کانون برگزار می شود.

 

کتاب امانی

ملاعباسی، در ادامه به دیگر برنامه های کانون اشاره کرد و گفت:طرح «کتاب امانی» از جمله طرح های کانون است که در آن کتاب هایی در موضوعات مختلف توسط کانون برای اعضا به امانت گذاشته می شود و این کتاب ها بین اعضای خانواده و دوستان و آشنایان اعضای کانون دست به دست و نهایتاً به کانون تحویل داده می شود. در بعضی مناسبت ها همچون نیمه شعبان، دهه فجر و دهه کرامت نیز مسابقات کتابخوانی بر اساس همین کتاب های مطالعه شده برگزار می شود.

 

تشکیل گروه های تواشیح و نمایش

وی با اشاره به تشکیل گروه های تواشیح در کانون حضرت ولیعضر(عج)، تأکید کرد: گروه تواشیح کوثر کانون از گروه های بسیار فعال شهرستان رفسنجان است و اجراهای آن بارها از صدا وسیمای مرکز کرمان نیز پخش شده است.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگي هنري حضرت ولیعصر(عج) اضافه کرد: در زمینه تئاتر و فیلم‌سازی نیز کانون گروه هایی را تشکیل داده که خوشبختانه کارهای فاخری نیز تولید کرده اند، اما نیازمند حمایت ها و امکانات بیشتر برای استعدادیابی هستند، چراکه با توجه به موقعیت روستای قاسم‌آّباد حاجی سوژه های خوبی برای اجرای نمایش و تولید فیلم وجود دارد.

 

کسب رتبه های محلی تا کشوری

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای کانون علاوه بر گذراندن دوره های آموزشی مختلف در زمینه های هنری و ادبی، در مسابقات و جشنواره های مختلف نیز در سطوح مختلف از محلی تا کشوری حائز رتبه شده و خروجی های بسیار خوبی نیز داشته اند. همچنین کانون حضرت ولیعصر(عج) در زمینه شعر و داستان نیز نشست هایی همراه با نقد و بررسی آثار برگزار می کند.

 

سه شنبه های تکریم

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت ولیعصر(عج) با اشاره به اجرای طرح «سه شنبه های  تکریم»، گفت: در این طرح دیدار با خانواده های شهدا و یا افتخارآفرینان روستا انجام و از مقام آنها تکریم می شود.

 

وی افزود: کانون در بحث آموزش جدا از کلاس های هنری، در زمینه های تقویت درسی و آموزش زبان انگلیسی، ریاضی، عربی، احکام، معارف اسلامی و کار با رایانه نیز دوره هایی برگزار می کند که با استقبال مواجه شده اند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت ولیعصر(عج) با اشاره به کمک رسانی کانون به محرومان، گفت: توزیع بسته های معیشتی و غذای گرم، پوشاک به ویژه در فصل سرما و  نیز نوشت افزار برای دانش آموزان از جمله برنامه های کانون است. تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت با همکاری خیریه آبشار نیز از وجوه کمک های مومنانه این کانون فعال مسجدی است.

 

 

 

 

 

ملاعباسی از برپایی نمایشگاه «حجاب و عفاف» به همت کانون حضرت ولیعضر(عج) خبر داد و تصریح کرد: بیان مطالب آموزشی متنوع، برپایی کارگاه ها و مسابقات عکاسی با موضوع حجاب نیز در حاشیه این نمایشگاه برپا شد.

 

برپایی نمایشگاه توانمندی بانوان

وی در ادامه گفت: کانون فرهنگی هنری «حضرت ولیعصر(عج)» در رشته های پته دوزی، خیاطی، کار روی فلزات، کار با چوب، کار با سفال، گیوه بافی، چرم دوزی، قلم زنی مس، پخت کیک و شیرینی هم دوره آموزشی برگزار می کند و در کنار کلاس های آموزشی، نمایشگاه های متعدد با عنوان «توانمندی بانوان رفسنجان» را برای فروش و عرضه محصولات تولید شده را برگزار می کند.

 

 

 

 

پایان پیام/ 40