جوانان خلاق و مبتکر باید پیشران کار اجرایی و تربیتی مسجد با محوریت امام جماعت باشند
جوانان خلاق و مبتکر باید پیشران کار اجرایی و تربیتی مسجد با محوریت امام جماعت باشند

جوانان خلاق و مبتکر باید پیشران کار اجرایی و تربیتی مسجد با محوریت امام جماعت باشند

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید اجازه دهیم جوانانی که خلاق و مبتکر هستند وارد عرصه کار اجرایی و تربیتی مسجد با محوریت امام جماعت شوند و فعالیت ها را به پیش ببرند.
شناسه خبر : 1257115 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۳۰

خبرگزاری شبستان__یاسوج: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۱ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت داد برای احیای نقش واقعی مساجد و مقابله با تهاجم فرهنگی در جوار مساجدی که استعداد لازم را دارند ،کانون های فرهنگی، هنری را راه اندازی نماید.

این مهم با شکل گیری ستاد کانون های فرهنگی، هنری مساجد تحقق یافت و تاکنون بیش از ۲۶ باب کانون در مساجد کشور تاسیس شده است .

ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مفتخر است که به عنوان یکی از گسترده ترین و مردمی ترین نهادهای فرهنگی کشور با صرف کمترین هزینه به کمک و راهنمایی ائمه محترم جماعات و مشارکت جدی اعضای  کانون های فرهنگی هنری مساجد سعی داشته ضمن بهره مندی از ظرفیت های بالقوه جوانان و نوجوانان گام هایی بلند در راستای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همیشه سرفراز بردارد که البته همراهی مسئولان عالی رتبه نظام نیز در این امر، بسیار کارساز و شایسته بوده است.

تاکیدات مکرر مراجع عظام تقلید، نمایندگان مقام معظم رهبری در استانها، استانداران، مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس، ائمه جماعات و فعالان و نخبگان فرهنگی کشور بر لزوم توجه جدی به امر کانونها و کتابخانه های مساجد، همواره مجموعه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد را بر انجام دقیق و جدی تر رسالت خطیری که پیش رو دارد مصمم تر کرد.

ستاد کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور افتخار دارد که مورد توجه خاص مقام معظم رهبری قرار داشته، بطوری که در سفر به استان خراسان شمالی ایشان در تاریخ 19 مهر 1391 در جمع روحانیون و مردم استان به جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد و ضرورت توجه ائمه جماعات به کانون ها اشاره داشتند.

با توجه به فرا رسیدن ۱۸ اسفند ماه، خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج گفت و گویی کوتاه را با حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم عبودی، مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.


 

مسجد چه نقشی در جامعه اسلامی دارد؟

مسجد از ابتدای ظهور اسلام در عالم هستی کانونی بود که محل مراجعه مردم، تربیت دینی و محل حل و فصل مشکلات مردم بود.

هم اکنون نیز اعتقاد داریم که مسجد به تعبیر زیبای حضرت امام راحل (ره) که فرمودند «مسجد سنگر است»، مسجد پناهگاه، سنگر و محل امنی برای انسان و تنها مکانی است که می‌تواند انسان را از انحرافات و مشکلات اخلاقی، اجتماعی و معضلات دیگر نجات دهد.

ما معتقد هستیم که در بحث مسجد فقط کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش ندارند، بلکه دستگاه های بسیاری هستند که باید در کنار یکدیگر با مشورت، برنامه ریزی و هم افزایی بتوانند کار مسجد را به پیش ببرند.

اگر بتوانیم در سطح کشور مساجد را فعال کنیم، بسیاری از نوجوانان و جوانان که امروز متاسفانه نا آگاهانه و از روی غفلت در دامن دشمن افتاده‌اند، بسیاری از این افراد را می توان جذب کرد.

 

 

هنر چه نقشی می تواند در بین نوجوانان و جوانان مسجدی داشته باشد؟

اعتقاد داریم که کانون های فرهنگی و هنری مساجد می توانند نقش بسیاری داشته باشند.

کانون های فرهنگی ایجاد شده‌اند تا علاوه بر کار فرهنگی، کار هنری نیز انجام دهند.

