ماهیت کانون‌های مساجد تربیت نیروی مسجدی و انقلابی است
ماهیت کانون‌های مساجد تربیت نیروی مسجدی و انقلابی است

ماهیت کانون‌های مساجد تربیت نیروی مسجدی و انقلابی است

حجت‌الاسلام حاجتی ماهیت و هویت کانون‌های مساجد را تربیت نیروی فرهنگی و هنری مسجدی و انقلابی برای جامعه اسلامی دانست.
شناسه خبر : 1256890 تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت‌الاسلام حاجتی - سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان - امروز (جمعه، ۱۹ اسفند) در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته رشت اظهار داشت: ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور است و این ایام با ولادت حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا مصاف شده است. 

 

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان عنوان کرد: امام زمان (عج) می‌فرماید: اگر شیعیان ما به اجتماع برسند در عهدی که بستند لحظه‌ای تاخیر در دیدار با ما بوجود نخواهد آمد از طرفی باید ببینیم که این روزها سیاست دشمن چه بوده زیرا در طول تاریخ ما شاهد دشمنی‌های متنوعی علیه اسلام و فلسفه انتظار بوده‌ایم.

 

حاجتی تصریح کرد: دنیای غرب دو جنگ جهانی را آنقدر طولانی کرد تا حکمرانی کشورها و ملت‌ها و تمام بشریت تحت سلطه سازمان‌های جهانی قرار بگیرند و‌ امروز هم سیاست دشمن همان سیاست غلبه شیطان است، به همین دلیل از اجتماعات مردمی و اتحاد و همدلی ناامید و مایوس می‌شود، زیرا مردم با این کار می‌توانند در برابر جبهه کفر بایستند. 

 

وی با بیان اینکه اجتماعات و اتحاد مردمی با مسجد به وجود می‌آید و قوی‌تر می‌شود اذعان کرد: امام راحل فرمودند:" مساجد سنگر هستند این سنگرها را حفظ کنید." و مادامی که ما این سنگر را حفظ و تقویت کنیم روز به روز موفق‌تر خواهیم شد. 

 

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان ضمن اشاره به جایگاه پراهمیت مسجد در طول تاریخ اسلام و انقلاب افزود: مردم در زمان انقلاب حول محور مسجد، دور امام راحل ما جمع شدند و مدلی از انقلاب به پیروزی رسید که هیچ شباهتی به انقلاب‌های جهان نداشت.

 

حاجتی با تاکید بر اینکه انقلاب با ظرفیت مسجد به پیروزی رسید و با همین ظرفیت تاکنون حفظ شده است یادآور شد: امروز مسجد باید به نقطه‌ای برسد که محور همه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی باشد تا بتوانیم به واسطه آن از ساختارهایی که در نظام لیبرال دموکراسی وجود دارد فاصله بگیریم.

 

وی احیا کارکردهای مساجد را خواستار شد و اذعان کرد: یکی از قطعه‌هایی که می‌تواند در احیا کارکردهای مساجد تاثیرگذار باشد، همین کانونهای فرهنگی و هنری مساجد است. کانون‌هایی که به عنوان دستیار فرهنگی امام جماعت در مسجد پویا فعالیت کرده و در جامعه اسلامی بحث فرهنگ و هنر را راهبری می‌کنند.

 

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان ماهیت و هویت کانون‌های مساجد را تربیت نیروی فرهنگی و هنری مسجدی و انقلابی برای جامعه اسلامی دانست و گفت: این هویت باید در کانونها وجود داشته باشد تا کانون‌ها هویت واقعی خود را پیدا کنند.

 

حاجتی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد طبق فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امروز عصر روایت‌هاست باید برای عرصه رسانه و هنر سرباز تربیت کنند فلذا در این راستا ما برنامه‌های متنوعی را در این زمینه داشتیم. 

 

وی اضافه کرد: ویژه برنامه‌های ایام شهادت میرزا کوچک جنگلی نظیر برگزاری مسابقه کتابخوانی، رخداد سردار تا سردار در رشته‌های مختلف هنری و رسانه‌ای، ساخت سرود آوای جنگل، ویژه برنامه‌های مناسبت دهه مبارک فجر، رخداد هنری و فرهنگی نجوا در چهار رشته دلنوشته، خاطره، داستان و شعر ویژه شرکت کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف از جمله برنامه‌هایی بوده که امسال در بستر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان رقم خورد.

 

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان تصریح کرد: در مورد رخداد هنری و فرهنگی نجوا در چهار رشته دلنوشته، خاطره، داستان و شعر ویژه شرکت کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف آثار خوبی به دست ما رسید و در دو مرحله برای برگزیدگان جوایزی در نظر گرفته‌ایم.

 

حاجتی ضمن تقدیر و تشکر از حمایت و همراهی‌های نماینده ولی فقیه در گیلان و مدیرکل ارشاد اسلامی استان عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید به نقطه‌ای برسند که برای عرصه فرهنگ و هنر سرباز تربیت کنند، بنابراین برای رسیدن به این هدف مهم یکسری برنامه‌های راهبردی را با عنوان رویداد فرهنگی و هنری مثل چراغ تدوین کرده‌ایم. 

 

وی ابراز داشت: رویداد فرهنگی و هنری مثل چراغ تدوین در ۱۵ رشته فرهنگی و هنری تعریف شده که تدوین، عکاسی، فیلمبرداری، تئاتر، سرود و شعر از جمله آن هستند و فراخوان آن هم ارسال شده و هم اینک در حال پخش پوسترهای آن هستیم تا بستر ثبت‌نام از علاقمندان در استان گیلان به خوبی رقم بخورد.

 

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه پس از مرحله ثبت‌نام مرحله پایش افراد، انتخاب شهرستانها و کانون‌های مورد نظر آغاز می‌شود گفت: ۹۶۰ کانون در کل مساجد استان گیلان وجود دارد و بعد از مرحله ثبت نام و پایش، رشته‌های رویداد فرهنگی و هنری مثل چراغ در بستر کانون‌های مساجد برگزار خواهند شد.

 

حاجتی در ادامه تصریح کرد: بعد از امر آموزش در ۱۵ رشته مورد نظر رویداد فرهنگی و هنری مثل چراغ، کارگاه تولید محور در راستای موضوعاتی مانند قرآن، شهدا، انقلاب اسلامی، مقابله با تطهیر فرهنگی، سبک زندگی اسلامی و قرآنی تشکیل میشوند و سپس تولیدات ارائه و داوری خواهد شد و در نهایت هم مراسم اختتامیه و تقدیر از افراد برتر را برگزار می‌کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که حمایت‌های لازم از رویداد فرهنگی و هنری مثل چراغ صورت بگیرد و طرح هم خوب اجرا شود، اتفاق مبارکی را در سطح مساجد استان گیلان و کانون‌های فرهنگی و هنری شاهد خواهیم بود.

پایان پیام/ 84