واگذاری برنامه های فرهنگی با محوریت کانون های مساجد/شبستان در عرصه دین، فرهنگ و اندیشه خوش درخشید
واگذاری برنامه های فرهنگی با محوریت کانون های مساجد/شبستان در عرصه دین، فرهنگ و اندیشه خوش درخشید

واگذاری برنامه های فرهنگی با محوریت کانون های مساجد/شبستان در عرصه دین، فرهنگ و اندیشه خوش درخشید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:برای سال آینده چشم اندازی را تعریف کردیم که در قالب آن کانون ها در سه سطح شهری، روستایی و عشایریتقسیم و بخشی از فعالیت های فرهنگی و هنری به کانون هایی که ظرفیت لازم را دارند، واگذار کنیم.
شناسه خبر : 1257971 تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۵۹

امین درخشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، ضمن تشکر ویژه از اهمیت نقش پررنگ خبرگزاری شبستان به عنوان متولی اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی و هنری در عرصه کانون های فرهنگی و هنری در سطح کشور، اظهار کرد: حقیقتاً خبرگزاری شبستان در بازنشر فعالیت‌های فرهنگی و هنری متحدی که کانون های فرهنگی و مساجد در سراسر کشور دارند یکی از عمده دلایلی که می توانست کانون ها را به جامعه معرفی کند و در واقع همه افکار عمومی، شخصیت ها و سیاست گزاران کلان نظام را درگیر فعالیت های کانون ها کند، پرداختن به مباحث رسانه ای از منظر خبرگزاری شبستان بود.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این خبرگزاری توانست نقش خود را به خوبی نه تنها در عرصه کانون های فرهنگی و هنری بلکه در عرصه فعالیت های دین، فرهنگ و اندیشه توانست این نقش را به منصه ظهور برساند و بدرخشد.


وی در ادامه، خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد متولی اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد هستند، ضمن اینکه ذاتاً مسجد جایگاه و مامن بزرگ برای مسلمانان در عرصه فرهنگ و عامل شکل گیری انقلاب اسلامی بوده است.


درخشان یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران نخستین جرقه های آن از مساجد آغاز شد و هسته‌های شکل گیری انقلاب نیز از این مکان ها بوده است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در همین راستا فعالیت های متعددی که در عرصه مساجد بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت، یکی از مکان هایی که ساختارمند شکل گرفت، همین کانون های فرهنگی و هنری مساجد بود.


وی تاکید کرد: مهم ترین رسالت کانون های فرهنگی و هنری مساجد این است که این پایگاه به عنوان یکی از پایگاه های اصلی فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران بتوانند مبدا و ملجاء یک سری از فعالیت های فرهنگی و هنری باشد و بتواند مسجد را صرفاً از خواندن نماز خارج کند، به این معنا که نماز اصل کار و یک وظیفه بوده ولی مهم ترین مسئله و رویکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد این است که در درون مسجد یک سری اتفاقات فرهنگی با استفاده از ظرفیت جوانان متعهد، خلاق، فعال و پویا در عرصه فرهنگی و هنری شکل بگیرد.


درخشان بیان کرد: اصل موضوعیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد تربیت نسل هنرمند، متعهد، انقلابی، عمل گرا و کارآمد در مسجد است که بتوانند مسجد را به عنوان مهم ترین رسالتی که مورد توجه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است، بتواند هسته‌های شکل گیری فرهنگی را در درون مسجد فعال و پویا نگه دارد.


دبیر هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: علی رغم مشکلات متعددی که در کانون های فرهنگی و هنری مساجد از حیث کمبود اعتبارات وجود دارد، ولی در برخی از عرصه های مختلف نیز مثل حوزه تجهیزات توجه خوبی به کانون ها صورت گرفته که این کافی نبوده، زیرا مساجد همیشه در حال رو به رشد بوده و نیاز به تقویت دارند.


وی خاطرنشان کرد: در عرصه کانون های فرهنگی و هنری مساجد مهم ترین وظیفه ما این است که در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد که بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی و هنری مسجد داریم، بتوانیم با نگاه کیفی فعالیت ها مورد حمایت قرار دهیم، زیرا جوانان مستعد و خلاقی در این عرصه در حال تلاش و فعالیت بدون از هیچ گونه چشم داشتی مالی هستند.


درخشان یادآور شد: این جوانان فعال و پرکار اجازه نمی‌دهند که چراغ مسجد خاموش شود و با تعهد خود نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی در حال تلاش و فعالیت هستند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های مدیران کانون های فرهنگی و هنری در مساجد، گفت: دست تک تک افرادی که بدون هیچ گونه چشم داشتی در عرصه فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت می کنند را می بوسم و این آمادگی را داریم که در هر کجایی بتوانیم کمک کار و همکار کانون های فرهنگی و هنری باشیم، در کنار فعالیت های های فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام وظیفه کنیم.


وی با اشاره به حمایت های این اداره کل از کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال آینده، افزود: ما برای سال آینده چشم اندازی را تعریف کردیم که در قالب آن کانون ها در سه سطح شهری، روستایی و عشایری طبق برنامه زمان بندی شده بخشی از فعالیت های فرهنگی و هنری حتی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به کانون هایی که ظرفیت لازم را دارند را واگذار کنیم.


درخشان تاکید کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شهرستان ها و مناطقی که نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی در آنها مستقر نبوده می توانند به عنوان نماینده فرهنگ و ارشاد در آن منطقه فعالیت داشته باشد و بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری که قرار است این اداره در آن منطقه برگزار کند، میزبان و مجری این فعالیت را به کانون منطقه مورد نظر محول می کنیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در سبد فعالیت های فرهنگی و هنری این کانون ها را که توانایی مدیریت و برنامه ریزی فعالیت ها در مناطق مورد نظر را داشته باشند، حمایت لازم را از آنها خواهیم داشت.


وی یادآور شد: برنامه داریم که فعالیت های فرهنگی را در مناطق روستایی و عشایری به ویژه با محوریت کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان نماینده رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کنیم.


درخشان افزود: ما در این عرصه نیازمند همکاری و تعامل با مجموعه بسیج و سایر ارکان فعال در مسجد که مبدا و ملجاء فعالیت های فرهنگی در مساجد بوده اند، هستیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارکان مسجد و جایگاه حقیقی و حقوقی آنها برای ما قابل احترام و اکرام بوده و امیدواریم با چنین ارکانی در مسجد بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در مناطق مختلف به پیش ببریم.

پایان پیام/ 82