برنامه مساجد برای دهه فجر/ حضور هیئت دولت در جشن‌های مسجدی انقلاب
برنامه مساجد برای دهه فجر/ حضور هیئت دولت در جشن‌های مسجدی انقلاب

برنامه مساجد برای دهه فجر/ حضور هیئت دولت در جشن‌های مسجدی انقلاب

حجت‌الاسلام خداداده با بیان‌اینکه جشن‌های دهه فجرانقلاب با محوریت مساجد در محلات برگزار می‌شود، گفت: ۲۶ هزار کانون مسجدی و بیش از ۵۰ هزار پایگاه بسیج پای کار این جشن‌ها آمده‌اند. امسال دهه فجر با حضور پررنگ‌‌تر مسجدی‌ها گرامی داشته می‌شود.
شناسه خبر : 1248371 تاریخ انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۰۰

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» در نشست خبری تشریح برنامه های کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که امروز (دوشنبه، سوم بهمن) در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلابی مردمی است و با مجاهدت مردم ادامه یافته است، گفت: نقطه تمایز و تفاوت دهه فجر با سایر مناسبت های ملی و برنامه های انقلابی، در نمایش حضور مردم و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است. انقلاب ما انقلاب مردمی است و یاد شهدا و یاد انقلابیون و مجاهدان و یاد همه آنها که زمینه ساز پیروزی انقلاب شدند باید در مراسم ها و برنامه های دهه فجر گرامی داشته شود.

 

 

 

 افزود: ارزش دهه فجر و ارزش یوم الله ۲۲ بهمن به حضور همه مردم به ویژه بانوان آنهم به صورت خانوادگی و همراه با کودکان و نوجوانان است.

 

وی اضافه کرد: البته دستگاه ها نیز نسبت به بزرگداشت دهه فجر که لیلة‌القدر مجاهدت های انقلابیون و مردم است، وظایفی دارند و در این ۱۰ روز باید به بسیاری از سوالات با جهاد تبیین پاسخ دهیم. نظام جمهوری اسلامی هویتی مجزا از مردم ندارد البته این یکی از اشتباهات برخی از خودی ها است که فکر می کنند خودشان را در موضع نظام قرار می دهند و مردم را در موضعی دیگر!، اینچنین نیست و مردم و نظام از یک پیکر هستند. تمام قدرت نمایی های کشور در جهان و تمام موفقیت های سیاسی، علمی و اقتصادی و اجتماعی ما حاصل همین حضور مردم است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: جشن های دهه فجر در حوزه مساجد امسال نیز به صورت مردمی و با مشارکت مردم برگزار می شود.

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه مردم با حضور در صحنه و همراهی نکردن با توطئه دشمنان در اتفاقات چند ماه گذشته کشور کاملا دشمن و استکبار جهانی را مایوس کردند، گفت: بنابراین ما باید امسال دهه فجر را ویژه تر در مساجد و سطح محلات گرامی بداریم. باید مساجد در دهه فجر برنامه های خود را با حضور مردم در سطح محلات برگزار کنند. چنین حضوری در سطح محلات جلوه بیشتری به برنامه های مساجد می دهد.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشن های دهه فجر در مساجد و سطح محلات به همت ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری و بیش از ۵۰ هزار پایگاه مقاومت بسیج، ابراز کرد: مهمترین نکته در کشور در تقویت روحیه وطن دوستی و میهن دوستی آن است که ما بدانیم سهم ما چیست و چه کاری باید برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و کشور انجام دهیم؟ هر کدام از ما نباید فقط به فکر آن باشیم که دیگران به ویژه مسئولان چه کار می کنند بلکه باید نسبت به وظایف مان نیز تامل داشته باشیم و بهترین جایی که می توان درباره این نقش بررسی کرد، مسجد است.

 

 

حجت الاسلام خداداده اضافه کرد: مساجد نه الان بلکه همیشه بهترین مکان برای گفت و گو بوده اند. مساجد محل اندیشه ورزی و گفت و گو و کرسی های آزاداندیشی و پاسخ گفتن به سوالاتی است که در ذهن جوانان وجود دارد.

