سنت‌های مسجدی که رمضان را شیرین‌تر می‌کند
سنت‌های مسجدی که رمضان را شیرین‌تر می‌کند

سنت‌های مسجدی که رمضان را شیرین‌تر می‌کند

مساجد در ماه مبارک رمضان با اجرای سنت‌هایی همچون جلسات جزءخوانی قرآن، مناجات‌خوانی، افطارهای ساده و همنشینی‌های مومنانه نه تنها به عمران باطنی خانه‌های خدا در ماه خدا کمک می‌کنند بلکه شیرینی بیشتری از این مهمانی را به روزه‌داران می‌چشانند.
شناسه خبر : 1258842 تاریخ انتشار : ۵ فروردين ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۵۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی_فاطمه صمدزاده؛

مساجد با سنت های متعدد و متنوعی به استقبال از ماه مبارک رمضان می روند و در تلاشند تا با این سنت ها، فرصت چشیدن حلاوت و شیرینی بیشتری را در ماه مهمانی خدا برای روزه داران و مومنان فراهم کنند. ازجمله این سنت ها که با استقبال چشمگیری نیز همراه است، جزءخوانی قرآن کریم به صورت روزانه و با حضور مسجدی ها است که فرصت انس با قرآن در بهار قرآن را فراهم می کند؛ این سنت تقریبا در غالب مساجد جا افتاده و توانسته خیل عظیمی از مخاطبان را جذب کند.

 

هادی حسین زاده، مدیرکانون فرهنگی و هنری رسالت مسجد جامع شهرستان چالدران نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: جمع خوانی قرآن کریم هر روز یک جزء از قرآن با حضور امام جمعه شهرستان چالدران و شرکت عموم مردم در مسجد جامع شهرستان چالدران برگزار می شود.

وی ادامه داد: قرآن، منشور جاویدان اسلام و پیام آسمانی دین و معجزه جاوید پیامبر(ص) و عهدنامه الهی با بندگان است.

حسین زاده افزود: به منظور انس با قرآن کریم و بهره مندی از فضیلت تلاوت آن، محفل باشکوه معنوی جمع خوانی قرآن کریم هر روز برگزار می شود. وی ادامه داد: برگزاری نماز های یومیه، جمع خوانی قرآن کریم هر روز یک جزء قرآن با حضور امام جمعه شهرستان،  کلاس های آموزش قرآن کریم در دو رده سنی نوجوانان و جوانان، سخنرانی امام جمعه  شهرستان بعداز  افطار در مسجد با حضور اقشار مردم از دیگر برنامه های ماه رمضان است.

 

همزمان با ماه رمضان؛ کمبود قرآن در مساجد

محمدعلی آبرون، مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب (س) شهرستان چهاربرج نیز به خبرنگار شبستان در استان آذربایجان غربی گفت: متاسفانه در مساجد و در این ایام مبارک مشکل تهیه قرآن داریم  و مسئولین مربوطه به این امر توجه کنند.

وی ادامه داد: مساجد خانه، مجلس و جایگاه انبیاء، پرهیزکاران،  مؤمنان، متقین و پارسایان است پیامبر خدا  می‌فرماید: «هر کس که عترت و اهل بیتم را دوست داشته باشد باید قرآن را نیز دوست بدارد و دوستدار قرآن باید دوستدار و محب مساجد هم باشد. زیرا مساجد محضر وخانه‌های خداوند است که خودش فرمان برپایی و احترام آنها را داده و آن را مبارک گردانیده است.

 

آبرون در ادامه با اشاره به برنامه های ماه رمضان گفت: با قاریان قرآن هماهنگ شده و هر روز در مسجد جامع چهاربرج جزء خوانی قرآن کریم داریم. وی تمرین گروه سرود مسجد بعد از اتمام قرآن کریم در مسجد، جذب جوانان ونوجوان برای شرکت در منبر های بعد نماز و هماهنگی برای پذیرایی، محرومیت زدایی در راستای  شناسایی افراد بی بضاعت تو این ماه و کمک رسانی به این افراد، برگزاری محافل انس با قرآن کریم از جمله برنامه های کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب (س) چهاربرج است.

وی در پایان سخنان خود از امام جمعه  شهرستان چهاربرج، حجت‌الاسلام والمسلمین  اصغر جلالی بدلیل همراهی و همدلی با کانون فرهنگی حضرت زینب (س) تشکر کرد.

 

فاطمه شریف زاد، مدیرکانون فرهنگی و هنری منتظران امام زمان (عج)  ارومیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: بصیرت افزایی و روشنگری از نیازهای جامعه امروز و مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است.

وی ادامه داد: تقویت فرهنگ مهدویت نقش مهمی در آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در جامعه دارد.

شریف زاد افزود:  ختم یک جز از قرآن کریم در مسجد کانون فرهنگی و هنری منتظران امام زمان (عج) ارومیه از جمله برنامه های این ماه مبارک است، که در روزهای اتی توزیع بسته معیشتی و احسان نیز خواهیم داشت.

پایان پیام/ 566