امروز ما واقعاً نیاز داریم که مباحث و آموزه‌های دینی را با استفاده از ابزار هنر به مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان منتقل کنیم که این یک ضرورت است.

باید این کار را انجام دهیم، زیرا دنیا در حال پیشرفت، رو به جلو و به روز بوده و طبیعی است که ما باید روش‌های قبلی و سنتی را کنار بگذاریم و به سمت هنر برویم.

اسلام نیز هیچ گونه مخالفتی با هنر ندارد، بلکه مخالفت اسلام با هنری است که کرامت، عزت، هویت و اساس انسان را زیر سوال ببرد و با آن مخالف است وگرنه اسلام با اصل هنر مخالفتی ندارد و امیدواریم که کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان که از نیروهای متدین و انقلابی هستند بتوانند اقدام بسیار موثری را در جامعه داشته باشند.


 

آیا ساخت مسجد به تنهایی می تواند در تربیت اسلامی نسل های آینده موثر باشد؟

بحث ساخت فیزیکی مسجد و زیبا بودن ساختمان مسجد اهمیت و ارزش دارد و اعتقاد داریم که باید به آن توجه لازم صورت گیرد، ولی از طرفی اعتقاد داریم که همه چیز مسجد ظاهر آن نیست، چون این کار یک باطنی نیز دارد و باطن آن این است که ما بتوانیم تربیت نسل نوجوان و جوان را در مساجد داشته باشیم که این وظیفه اصلی ما است.

امروز ما به هیئت های فعال مردمی نیاز داریم و اعتقاد داریم در زمینه نوجوانان و جوانان به مساجد هیچ کسی به اندازه نهادها و تشکل‌های مردمی نمی توانند کاری انجام دهند.

ما از طریق هیئت ها و تشکل های مردمی بهتر می توانیم نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب کنیم، البته با برنامه های به روز، جذاب، مفید، مطلوب و اثرگذار که نوجوان و جوان احساس تازگی، شادابی و طراوت داشته باشد و به این شکل می توانیم و این کار نیز شدنی است و هم اکنون در برخی از مساجد نیز این موضوع وجود دارد

ما سیاه نمایی کلی نمی کنیم هرچند که مساجد ما همه باید به این شکل باشند ولی در بعضی از مساجد ما این فعالیت ها وجود دارد، نوجوانان و جوانان به صورت خودجوش در قالب هیئت یا تشکلی در حال فعالیت فرهنگی هستند، البته مسئولان و دستگاه های فرهنگی موظف هستند پشتیبانی لازم را از این تشکل ها و گروه های مردمی داشته باشند.

اگر اجازه دهیم که مباحث بیشتر به شکل مردمی پیگیری و اجرا شود تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت.

ما باید حمایت و پشتیبانی لازم را از کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته باشیم و کار اجرایی را به مردم واگذار کنیم.

اگر خود مردم حضور داشته باشند موثر بوده و برکت بیشتری خواهد داشت که در بسیاری از مساجد این موضوع به اثبات رسیده و باید اجازه دهیم جوانانی که خلاق و مبتکر هستند وارد عرصه کار اجرایی و عرصه تربیتی مسجد با محوریت امام جماعت شوند و فعالیت ها را به پیش ببرند.
 

 

امام جماعت چه نقشی در پیشبرد اهداف و برنامه های مساجد و کانون ها دارد؟

امام جماعت به عنوان یک کارشناس مباحث دینی می تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد، زیرا مباحث دینی نیازمند تخصص بوده و اگر انسان در این زمینه تخصص نداشته باشد، این مباحث به انحراف کشیده خواهد شد.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «امام جماعت مدیر مسجد است» این موضوع بسیار مهم بوده و هم اکنون نیز از نظر قانون امور مساجد مدیر مسجد باید امام جماعت باشد و باید مسجد را اداره کند.

کارها و فعالیت های مسجد نباید به بروکراسی اداری کشیده شود، زیرا فعالیت ها متوقف خواهد شد و ما وظیفه داریم کار خود را انجام دهیم.

پایان پیام/ 82