کانون‌های مساجد محل انتقال فرهنگ غنی اسلامی ایرانی به نسل جوان هستند
کانون‌هاي مساجد محل انتقال فرهنگ غني اسلامي ايراني به نسل جوان هستند
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در برنامه زنده «شب‌نشینی» شبکه جام‌جم1؛

کانون‌های مساجد محل انتقال فرهنگ غنی اسلامی ایرانی به نسل جوان هستند

مقدم، ضمن حضور در برنامه زنده «شب‌نشيني» شبکه جام‌جم1، با اشاره به کارکردهاي کانون‌هاي مساجد در عرصه‌هاي مختلف گفت: کانون‌هاي مساجد محل انتقال فرهنگ غني اسلامي ايراني به نسل جوان هستند.
شناسه خبر : 45447 تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، برنامه زنده «شب‌نشینی» شبکه جام‌جم1، به مناسبت 18 اسفندماه (سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور) میزبان «مهدی مقدم» معاون فرهنگی هنری این ستاد بود.

مقدم در ابتدای مباحث خود با اشاره به قدمت فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون‌ها پس از انقلاب و بعد از جنگ تحمیلی تاسیس شده‌اند و اکنون 30 سال از آن زمان می‌گذرد و فعالیت‌های متنوعی را طی این مدت در سطح کانون‌های مساجد کشور شاهد بودیم.


معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: موضوع اصلی فعالیت کانون‌ها، انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی هنری است که در مساجد محقق می‌شود و از آنجایی که عرصه فرهنگ و هنر از جمله کارکردهای اصلی یک مسجد محسوب می‌شود، ساماندهی و انسجام آنها و حرکت در مدار صحیح، از جمله محورهای اصلی فعالیت کانون های مساجد قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هنرمندان مختلفی در دل مساجد تربیت شده‌اند، افزود: شاید این افراد چندان معروف نباشند اما بسیار تاثیرگذار بوده و در چرخه حرکت فرهنگی هنری در لوای تولید فکر و اندیشه مسجدی، همواره نقش‌آفرینی کرده‌اند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه مساجد کارکردهای متنوع و متکثری را در طول تاریخ داشته و دارند، تصریح کرد: این رویکرد از زمان مدینه‌النبی تا به امروز جریان دارد، برای مثال در ایام نیمه شعبان که اخیرا پشت سر گذاشتیم شاهد پویایی و نشاط فراوانی در فعالیت های مسجدی بودیم.


وی با بیان اینکه تمامی این فعالیت‌ها و رویکردها در مساجد وجود داشت و ما در جایگاه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد نقش ستادی خود را ایفا می‌کنیم، خاطر نشان کرد: برای مثال ما به عنوان ستاد از فعالیت هنری بچه‌های مسجد در یک روستا مطلع می‌شویم و از آن حمایت می‌کنیم، چندی قبل در سفری که به جنوب فارس و شهرستان لار داشتم با گروه سرود فوق‌العاده پر انرژی و حرفه‌ای از بچه‌های مسجد مواجه شدم که حتی در بخش سرود جشنواره فجر نیز شرکت کردند.

مقدم در ادامه در مورد گروه سنی مخاطب کانون‌های مساجد گفت: نوجوانان بیشترین مخاطبان ما را تشکیل می‌دهند که شاید علت اصلی این مساله در فراغت و زمانی باشد که در اختیار این گروه سنی در مقایسه با بزرگسالان قرار دارد.

معاون فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه مباحث خود با تاکید بر اینکه کار مسجدی کاری مردمی است، گفت: موضوع فعالیت های فرهنگی هنری در مسجد از جنس فعالیت‌های صد در صد مردمی است و ما نقش ستادی خود را در قالب هماهنگی و سیاست‌گذاری در این فعالیت ها ایفا می کنیم.

وی همچنین با اشاره به گستردگی فعالیت‌های مسجدی و کانون‌ها در نقاط مختلف کشور و میان پیروان مذاهب گفت: چندی قبل در سفر به شهرستان لار و مشخصا شهر خنج که عمدتا هموطنان اهل سنت ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند، با فعالیت گسترده‌ آنها در مساجد مواجه شدم و اتفاقا تعامل در فعالیت‌ها و حضور شیعیان در مساجد اهل سنت و برعکس را شاهد بودیم که حکایت از این در هم تنیدگی و تعامل دینی داشت.

مقدم ادامه داد: کارکرد و اثر فعالیت های یک مسجد به وسعت آن نیست بلکه به جریانی است که در آن اتفاق می افتد؛ از سوی دیگر هیچ چیز جای مسجدی شدن خود انسان را نمی گیرد، ضمن اینکه حضور با خانواده در مسجد به تنهایی اثر شگرفی بر شخصیت افراد و جامعه دارد.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تصریح کرد: فعالیت های مسجدی باید حرکت به سمت هدف غایی یعنی رشد برای رسیدن به انسان کامل باشد؛ در راستای تحقق این مساله در حوزه فرهنگ و هنر مساجد باید نوجوانان را به حضور در مسجد تشویق و ترغیب کنیم و در ادامه برنامه ریزی دقیق برای محقق شدن اهداف داشته باشیم.

مقدم همچنین در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد ارتباط ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با مراکز اسلامی در خارج از کشور گفت: با این مراکز ارتباط نداریم، اما بسیار پیش آمده است که مساجد کشورهای دیگر از ما نظرخواهی کنند و یا در برگزاری پویش ها و برخی فعالیت ها با آنها در تعامل باشیم.


وی در پایان گفت: برای رسیدن به این اهداف والا باید فرهنگ اسلامی ایرانی را دنبال کنیم تا فرزندان مان نیز از این فرهنگ غنی بهره مند شده و در آینده ایفای نقش کنند، محل انتقال این فرهنگ، مساجد و کانون های فرهنگی هنری هستند.