 

رییس کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه همه دستگاه های عضو این کمیته برنامه‌هایشان را به صورت مردمی برگزار می کنند، تاکید کرد: همه برنامه های این کمیته به صورت تخصصی و در قالب عملیات فرهنگی و با همراهی مردم پیش بینی شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اقدام خصمانه پارلمان اروپا در معرفی سپاه به عنوان یک گروه تروریستی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قهرمان کشور و مردم است و مردم قدردان زحمات نیروهای سپاه و همه کسانی که برای اقتدار کشور و نظام جمهوری اسلامی و امنیت مردم ایثار می کنند، هستند. تمام سرمایه های دشمن در اتفاقات چند ماه گذشته بر باد رفته است و مردم بار دیگر نشان دادند که قدردان سپاه هستند و نظام و انقلاب اسلامی را از خود می دانند.

 

حجت الاسلام خداداده در ادامه با بیان اینکه مساجد محل مراجعه گروه های مردم از نیازمندان تا نخبگان بوده اند، گفت: برخی از سوالات، نظری هستند که برای پاسخ به آنها باید استادان حوزه و دانشگاه در مساجد حضور پیدا کنند و پاسخ دهند و برخی سوالات در حوزه عملی است که در این زمینه باید مسئولان کشور اعم از استانداران، فرمانداران، شهرداران و سایر مدیران و مسئولان در مساجد حضور یافته و پاسخگوی مردم باشند. طبق هماهنگی های صورت گرفته از اعضای هیئت دولت و معاونان رییس جمهور و همچنین معاون وزرا در دهه فجر در مساجد حضور می یابند.

 

رییس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه تصور ما از مساجد نباید تصور یک ساختار دولتی باشد، اظهار کرد: مساجد این گونه نیستند که ساختار دولتی داشته باشند و هر آنچه را ما به عنوان بخشنامه به آنها ابلاغ می کنیم، انجام دهند البته ما در حوزه مساجد و در همین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شبکه عظیمی داریم که در حوزه کرسی های آزاداندیشی و جهاد تبیین و پاسخگویی به سوالات نسل جوان و رفع ابهامات آنان تقاضاهای بسیار داشته و از ما درخواست کرده اند تا زمینه ساز حضور مسئولان و مدیران در جلسات آنان شویم.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه با اشاره به حضور کمرنگ نسل جوان در برخی از مساجد گفت: البته حضور نوجوانان و جوانان در برخی از مساجد نیز بسیار خوب و چشمگیر است و ما توفیقات فراوان در بسیاری از مساجد داشته ایم البته هر نقطه ای از کشور باید فعالیت های مختص به خود را در حوزه مساجد داشته باشد. وجود نسخه اختصاصی برای برنامه های مساجد در هر نقطه از کشور ضروری است.

 

حجت الاسلام خداداده در ادامه با بیان اینکه ما باید منظومه این فعالیت ها را در حوزه مساجد تقویت کنیم و نباید نگاه تک بعدی به آنها داشته باشیم، گفت: آن قدر جذابیت در حوزه های هنری و سرود و کتابخوانی و تئاتر در مساجد وجود دارد که بتواند زمینه ساز جذب نسل جوان به مساجد شود و الحمدالله کانون های فرهنگی هنری نیز با بهره مندی از همه ظرفیت ها در جذب کودکان و نوجوانان و جوانان موفق بوده اند.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۴۲۰۰ گروه سرود در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: سه گروه سرود در جریان مسابقات جام جهانی در صدا و سیما و رسانه ملی اجرا داشتند که همین اجراها بیش از ۲۰۰ بار در شبکه های مختلف صدا و سیما بازچهش شدند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: دو هزار گروه نمایش در کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند که در رویدادهای مختلف فرهنگی و مذهبی و ملی اجرا دارند. ۱۲ هزار کتابخانه نیز در مساجد ثبت شده اند که البته این کتابخانه ها از نظر وسعت و میزان فعالیت بسیار متفاوت هستند.

