حل مشکلات جامعه از طریق مسئله شناسی در بستر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد
حل مشکلات جامعه از طریق مسئله شناسی در بستر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

حل مشکلات جامعه از طریق مسئله شناسی در بستر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

حجت الاسلام حاجتی ضمن تاکید بر حل مشکلات جامعه از طریق مسئله شناسی در بستر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: توسعه فرهنگ اصیل اسلامی از مهمترین رسالت های کانونهای مساجد است.
شناسه خبر : 1257979 تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام رضا حاجتی - سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان- امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند) در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تجلیل از فعالان قرآنی کانون‌ها که در تالار مرکزی رشت برگزار شد اظهار داشت: اهدافی که کانونهای مساجد در بستر مسجد دارند چهار هدف را شامل می‌شود که احیا نقش واقعی فرهنگی و هنری و تبلیغی مساجد از مهمترین این اهداف مهم محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و کارکردهای آموزشی در مساجد محلات وجود دارد تصریح کرد: مسئول کانون رسالت دارد تا این کارکردهای متنوع را در سطح مساجد محلات احیا کند.

 

حاجتی دومین هدف کانون‌های مساجد را تربیت و رشد هنرمندان و نیروهای، متعهد، انقلابی، مسجد محور و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر ذکر کرد و ابراز داشت: ویژگی مسجد این است که همه ابعاد یک فرد را رشد داده و تربیت می‌کند و صرفا به یک حرفه نمی‌پردازد.

 

وی با تاکید بر اینکه سومین رسالت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد توسعه فرهنگ اصیل اسلامی است اذعان کرد: مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن از دیگر اهداف مهم کانونهای فرهنگی و هنری مساجد محسوب می‌شود و دقیقا به همین علت بود که امام راحل فرمودند:" مساجد سنگر هستند و باید این سنگرها را حفظ کرد."

 

سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان افزود:‌ در دوران عصر روشنگری و‌ رنسانس، دنیای غرب تمام توان خود را جمع کرد تا چیزی به نام دین به ویژه دین اسلام در دنیا باقی نماند که بتواند یک زندگی زمینی را رقم بزند در حالیکه انقلاب اسلامی با پرچم‌داری جمهوری اسلامی اعلام کرد در مقابل این حرکت کفر خواهد ایستاد. 

 

حاجتی ادامه داد: امروز در جهان معاصر چند تمدن عمده وجود دارد که شامل تمدن کنفوسیوس چین، لیبرال دموکراسی آمریکا و تمدن اسلام به رهبری ایران است و بین اینها دو تمدن اسلام و لیبرال دموکراسی با هم در مقابله هستند بنابراین در اینجا آن سخن گهربار امام راحل مبنی بر اینکه مساجد سنگر هستند، ابعاد این حرکت جهانی را مشخص می‌کند زیرا اگر ما از این سنگرها یعنی مساجد خارج شویم پیروز نخواهیم شد.

 

وی یادآور شد: همان‌قدر که ما وظیفه داریم در مسجد نماز بخوانیم همان‌قدر هم وظیفه داریم مسجد را فعال کنیم در غیر اینصورت دیگر چیزی از دین برایمان باقی نخواهد ماند و این رسالت مهم ما در قبال مسجد است. 

 

سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان ادامه داد: رویه امام جماعت در مسجد باید تمدن سازانه باشد زیرا اوست که باید سکان هدایت مسجد را در دست بگیرد تا با تفکر جریان ساز، مسجد را مدیریت کند و این همان الگویی است که باید پیاده شود.

 

حاجتی عنوان کرد: امامت عامی که در سطح کلان جامعه و در عصر غیبت امام زمان (عج) حضور دارد مقام معظم رهبری است که توسط انقلاب اسلامی و تلاش روحانیت شیعه رقم خورده و امامت مساجد باید این ارتباط بین جامعه و امام جامعه را برقرار کنند. 

 

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های شیطانی قطع کردن هر آنچه که خداوند متعال به اتصال با آن امر فرموده است، می‌باشد، سیاستی که در طول تاریخ همیشه تکرار شده و شاهدیم که امروز سیاست دشمن در فضای مجازی کاملا در همین راستا مشغول شده است.

 

سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان عنوان کرد: برنامه‌ها و طرح‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و امامت میانی مسجد باید در راستای تقویت همین اوامر خداوند و پیوندهای اجتماعی نظیر ساله رحم، اخوت و برادری و نظایر آنها در محله باشد.

 

حاجتی با بیان اینکه با اجرای این سیاست اهل محله به تدریج به مسجد و به حلقه‌های میانی و یا نهاد امامت نزدیک می‌شوند اضافه کرد: مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در این عرصه یا می‌توانند دستیار ویژه امام مسجد شوند و در کنار او فعالیت کند و از سوی دیگر مجری تشکیل گروه‌ها و حلقه‌هایی باشند که برای امام حل مسئله می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه در مسجد دارای امام جماعت، کانونهای فرهنگی و هنری ذیل ایشان تعریف می‌شوند اظهار داشت: زمانی مسئول یک کانون فرهنگی و هنری مساجد موفق خواهد شد که از هنر خود و تخصص خود در این مسیر استفاده کند بنابراین اگر رئیس یک کانون صرفا از طرف مسئولی انتخاب شود این ضامن موفقیت آن کانون نخواهد بود.

 

سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد گیلان ابراز داشت: برای رسیدن به حل مسئله در یک محله باید یکسری فرآیندها را در چهارچوب فرهنگ و هنر طی و احصا کنیم تا بتوانیم برای حل مشکلات محله که آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد از جمله آن است جوابی درست پیدا کنیم.

 

حاجتی عدم آرامش در کانون خانواده را مهمترین دلیل بروز آسیب و مشکل در جامعه دانست و با تاکید بر اینکه برای حل معضلات جامعه باید با علت‌ها مقابله کنیم خاطرنشان کرد:‌ باید گفتمانی را طراحی کنیم تا خانواده‌ها آرامش لازم را پیدا کنند تا از آن به بعد دیگر شاهد بروز مشکلاتی نظیر اعتیاد نباشیم و این دقیقا همان فرآیند مسئله شناسی و حل مسئله است که باید در بستر مسجد و کانون‌ها رقم بخورد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از فعالان قرآنی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مدیران منتخب این کانون‌ها با اهدای جوایزی تجلیل شد.

 


 

پایان پیام/ 84