امروز بسیاری از عناصر تاثیرگذار بر فضای فرهنگی شهر را بچه‌های مسجد تشکیل می‌دهند
امروز بسياري از عناصر تاثيرگذار بر فضاي فرهنگي شهر را بچه‌هاي مسجد تشکيل مي‌دهند
سرپرست ستاد هماهنگی هماهنگی کانون‌های مساجد استان اصفهان‌؛

امروز بسیاری از عناصر تاثیرگذار بر فضای فرهنگی شهر را بچه‌های مسجد تشکیل می‌دهند

محمديان، به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اصفهان، با بيان اينکه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با گذشت 30 سال از آغاز فعاليت‌شان مانند يک درخت تنومند هستند، افزود: امروز بسياري از عناصر تأثيرگذار بر فضاي فرهنگي شهر را بچه‌هاي مسجد تشکيل مي‌دهند.
شناسه خبر : 45692 تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۰۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان: «محمدتقی محمدیان» سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌های مساجد استان اصفهان، امروز (جمعه 26 اسفند) به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ در نماز جمعه اصفهان حضور یافت.

محمدیان، در ابتدای سخنان خود، ضمن گرامیداشت 18 اسفند (سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و تقارن آن با ایام دهه تکریم و غبار روبی مساجد، به جایگاه رفیع مسجد در اسلام اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم نسبت به مساله مسجد نکات مهمی را متذکر شده است که باید به آنها توجه کنیم.

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌های مساجد استان اصفهان، با اشاره به آیه «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى...»، تصریح کرد: آنچه که به حسب معارف عمیق دینی و تفکر اسلامی استفاده می‌شود این مولفه است که همواره حسن فاعلی بر حسن فعلی مقدم است همچنان که ایمان بر عمل صالح تقدم دارد، بنابراین در خدمت به مسجد عازم یک عمل بسیار بزرگ هستیم که از برجسته‌ترین اعمال صالح محسوب می شود.

محمدیان افزود: وقتی کلام وحی را ورق می‌زنیم، با کلیدواژه آبادگری مسجد روبه‌رو می‌شویم که ما به عنوان اهل ایمان می‌توانیم به آن دست یابیم؛ با این وجود آنچه که از قرآن برداشت می شود آن است که آبادگری مسجد بدون اینکه کسی اقلیم وجود خود را آباد کند، میسر نمی‌شود. 


سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: تعبیر قرآنی « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ» نیز موید همین مساله بوده و بحث اشخاص را مطرح می کند، در واقع افراد ابتدا باید وجود خود را آباد کنند تا در مقام آبادانی مسجد قرار گیرند؛ در این عرصه باور به خداوند، ایمان به قیامت، اقامه نماز و رهایی از نفس از جمله ضروریات اهالی مسجد است.

محمدیان در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه مسجد در کیان اعتقادی ما از جایگاه مهم و وسیعی برخوردار است، تصریح کرد: انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیز خاستگاهی مسجدی دارد، از سوی دیگر حسب معارف وحیانی و روایی، مسجد سه رکن دارد؛ اولا خانه خدا و بیت‌الله است و ارجحیت کافی دارد؛ دوما پناهگاه مردم و سوما پایگاه ولایت است.

وی با بیان اینکه مسجد همه کارکردهای امدادی و اجتماعی را در دل خود جای داده است، افزود: نقطه اتفاق همه تعالی‌ها از مسجد آغاز می‌شود؛ مسجد خانه اول ما است و از بُعد نیایشی و اجتماعی اهمیت دارد، لذا افرادی که توفیق پیدا می‌کنند تا در مسجد حضور یابند، باید این اهلیت را در خود ایجاد و خودسازی کنند.

محمديان همچنین با اشاره به سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال 1371 گفت:  پس از پایان جنگ تحمیلی، وضعیت فرهنگی و اجتماعی نشان می‌داد که ما در بدنه رسمی اهالی فرهنگ و هنر، افراد مجاهد و انقلابی اندکی داریم، از این رو مسئولان کشور به این جمع‌بندی رسیدند تا این بدنه بتواند از افرادی که به آرمان‌های انقلاب پایبند هستند، استفاده کند که در این راستا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کنار مجموعه‌هایی همچون بسیج در مسجد شکل گرفت.

وی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با گذشت 30 سال از آغاز فعالیت شان مانند یک درخت تنومند هستند، افزود: بسیاری از عناصر تأثیرگذار بر فضای فرهنگی شهر، بچه‌های مسجد هستند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: اهالی مسجد هر کجا وارد شوند، حرف اول را می‌زنند و حق مطلب را ادا می‌کنند و هر جا اهالی مسجد ظهور و بروز بیشتر داشته باشند، موفقیت بیشتر است.

وی با بیان اینکه امروز لازم است نسبت خود را با مساجد بازبینی کنیم، خاطر نشان کرد: امام راحل فرمود: مسجد سنگر است و ما انقلاب کردیم که امور از مساجد اداره شود؛ بنابراین همه مومنان و خدمتگزاران به مردم، باید یکبار دیگر نسبت خود را با مسجد مورد بازبینی قرار دهند.

محمدیان تصریح کرد: غبارروبی مساجد، تنها زدودن غبار ظاهری مسجد نیست و به غبارروبی باطن مسجد و خود نسبت به مسجد نیاز داریم؛ بزرگ‌ترین پلیدی که باید در صورت وجود در مسجد، آن را زدود، کم‌توجهی به جوانان و نوجوانان و اختلاف است و اگر این غبار روی مساجد نشسته است باید زمینه‌ای برای رفع آن فراهم شود تا زمینه‌ای برای ارتقای فرهنگی جامعه باشد.