اولین جلسه هماهنگی، تقویت و تعالی فعالیت‌ها و پایگاه‌های قرآنی مساجد برگزار شد
اولين جلسه هماهنگي، تقويت و تعالي فعاليت‌ها و پايگاه‌هاي قرآني مساجد برگزار شد

اولین جلسه هماهنگی، تقویت و تعالی فعالیت‌ها و پایگاه‌های قرآنی مساجد برگزار شد

اولين جلسه هماهنگي، تقويت و تعالي فعاليت‌ها و پايگاه‌هاي قرآني مساجد با هدف تحقق منويات مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در خصوص شکل‌گيري پايگاه‌هاي قرآني در مساجد برگزار شد.
شناسه خبر : 45773 تاریخ انتشار : ۵ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۰:۴۹

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد کشور: نظر به ضرورت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص شکل‌گیری پایگاه‌های قرآنی در مساجد، اولین جلسه شورای معاونان ستاد با موضوع تقویت و تعالی پایگاه های قرآنی در محل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.


در این نشست حوزه های ذی‌ربط ستادی ضمن ارائه گزارش از اقداماتی که تاکنون در راستای تقویت و توسعه پایگاه‌های قرآنی در سطح کشور داشته‌اند ؛ رویکردها و برنامه‌های محتوایی و عملیاتی خود را مبتنی بر تمرکز مضاعف بر روی این طرح با استفاده از شبکه ارزشمند کانون های فرهنگی و هنری ارائه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده»، در این نشست با تاکید بر ضرورت پیگیری مجدانه برای تحقق مصوبات و اقدامات مرتبط با ایجاد پایگاه‌های قرآنی در سال گذشته؛ خواستار تمرکز و توجه مضاعف در مسیر تقویت و تعالی این جریان مبارک منطبق با فرمایشات و مطالبات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در سال جاری شدند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند قرآنی در سطح کانون‌ها، بر بسیج تمامی ظرفیت‌های موجود در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی مساجد دارای کانون تاکید و طرح «تلاوت نور» را بستری بسیار مناسب برای شکل گیری پایگاه های قرآنی حول محور این طرح قلمداد کرد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین خداداده تاکنون بیش از ۱۶ هزار کانون اطلاعات مربوط به اجرای طرح «تلاوت نور» در سامانه بچه های مسجد را تکمیل کرده‌اند و با فراخوان جدیدی که منتشر خواهد شد، تعداد این مراکز به بیش از ۲۰ هزار خواهد رسید.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، در بخش دیگری از این جلسه ضمن تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ چشم انداز ابلاغی وی مبتنی بر تبدیل هر کانون به عنوان یک پایگاه قرآنی را فرصتی بسیار ارزشمند برای تحقق این مهم با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت متبوع دانست.

به خدمت گرفتن تمامی زیر ساخت‌ها و اقدامات سابق کانون‌ها در راستای تقویت و ایجاد پایگاه‌های قرآنی از جمله تفسیر همراه، مسابقات قرآنی مدهامتان با رویکرد محله‌محوری، تفسیر روزانه قرآن کریم مبتنی بر طرح تلاوت نور، شبکه‌سازی مربیان و نخبگان قرآنی کانون‌های مساجد، بهره‌گیری از بخش‌های قرآنی خبرگزاری شبستان از دیگر مباحث این نشست بود.

همچنین مذاکره تلفنی رئیس ستاد با قائم مقام رسانه ملی و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به منظور معرفی ظرفیت‌ها و پایگاه‌های شاخص قرآنی کانون‌ها، با هدف ارائه الگوهای موفق و هم‌افزایی بین دو دستگاه، از بخش‌های دیگر این نشست بود که با استقبال و اعلام آمادگی مدیران ارشد رسانه ملی همراه شد.

شناسایی و حمایت از کانون‌هایی که برای ایجاد پایگاه قرآنی آمادگی دارند، بهره‌مندی تمامی ائمه جماعات مساجد از تفسیر همراه جهت استفاده در تفسیر روزانه قرآن، بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآنی مدهامتان مبتنی بر شناسایی و تقدیر از پایگاه‌های شاخص قرآنی سراسر کشور، تدوین طرح «هر کانون یک پایگاه قرآنی» مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی و حمایت حوزه‌های ذی ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای عضو در شورای سیاستگذاری کانون ها از مهم ترین تصمیمات و مصوبات این نشست بود.