مسجد در هندسه فرهنگی کشور جایگاه رفیعی دارد/هدایت فرهنگی جامعه از اولویت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد است
مسجد در هندسه فرهنگي کشور جايگاه رفيعي دارد/هدايت فرهنگي جامعه از اولويت‌هاي ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد است
رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد؛

مسجد در هندسه فرهنگی کشور جایگاه رفیعی دارد/هدایت فرهنگی جامعه از اولویت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد است

محمديان، در دومين نشست مديران ستادي و استاني کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور، با بيان اينکه
مسجد در هندسه فرهنگي کشور از جايگاه رفيعي برخوردار است، گفت: هدايت فرهنگي جامعه از اولويت‌هاي ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد است.
شناسه خبر : 45183 تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۶:۴۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین نشست مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، صبح پنج‌شنبه 11 اسفند ماه با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن جلسات اردوگاه «شهید باهنر» تهران آغاز به کار کرد.

«محمدتقی محمدیان» با اشاره به فراز و فرودهای ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از بدو تاسیس تاکنون، گفت: مسجد در هندسه فرهنگی کشور دارای جایگاه مهمی است و همسو با این جایگاه دولت سیزدهم شعار نهضت بازگشت به مسجد را مطرح و دنبال می کند.

رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در ادامه حضور فعال تر در هدایت فرهنگی جامعه را از اولویت های کاری این ستاد برشمرد و افزود: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از نظر ضریب نفوذ و گستردگی در کشور جایگاه ممتازی دارد.

محمدیان افزود: راهبرد سازماندهی و شبکه سازی کانون های فرهنگی هنری و اعضای این کانون ها باید مورد توجه باشد؛ هم افزایی با دستگاه های همسو و فعال در حوزه فرهنگی و حرکت در یک جهت واحد و هم‌افزا باید توسط مدیران ستادی و استانی ستاد مورد توجه قرار گرفته و دنبال شود.


وی تصریح کرد: ماموریت های ما در سطح ستاد و استان ها باید ناظر به هم افزایی با دستگاه های همسو و شبکه سازی و فعال‌ تر شدن در حوزه فرهنگی کشور باشد.


 محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسجد جایگاه رفیعی دارد و خاستگاه انقلاب اسلامی نیز مسجد است، خاطر نشان کرد: طرح شعار نهضت بازگشت به مسجد همه را به احیای کارکردهای مساجد در نقشه مهندسی فرهنگی کشور امیدوارتر کرده است.


مدیر امور استان های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: بر اساس نقشه راه و راهبردهای جدید و جدی در سال پیش رو، کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور حضور و نقش خود را در نقشه مهندسی فرهنگی کشور بیشتر می کنند.


وی ادامه داد: سازماندهی بر اساس ساختار ایمانی به منظور فعالیت بیشتر ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و اعضای متدین، ایمانی و انقلابی این مجموعه در حال انجام است و مجموعه ستاد عهد مشترک دارند که در خط مقدم مقابله فرهنگی با تهاجم دشمنان باشند تا مساجد در پله دوم انقلاب نقش مهم تری ایفا کند.


همچنین در ابتدای این هم اندیشی حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» با اشاره به اهتمام کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی گفت: رویکرد و حرکت ما در کانون‌های مساجد همسو با نهضت بازگشت به مسجد و اساسا تلاشی در راستای تحقق این هدف است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه مدیران فرهنگی دستگاه‌های مختلف در سطح استان ها غالباً مسجدی هستند، تاکید کرد: امیدواریم در سال آینده کارهای فاخرتر و اثرگذارتری در کانون‌های مساجد انجام می شود و پیشخوان دولت در مساجد فعال‌تر خواهد شد.

در ادامه این نشست «مهدی مقدم» طی سخنانی با اشاره به تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در کانون های مساجد، بیان کرد: این هیئت ها با توجه به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، فعالیت مستمر خواهند داشت.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: بچه های مسجد تاکنون در عرصه های مختلف حضور و فعالیت های درخشانی داشته‌اند، از جمله حمایت از تیم ملی فوتبال در جام جهانی با تولید سرود و نماهنگ، حضور و شرکت چشمگیر در مسابقات قرآنی مدهامتان، حضور در مسابقات و جشنواره‌های مختلف از جمله بخش سرود جشنواره موسیقی فجر و نیز در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی که فعالیت مطلوب و اثرگذاری داشته اند.

وی در ادامه گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در عرصه‌هایی نظیر کارآفرینی و نیز فعالیت هیئت های دانش آموزی و همچنین در زمینه ایجاد پایگاه های قرآنی مساجد و کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نیز درخشیده و توانستند منشا اثر باشند.

مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های بچه‌های مسجد در عرصه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: حدود ۲۰۰ هزار جلد کتاب کهنه و فرسوده از کتابخانه های مساجد خارج و بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب به مخزن آنها اضافه کردیم. همچنین کتابخوانی مجازی را توسعه دادیم و به عرصه تولید کتاب صوتی وارد شدیم.

وی در ادامه ضمن ارایه این پیشنهاد که در برخی از مسابقات ملی و بین‌المللی، جایزه ویژه مسجد داشته باشیم، افزود: این رویکرد خوبی است که در آینده در حوزه مساجدِ جریان مقاومت نیز فعالیت داشته باشیم و فیلم های روز را نیز بتوانیم در آمفتی تئاترها نمایش دهیم که در راستای اجرای این برنامه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای همکاری و حمایت داریم.