نیروی انسانی از عوامل مهم در رونق مسجد است/ امام‌جماعت باید در مخاطب‌شناسی تبحر داشته باشد
نیروی انسانی از عوامل مهم در رونق مسجد است/ امام‌جماعت باید در مخاطب‌شناسی تبحر داشته باشد

نیروی انسانی از عوامل مهم در رونق مسجد است/ امام‌جماعت باید در مخاطب‌شناسی تبحر داشته باشد

دانشیار موسسه امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه ویژگی‌های ظاهری و صمیمیت فضا بر رونق مساجد تأثیر دارد، گفت: امام‌جماعت باید در مخاطب‌شناسی تبحر داشته باشد و به گونه‌ای عمل کند که با همه مخاطبان ارتباط بگیرد.
شناسه خبر : 1256989 تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۳۲

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیداحمد رهنمایی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره راهکارهای رونق مساجد و تحقق نهضت بازگشت به مسجد، اظهار کرد: یک عامل مهم در جذاب‌سازی مسجد رونق ظاهری و ایجاد جذابیت‌های بصری در قالب فرش، مُهر و سایر امور مرتبط به ظاهر و بنای مسجد است.

 

دانشیار موسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: عامل مهمی دیگری که به رونق مساجد کمک می‌کند فضا و جو غالب بر مسجد است که باید همراه با صمیمیت، معنویت و روحانیت باشد، در برخی مساجد علی‌رغم ظاهر جذاب، معنویت و صمیمیت لازم وجود ندارد و همین مسئله از جذابیت و رونق خانه‌های خدا می‌کاهد.

 

این دکترای فلسفه تعلیم و تربیت با اشاره به سومین عامل اثرگذار در جذابیت و رونق مساجد، تصریح کرد: غیر از دو عامل فیزیکی که مربوط به ظاهر و جو مسجد می‌شود باید به نیروی انسانی و مدیریت مسجد نیز توجه داشت، اگر برای ظاهر مسجد هزینه‌های بسیار شود اما نیروی انسانی آن اعم از متولیان، هیئت‌امناء و امام‌جماعت تأثیر و کارکرد لازم را نداشته باشند، مسجد نمی‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند.

 

وی در ادامه تأکید کرد: امام‌جماعت باید در مخاطب‌شناسی تبحر داشته باشد و متوجه حضور مخاطبانی از اقشار و سنین مختلف در مسجد باشد و به گونه‌ای عمل کند که با همه آنها ارتباط بگیرد. اصول مخاطب‌شناسی یعنی امام‌جماعت یا سخنرانی که در مسجد منبر می‌رود به گونه‌ای سخن بگوید که مخاطب کودک، نوجوان و جوان و و بزرگسال هر کدام به قدر وسع و توان بتوانند بهره ببرند همچون پزشکی که به تناسب سن بیمار دوز دارو را تجویز می‌کند.

 

حجت‌الاسلام رهنمایی اضافه کرد: بعضاً سخنران یا امام‌جماعت به گونه‌ای طرح بحث و سخنرانی می‌کند که تنها قشری خاص می‌توانند بهره بگیرند، و دیگر اقشار اقبال لازم را ندارند. همین مسئله از جذابیت مسجد می‌کاهد.

 

وی با بیان اینکه باید مطالبه‌گری در حوزه محتوا و فضا از مساجد شکل بگیرد، گفت: این مطالبه‌گری برکات بسیار دارد؛ چنان‌که در کشورهای غربی منشأ اثر بوده است شخصاً در فرودگاه آمستردام شاهد بودم کثرت رفت و آمد مسلمانان و درخواست‌شان برای وجود مکان نماز، باعث شد فضایی مطلوب و مفروش را برای نماز خواندن ایجاد کنند! یعنی به برکت درخواست‌های مکرر مسلمانان، مسئولان فرودگاه آمستردام خود را موظف به ایجاد نمازخانه دیدند و چنین کردند.

 

وی با بیان اینکه از همین شیوه مطالبه‌گری می‌توان برای رونق مساجد بهره گرفت، خاطرنشان کرد: متأسفانه، مساجدی که در کشورهای غربی توسط وهابیت بنا شده‌اند به لحاظ ظاهری جذاب‌تر هستند البته وضعیت مساجد شیعی نیز مطلوب است و شخصا در مقایسه‌ای که در سفرها داشتم شاهد رشد و ارتقای فضا و برنامه‌های مساجد بودم.

 

 

 

پایان پیام/ 9