تاسیس کانون فرهنگی هنری در مسجدالاقصی افق بچه‌های مسجد است/برای مقابله با بحران‌ها، فرهنگ را مسجدمحور کنیم
تاسيس کانون فرهنگي هنري در مسجدالاقصي افق بچه‌هاي مسجد است/براي مقابله با بحران‌ها، فرهنگ را مسجدمحور کنيم
در هم‌اندیشی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با اساتید حوزه بین‌الملل مطرح شد؛

تاسیس کانون فرهنگی هنری در مسجدالاقصی افق بچه‌های مسجد است/برای مقابله با بحران‌ها، فرهنگ را مسجدمحور کنیم

نشست هم‌انديشي حجت‌الاسلام والمسلمين خداداده با استادان حوزه بين‌الملل به مناسبت سي‌امين سالگرد تأسيس کانون‌هاي مساجد برگزار و در آن بر مسجدمحور کردن امور فرهنگي به ويژه براي مقابله با بحران‌هاي اجتماعي تأکيد شد.
شناسه خبر : 45538 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۰۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به نقل از خبرگزاری شبستان: نشست هم اندیشی حجت الاسلام و المسلمین کمال الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه بین الملل به مناسبت فرا رسیدن سی امین سالگرد تاسیس کانون های مساجد امروز(شنبه، ۲۰ اسفندماه) در ساختمان شهیدبهشتی ستاد کانون های مساجد برگزار و در آن بر مسجدمحور کردن امور فرهنگی تایید شد.

شیعه کار تشکیلاتی را در مسجد دنبال می کند

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این نشست هم اندیشی با بیان اینکه نگاه و رویکرد تشیع تمدنی و تشکیلاتی است، اظهار کرد: پایگاه این تشکیلات و تجلی‌گاه عرفان جمعی شیعه، مسجد است.

وی با اشاره به گونه بندی مساجد در فرهنگ شیعی ابراز کرد: این سطح بندی شاهدی محکم بر کار تشکیلاتی در مسجد است، لذا با مساجد بازار، مساجد محله، مساجد جمعه و مساجد اربعه مواجه هستیم که هویت تشکیلاتی ما را نشان می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به پیوند عمیق و وثیق مسجد با فرهنگ مهدوی، گفت: ظهور از مسجدالحرام، اتفاقات مسجدالنبی(ص)، اقامه اولین نماز جماعت در مسجدالاقصی توسط امام زمان(عج)، حکومت ایشان در مسجد کوفه و زندگی در مسجد سهله نشان می دهد ادبیات و زمینه سازی برای ظهور بدون مسجد ممکن نیست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نماز جمعه شیعه نیز بعد دیگری از کار تشکیلاتی را بیان می کند، گفت: در فقه اهل سنت اقامه جمعه در هر مسجدی ممکن است اما فقه شیعی برای انتخاب مسجد جمعه قواعد خود را دارد و مبتنی بر کار تشکیلاتی عمل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده اضافه کرد: وحدت حول مسجدالاقصی و روز جهانی مسجد طلیعه ای برای هم افزایی مسلمانان با رویکرد مسجدی است.

وی تاکید کرد: مسجد محل تربیت مومن متعهد و انقلابی است، اگر مساجد برقرار و فعال باشند می توانند در احیا و تقویت فرهنگ و هنر مسجدی موثر عمل کنند‌.

وی در پایان با اشاره به فعالیت ۴۷۰۰ گروه سرود و حدود دو هزار گروه نمایش و فیلم در کانون های مساجد، خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت در اعتلا و ترویج فرهنگ و هنر مسجدی بهره گرفت.

نقش کانون های مساجد در تربیت نسل نو

این گزارش می افزاید: در ادامه این هم اندیشی «غلام‌رضا منتظمی» با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که چرا علی رغم فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد ما شاهد تضعیف فرهنگی تربیتی در نسل نوجوان و جوان هستیم، گفت: اغتشاشات اخیر به خوبی ضعف ما در تربیت و روشنگری برای این نسل را ثابت کرد.

دبیر کنفرانس بین المللی افق نو ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بررسی و تحلیل عوامل نزول فرهنگی و تربیت نسل نو را دارند.

وی تاکید کرد: مسجد نباید همچون آتش نشانی فقط آماده عملیات هنگام بحران باشد بلکه باید قبل از بحران بواسطه فرهنگ و هنر، به عرصه تربیت و پرورش ورود کند. اگر می خواهیم کاری در این باره انجام دهیم باید مسائل فرهنگی را مسجد محور کنیم.

منتظمی با بیان اینکه سنت های الهی تغییر نمی کند، یادآور شد: می توان از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری در حوزه فیلم مقاومت و ارزشی بهره گرفت.

 

مسجد را خاستگاه جنبش فرهنگی هنری کنیم

بنابر این گزارش، دکتر محمود مهتدی در ادامه این هم اندیشی با بیان اینکه در جامعه شناسی ادیان مباحث خاصی مطرح است، تصریح کرد: باید بررسی شود آیا مناسک دینی را می توان طبق معیارهای نمایشی تفسیر کرد.


این دیپلمات سابق ادامه داد: ماه مبارک رمضان همچون صحنه نمایشی است که همه می توانند بازیگر یا تماشاچی آن باشند. 


وی تاکید کرد: اگر مسجد که محل اقامه نماز است و روزه دار می تواند در آن اعتکاف کند خاستگاه جنبش فرهنگی هنری و از آن حمایت شود، برکاتی پرشمار خواهد داشت.


مهتدی با بیان اینکه در مسجد همه هنرها وجود دارد، گفت: بالاترین هنرها شهادت است چنان که امام خمینی(ره) فرمودند: شهادت هنر مردان خداست و مسجد مکتب و خاستگاه این هنر است.


وی با بیان اینکه برای فهم قرآن باید به دانش های نوین علم داشت، افزود: برای آنکه  سیاست، اقتصاد و عبادت ما در یک خط باشد این علم و فهم توامان ضرورت دارد.


مهتدی با بیان اینکه نماز با قیام آغاز و به سجده ختم می شود، گفت: تا نماز را فهم نکنیم اهمیت مسجد به عنوان محل سجده درک نخواهد شد.

 

تربیت هنرمندان متعهد برای چله دوم انقلاب

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین «روح الله رهبری» در ابتدای این نشست با ارائه گزارش از روند فعالیت ستاد هماهنگی کانون های مساجد، اظهار کرد: این ستاد وظیفه هدایت و ساماندهی کانون های مسجدی را بر عهده دارد.


مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد ادامه داد: همه آنچه کانون ها دنبال می کنند فرهنگ و هنر مسجدی است که چهره های درخشانی همچون نادر طالب زاده و فرج الله سلحشور داشته است.


حجت الاسلام رهبری با اشاره به طرح شعار بازگشت به مسجد در دولت سیزدهم، بیان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پای کار این نهضت ایستاده تا هنرمندان انقلابی را برای ۴۰ سال دوم انقلاب تربیت کنیم و فاصله میان فرهنگ و هنر با مسجد پر شود.


وی تاکید کرد: حضور در عرصه های بین المللی از افق های کاری پیش روی ستاد فهما است خوشختانه پایه های این مهم ایجاد شده و در این دوره رئیس ستاد به فعالیت های بین المللی تاکید و اهتمام دارد.


حجت الاسلام رهبری در پایان خاطرنشان کرد: امید است روزی بتوانیم با این رویکرد بین المللی در مسجد الاقصی نیز کانون فرهنگی هنری تاسیس و فعال کنیم.