جایگاه کانون‌های مساجد در سپهر فرهنگی کشور احیا می‌شود/کانون‌های تخصصی بانوان سال آینده افزایش می‌یابند
جايگاه کانون‌هاي مساجد در سپهر فرهنگي کشور احيا مي‌شود/کانون‌هاي تخصصي بانوان سال آينده افزايش مي‌يابند
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

جایگاه کانون‌های مساجد در سپهر فرهنگی کشور احیا می‌شود/کانون‌های تخصصی بانوان سال آینده افزایش می‌یابند

حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده، در نشست خبري با اصحاب رسانه، با بيان اينکه جايگاه کانون‌هاي مساجد در سپهر فرهنگي کشور احيا مي‌شود؛ از افزايش کانون‌هاي تخصصي بانوان در سال آينده خبر داد.
شناسه خبر : 45522 تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۷:۵۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:  نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اصحاب رسانه، صبح روز شنبه 20 اسفند ماه، در محل سالن جلسات ساختمان بهشتی این ستاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، در ابتدای این نشست با اشاره به آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد که هرسال در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، گفت: نهادها و مراکز مختلف از جمله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه‌های متعددی را به این مناسبت تدارک دیده و در سطح کشور اجرا می کنند.

وی در ادامه به 18 اسفند ماه (سی‌امین سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور) اشاره کرد و گفت: قطعا ورود به سی‌اُمین سال فعالیت، نقطه عطفی برای کانون‌های مساجد است چراکه در طلیعه سی‌امین سالگرد تاسیس کانون‌ها، بر نقاط قوت تمرکز خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، با بیان اینکه 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد فعالیت دارند، تصریح کرد: نقطه قوت کانون‌ها حضور در مساجد است و بچه‌های مسجد با در نظر گرفتن این امتیاز، در قریب به 13 هزار کانون روستایی و تقریبا 12 هزار کانون شهری فعالیت می‌کنند.

 وی گفت: امروز وظیفه داریم در سپهر فرهنگی جایگاه کانون‌های مساجد را احیا کنیم که این مهم نیازمند عزم جدی است. نهادهایی نظیر حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، در تحقق این مسأله ما را همراهی می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در ادامه به تقارن مبارک دهه تکریم و غبارروبی مساجد، ماه مبارک رمضان و عید نوروز اشاره کرد و گفت: چند سالی است که بخشی از مساجد لحظه تحویل سال میزبان مردم هستند که این رویکرد نقش ویژه‌ای را در فرهنگ‌سازی جایگاه مساجد در کفّ جامعه ایفا کرده است، این موضوع منبعث از حضور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در لحظه تحویل سال در حرم رضوی است که تبدیل به یک رسم و منجر به حضور مردم در حرم مطهر اهل بیت (ع)، امامزادگان و مساجد شده است.


حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده ادامه داد: با توجه به مناسبت‌های ماه شعبان و آغازین روزهای ماه مبارک رمضان، کانون‌های مساجد با تمرکز بر رویکرد محله‌محوری فعالیت‌های مختلفی را در ایام ماه شعبان و مناسبت‌های پیش رو برنامه‌ریزی کرده است، در این راستا شیوه‌نامه‌ای شامل بسته فعالیتی کانون‌ها در ایام دهه تکریم تقدیم خواهد شد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود بیان کرد: وجود 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور، به معنای فعال بودن همه آنها نیست اما نکته مهم ثبت فعالیت‌ همه کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد است و طبق آخرین آمار بیش از 11 هزار کانون تا به امروز اطلاعات خود را در سامانه بروز کردند؛ از سوی دیگر این سلسله فعالیت‌ها در رشته‌هایی نظیر سرود، تئاتر، فیلم، کتابخوانی ذیل رویداد سالیانه‌ای که در سطح کشور برگزار می‌شود در قالب 12 رواق مرتبا بروزرسانی می‌شوند. تاکنون هفت هزار و 800 کانون آثار خود را برای انجام این ارزیابی ثبت کردند.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های مختلف هنری در مساجد به ویژه گروه‌های سرود، گفت:  در حال حاضر چهار هزار و 942 گروه سرود در سطح کانون های مساجد داریم که این حضور و فعالیت علاوه بر شناسایی استعدادها منجر به تحقق این هدف می‌شود که نسل جوان تحت این عناوین در مساجد جمع شوند؛ ضمن اینکه امسال 6 اثر از گروه های سرود کانون‌های مساجد در بخش سرود جشنواره فجر حضور یافتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده، ادامه داد: سال آینده فعالیت کانون‌های مساجد بر محور شعار «کانون‌های مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی» ادامه می یابد و خانه‌‌‌‌‌های سرود، تئاتر، نمایش و پایگاه‌های قرآنی و سایت پیشخوان عرضه نیازمندی های فرهنگی را راه اندازی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت دارند، افزود: از جمله این موارد می‌توان به فعالیت 4 هزار گروه نمایش که در سامانه ثبت اثر داشته اند اشاره کرد؛ این گروه ها در جشنواره‌های مختلف نیز حضور می یابند و ما نیز با اداره هنرهای نمایشی و سازمان اوج تعاملاتی را آغاز کردیم و امیدواریم سال آینده به ویژه در عرصه آموزش بچه های مسجد کارویژه‌هایی را برای شناسایی استعدادها و هنرمندان جدید برای ورود به عرصه فرهنگ و هنرکشور برنامه ریزی کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، همچنین در مورد موضوع برگزاری مسابقات قرآنی بین مساجد تصریح کرد:  ما هم متوجه شده‌ایم که موضوع پایگاه های قرآنی روی زمین مانده است، لذا ظرفیتی تحت عنوان «تلاوت نور» را در مساجد فعال کردیم که ناظر بر قرائت روزانه یک صفحه قرآن است؛ همچنین مسابقات قرآنی مدهامتان نیز از جمله دیگر اقدامات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در عرصه ترویج فرهنگ قرآنی است که امسال پانزدهمین دوره آن در شیراز برگزار شد، ضمن اینکه اضافه شدن بخش هنر به این مسابقات، منجر به تقویت و استقبال و حضور هنرمندان در این رویداد قرآنی خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با سیر فعالیت‌های کتابخانه‌ای کانون‌های مساجد گفت: 12 هزار و 139 کتابخانه در مساجد فعالیت دارند، البته تعریف ما از کتابخانه با تعریف نهاد کتابخانه‌های عمومی متفاوت است؛ ما در برخی از مساجد، کتابخانه و قرائت‌خانه های خوبی داریم که محل رجوع جوانان و نوجوانان است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اقداماتی که در عرصه کتاب و کتابخوانی در سال جاری محقق شده است، افزود: نخستین اقدام ما در خصوص کتابخانه‌های مساجد، پالایش مکانی بود تا کتابخانه‌های استاندارد مشخص شود؛ پس از آن سراغ پالایش کتاب‌ها رفتیم که در مرحله نخست ۲۵۰ هزار کتاب که بیشتر کتاب‌های کنکوری بودند از مخزن کتابخانه مساجد خارج و به استان‌ها تحویل شد، در ادامه با عنایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۰۰ هزار کتاب جدید تهیه و به کتابخانه‌های مساجد اهدا شد که البته سال آینده نیز این روند پایش را ادامه می دهیم تا کتاب‌های جدید و به روز در اختیار مخاطبان مسجدی قرار گیرد.


وی در ادامه برگزاری مسابقات کتابخوانی و همکاری با چند پلتفرم کتابخوان را از جمله دیگر اقدامات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در راستای ترویج فرهنگ مطالعه برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم از این رهگذر بتوانیم در عرصه کتاب الکترونیک فعالیت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در بخش دیگری از مباحث خود در پاسخ به پرسشی در رابطه با مسأله بودجه در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: اساسا کار فرهنگ نیازمند پول و بودجه است اما عمده مشکل و گرفتاری در مساجد صرفا موضوع بودجه نیست و البته هرزمان پول و بودجه خوب باشد، کارهای فرهنگی نیز خوب و مطلوب خواهد بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در ادامه به همکاری این ستاد با بسیج اشاره کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های ما با همکاری بسیج و سازمان بسیج مستضعفین است و پایگاه‌های بسیج همواره در سطح مساجد منشا اثر بودند، از سوی دیگر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال 1391 در جمع روحانیون خراسان شمالی طی سخنانی در مورد کانون‌های مساجد فرمودند: « من سفارش کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج...»، تاکید و اشاره ایشان نیز موضوع مهمی است تا این همکاری و تعامل با بسیج بیش از پیش متبلور شود.


وی در مورد فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد نسبت به جذب دانش آموزان و نوجوانان و جوانان به مسجد افزود: در شش ماهه نخست سال آینده ذیل تفاهم‌نامه‌ای که با برخی نهادهای تخصصی امضا کرده‌ایم تمام توان و ظرفیت خود را بر تربیت مربی خواهیم گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه در اطلس فرهنگی مساجد، 3 هزار مدرسه وجود دارد که در جوار مساجد قرار گرفته اند، گفت: این مساله می تواند در راستای عملیات مشترک فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به افزایش ظرفیت‌ کانون‌های تخصصی بانوان در سال آینده اشاره کرد و افزود: این مساله با تقویت فعالیت در عرصه های مختلف و مرتبط محقق می شود.