متولدین سالروز تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شدند
متولدین سالروز تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شدند

متولدین سالروز تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شدند

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به مناسبت گرامیداشت سالروز تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد متولدین ۱۸ اسفند ماه عضو کانون های استان تجلیل شدند.
شناسه خبر : 1256843 تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۵۰

کریم لایقی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: دستور تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۱۳۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد تاکنون ۶۴۵ کانون فرهنگی در این استان تشکیل شده که از این تعداد، ۲۰۰ کانون بامدیریت بانوان اداره می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: از تعداد ۶۴۵ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۸۰ کانون شهری و سایر کانون ها نیز روستایی و عشایری هستند.

 

لایقی اصل یکی از راه های تامین منابع مالی برای فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری را دستگاه ها و نهادهای دولتی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه دو درصد اعتبارات فرهنگی به دستگاه‌ها اختصاص می یابد، به نظر می‌رسد اگر این مبلغ در اختیار کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشد می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح جامعه را شاهد باشیم.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد بر تمرکز زدایی برنامه ها در مرکز استان تاکید کرد و افزود: مسئله شناسی و آسیب شناسی یکی از وظایف مدیران کانون ها بوده که باید با هماهنگی امام جماعت این کار را به مرکز استان اعلام تا حمایت های لازم بر اساس موضوع مد نظر صورت گیرد.

 

وی با اشاره به طراحی سامانه بچه‌های مسجد در قالب طرح ملی «فهما» در کشور، اظهار کرد: در قالب این طرح که از طرف دولت قبل طراحی و اجرا شد، مدیران کانون ها برنامه های خود را ثبت و بر اساس آن کمک‌های مالی را دریافت می کردند که این یک رویه اشتباه بود.

 

لایقی اصل با بیان اینکه در این طرح فعالیت ها با نظارت کم تری صورت می گرفت، ادامه داد: در حالی که اکنون اعتقاد بر این است که باید هزینه ها به حساب استان واریز شده و استان ها بر اساس میزان فعالیت هر کانون حمایت های لازم را داشته باشند.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت طرح «فهما» در سنوات قبل را عدم فراهم بودن زیرساخت ها در برخی از مناطق روستایی و عشایری دانست و افزود: برخی از کانون ها فعالیت های خوبی داشتند ولی به دلیل کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله اینترنت موفق به ثبت نمی شدند.

 

وی بخشی از حمایت کانون های فرهنگی و هنری در شهرستان ها را ناشی از تصویب اعتبارات در کمیته برنامه‌ریزی هر شهرستان دانست و گفت: فرمانداران برخی از شهرستان ها سالانه در نشست شورای برنامه ریزی شهرستان مبالغی را به کانون های فرهنگی و هنری برای خرید تجهیزات اختصاص می‌دهند که امسال به دلیل کمبود منابع مالی حدود ۵۳۰ میلیون تومان به کل کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اختصاص یافت که با توجه به وضعیت بازار این مبلغ جوابگوی نیازهای کانون ها نبود.

 

لایقی اصل با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ مسجد در استان کهگیلویه و بویراحمد، یادآور شد: بسیاری از این مساجد کانون فرهنگی و هنری ندارند و در تلاش برای شناسایی و ثبت کانون برای این مساجد هستیم.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در بسیاری از مناطق مختلف استان با کمبود مسجد مواجه هستیم که در مرکز استان به نسبت جمعیت نیز این کمبود احساس می شود.

 

وی با اشاره به اینکه به نسبت جمعیت بیشترین مسجد در منطقه مادوان و بلهزار در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: اگر فعالیت های مسجد و کانون های فرهنگی و هنری نباشد،  باید شاهد آسیب های اجتماعی متعدد در مناطق مختلف استان باشیم.

 

لایقی اصل به فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: به مناسبت سالروز تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کشور افراد مسجدی که در ۱۸ اسفند متولد شده بودند، مورد تجلیل قرار گرفتند، ضمن اینکه از کسانی که اسامی مهدی و نرجس داشتند، نیز تجلیل به عمل آمد.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد کانون های فرهنگی و هنری ظرفیت برای نظام و حاکمیت دانست و گفت: میزان حضور و گرایش افراد مسجدی به اغتشاشات اخیر صفر بود، ضمن اینکه بسیاری از شهدای اغتشاشات از بچه‌های مسجد بودند.

پایان پیام/ 82