 

وی ادامه داد: جزییات آمار دقیق ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری و این ۴۲۰۰ گروه سرود و گروه های تئاتر و جزییات دقیق کتابخانه های مساجد و همچنین بیش از دو و نیم میلیون عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است.

 

خداداده در ادامه با اشاره به مناسبت های ماه رجب به ویژه مراسم معنوی اعتکاف گفت: در همین مراسم اعتکاف شاهد حضور دهه هشتادی ها و دهه نودی ها در سال های گذشته بوده ایم و امسال نیز از شما اصحاب رسانه درخواست می کنم تا با حضور در مساجد از حضور دهه هشتادی ها و نودی ها گزارش تهیه کنید. باید ایمان و اعتقاد بالای دهه هشتادی ها و دهه نودی ها را در دفاع از انقلاب بیان کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و آنچه که ما از بزرگترهای خود شنیده ایم نشان از اقبال همیشگی مردم به مسجد دارد، اظهار کرد: البته در گذشته نیز این اقبال فراز و فرود داشته است، برای مثال در برخی از مناسبت ها به ویژه وقتی سخنرانان شاخص در مساجد حضور پیدا می کردند مردم نیز استقبال خوبی از مساجد می کردند، الان نیز همین طور است و در بسیاری از مناسبت های مذهبی و ملی و به ویژه زمانی که سخنرانان و مداحان و شخصیت های مشهور و برجسته در مساجد حضور می یابند، میزان استقبال مردم از این برنامه ها بسیار قابل توجه است.

 

رییس کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه به بیان فعالیت دستگاه های عضو این کمیته پرداخت.

 

سرفصل مهمترین برنامه های ستاد اقامه نماز

برگزاری نشست های تخصصی با موضوع نماز، مهدویت، انتظار و انقلاب اسلامی از شیوه های جذب فرزندان به نماز و مسجد ویژه والدین در مدارس؛

برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس و نماز و محصولات فرهنگی در مساجد، ادارات؛

برگزاری گفتمان های دینی در مدارس با موضوع نماز، مسجد، روحانیت و انقلاب اسلامی؛

برگزاری مسابقه کتابخوانی نماز؛

برگزاری دوره آموزشی نماز ویژه معلمان و مدرسان آموزش خانواده با محوریت جذب دانش آموزان به نماز و مسجد؛

اعزام مبلغ به مناطق عشایری و برگزاری نشست هایی با محوریت نماز، مهدویت، انتظار و انقلاب اسلامی با هدف جذب جوانان و فرزندان به مسجد و نماز؛

بازدید از نمازخانه ادارات، نمازخانه های بین راهی و مساجد در سطح استان ها؛

نواختن زنگ انقلاب در کلیه مدارس همزمان در سراسر کشور؛

برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در روز ۲۲ بهمن در مساجد سطح استان ها بعد از پایان راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن؛

برگزاری نشست خبری مدیران ستاد اقامه نماز استان ها پیرامون تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ترویج فرهنگ اقامه نماز؛

دیدار با خانواده شهدا و تجدید میثاق اعضای ستاد اقامه نماز استان ها با آرمان های امام خمینی (ره)؛

حضور پرشور دانش آموزان و مدیران و دبیران مدارس و همچنین مدیران و کارکنان ستادهای اقامه نماز استان ها در راهپیمایی ۲۲ بهمن؛

برگزاری جشن تکلیف در مدارس روستایی و کم برخوردار در سطح استان ها؛

برگزاری اجلاس های نماز دانش آموزی با عنوان «نماز، مسجد، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده» در سطح استان ها؛

برگزاری دوره آموزشی شیوه های جذب نوجوانان و جوانان به نماز ویژه مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان ها؛

انتشار نشریه الکترونیکی نماز، مهدویت و انقلاب اسلامی ویژه دانش آموزان مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور؛

بارگزاری وصیت های شهدای انقلاب اسلامی پیرامون نماز و مهدویت در سایت ستاد اقامه نماز و ستادهای استانی؛

برگزاری مسابقه پیامکی در مورد بهترین توصیف دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی؛

تهیه گزارش از مساجد و پیشکسوتان آن که نقش مهمی در ایجاد انگیزه انقلاب اسلامی داشتند؛

برگزاری مسابقه نماز از دیدگاه امام خمینی (ره) با عنوان «امام در سنگر نماز»؛

برگزاری مسابقه ۱۰ سوال ۱۰ هدیه از طریق صدا و سیمای مراکز استان ها و معرفی کتاب پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی و دهه فجر در صفحات مجازی.

