«واگذاری مسئولیت» به جوانان در مساجد، از عوامل مهم جذب آنها است
«واگذاری مسئولیت» به جوانان در مساجد، از عوامل مهم جذب آنها است

«واگذاری مسئولیت» به جوانان در مساجد، از عوامل مهم جذب آنها است

واگذاری مسئولیت ها به جوانان یکی از عوامل مهم ترغیب و جذب این قشر به مسجد است
شناسه خبر : 1259024 تاریخ انتشار : ۶ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۶:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در آذربایجان غربی_ فاطمه صمدزاده؛

مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه اسلامی نقش مهمی در تربیت، آموزش و ایجاد نزدیکی بین اعضای خود که مسلمانان هستند، دارد. پایگاهی که همواره در روایات از آن به بزرگی یاد شده است. یکی ازرسالت های پیامبر اکرم(ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و ذکر حق تعالی و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد.

نوجوانان و جوانان ما به طور طبیعی به کارهای نو و افکار جدید علاقمند هستند. آنان شیفته مطالب و مقالات تازه و سبک های نوین روزگار خود می باشند به سخنان جدید با کمال دقت گوش می دهند و درباره مطالب نو با علاقه فراوان گفتگو می کنند. بنابراین مسجدهای ما باید متحول شوند و پاسخگوی نیازهای روز جوانان باشند .

یکی از دغدغه‌های مهم متولیان و فعالان امور مسجد اتخاذ و گزینش شیوه‌های کارآمد در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مسجد است. در این راه هرکسی به سلیقه و نظر خویش روشی را انتخاب و اجرایی می‌کند تا بتواند جذب حداکثری و اقبال عمومی را به‌سوی مسجد داشته باشد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری شریف با واگذاری مسئولیت به جوانان و نوجوانان و دادن هدایای فرهنگی مثل امانت کتاب را روشی برای جذب این قشر به مسجد در نظر گرفته است.

لیلا قنبرنژاد، مدیر کانون فرهنگی و هنری شریف مسجد حضرت علی اصغر(ع)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، با اشاره به برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقای هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه اظهار کرد: بهترین مکان برای تحقق تربیت دینی و اسلامی فرزندان مسجد است، و  ارتباط قوی روحانی و مدیر کانون های مساجد با جوانان و واگذاری مسئولیتها به آنها یکی از عوامل مهم ترغیب و جذب جوانان به این فضای مقدس است؛ برنامه‌ریزی برای جوان یک برنامه طولانی‌مدت می‌طلبد که آغاز این برنامه ریشه در دوران طفولیت و تربیت پدر و مادر دارد.

وی ادامه داد: دوره نوجوانی و جوانی یکی از حساس‌ترین دوره زندگانی انسان است و انسان در این دوره ویژگی‌های خاصی را دارا است از جمله عاطفی بودن، زود رنجی و به دلیل ناپختگی، کم تجربگی و احساسات شدید به طور طبیعی خطا پذیری بیشتر و از طرفی روحیه استقلال طلبی و ستیزه جویی زمینه چالش‌ها و تضادها را در میان این قشر و بزرگترها به وجود می‌آورد.

 

برای جذب کودکان به مساجد باید بهانه سازی کرد

قنبرنژاد افزود: برای جذب کودکان و نوجوانان به مساجد باید به هر شکلی که مغایر اصول و ارزش‌های اسلامی نباشد، باید بهانه سازی کرد.

وی گفت: در کانون فرهنگی و هنری شریف می توان گفت تمام کارها به دست نوجوانان و جوانان سپرده شده است و تا به امروز 60 نوجوان دختر و 50 نوجوان پسر عضو کانون هستند و در تمام فعالیت ها حضور مستمر دارند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری  شریف ادامه داد: در اکثر مساجد با این دیگاه روبرو هستیم که کودکان و نوجوانان بدلیل سن کم و ریخت و پاشی که ممکنه در مسجد انجام دهند نباید حضور یابند ولی دیدگاه من برعکس این موضوع بوده و با همدلی و خوشرویی می توان کودکان و نوجوانان را به این مکان مقدس جذب کرد؛ چرا که این موضوع امروزه بیشتر اهمیت دارد و حضور کودکان و نوجوانان در مساجد و فعالیت‌های مذهبی باید برای متولیان مساجد بسیار مهم باشد.

وی برگزاری جشن تکلیف، اهدای اقلام حجاب به دختران عضو کانون، برگزاری دعای ندبه هر هفته، سفره احسان حضرت رقیه (س) برای کودکان و نوجوانا، برپایی ایستگاه صلواتی در اعیاد شعبانیه و جشن امام زمان (عج) برای دختران و پسران و زیارت شهدای گمنام را از جمله برنامه های کانون فرهنگی و هنری شریف عنوان کرد.

 

قنبرنژاد با اشاره به برنامه های ماه رمضان، گفت: برگزاری نمازهای یومیه و جزخوانی قرآن، افطاری با حضور کودکان و نوجوانان و اکران فیلم عمار از جمله برنامه های این ماه مبارک است.

وی توزیع گوشت قربانی، بسته های معیشتی شامل روغن، ماکارونی، شیرینی، مرغ و اهدای کارت هدیه به خانواده های نیازمند را از جمله دیگر فعالیت های  این کانون عنوان کرد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری  شریف در پایان سخنان خود گفت: بزرگسالان و افراد مسنی که در مساجد حضور دارند با مساجد مانوس هستند و خطر چندانی متوجه آنان نیست و لازم است برای کودکان که متولیان فردای جامعه هستند برنامه‌ریزی کرد و متولیان مسجد می‌توانند با واگذاری برخی مسئولیت‌های محدود و کوچک مسجد به کودکان و نوجوانان آنان را نسبت به امور مسجد حساس کرده و از این طریق آنان را نسبت به مسجد و فضای جامعه دینی مسئولیت پذیر کنند.

 

 

 

پایان پیام/ 566