 

سرفصل مهمترین برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور

برگزاری جشنواره فجر انقلاب در شش بخش متنوع شامل فجرانه، حرف حساب، سهم من، مترسک ها، مسابقه کتابخوانی چغک و پلاکارد نویسی؛

تجدید میثاق با آرمان های امام و انقلاب از طریق صدور و چاپ بیانیه روی بنر و امضای طومار در مساجد محوری و هدف در مراکز استان ها؛

اجرای میدانی سرودهای تولیدی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور؛

نورافشانی در مساجد؛

ایجاد فضای پرسش و پاسخ با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری و سخنرانان طی ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی؛

دایر کردن غرفه در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن؛

مشارکت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان ها و با همکاری سایر نهادها؛

برگزاری جشنواره ها از حوزه دستاوردهای انقلاب اسلامی به همراه مسابقات فرهنگی،

تجدید بعیت بانوان دستگاه ها و سازمان ها و مدیران و رابطین کانون های فرهنگی هنری مساجد در یک برنامه منسجم با آرمان های امام خمینی (ره) و شهدا؛

برپایی نمایشگاه نقش بانوان در دستاوردهای انقلاب اسلامی؛

شرکت منسجم بانوان با تشکیلات و گروه های مشخص در راهیپمایی یوم الله ۲۲ بهمن.

 

سرفصل مهمترین برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

آذین بندی، فضاسازی و تبلیغات محیطی بقاع متبرکه و امامزادگان و محیط پیرامونی آن؛

برافراشته نمودن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمامی بقاع متبرکه و نصب آن به صورت دائمی؛

نصب تابلوهای نمایشگاهی ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی؛

پخش آواهای ماندگار و خاطره انگیز در ایام پیروزی انقلاب اسلامی در بقاع متبرکه؛

استفاده از بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع انقلاب اسلامی در تبلیغات محیطی؛

برنامه ریزی و اجرای مراسم جشن باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی در شب ۲۲ بهمن، سخنرانان مطرح سیاسی در خصوص جهاد تبیین؛

غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدایی که در بقاع متبرکه آرامیده اند؛

برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان برجسته و گروه های مدیحه سرایی و تواشیح؛

اعزام 100 مبلغ تخصصی بر اساس سهمیه بندی استانی در قالب طرح مبلغین یوم الله در روزهای هجدهم تا ۲۲ بهمن در استان های مختلف کشور؛

فعال سازی کانال امامزادگان و استفاده بهینه از ظرفیت های فضای مجازی؛

ساخت و بازنشر تعداد ۱۴ موشن گرافی در خصوص شخصیت برجسته شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اغتشاشات اخیر و دستاوردهای انقلاب اسلامی؛

تولید محتوا برای فضای مجازی با موضوع انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و نشر در فضای مجازی؛

استفاده از ظرفیت کانال شمیم افق و بازنشر محتوای آن و بازنشر کتاب شبهات وارده به انقلاب و پاسخ به آنها در فضای مجازی و کانال امامزادگان.

 

رییس کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در پایان سرفصل مهمترین برنامه های مرکز امور رسیدگی به مساجد را به این شرح بیان کرد: آذین بندی مساجد و محلات در ایام الله دهه فجر، اعزام کارشناس و مبلغ به مساجد با محوریت جهاد تبیین، تداوم رزمایش مواسات و همدلی و برپایی میز خدمت در مساجد.

 

پایان پیام/ 397