تدارک گسترده مساجد در برگزاری با شکوه جشن‌های انقلاب اسلامی/ بازتعریف کارکرد مسجد در جامعه اسلامی محور فعالیت‌ها در ایام‌الله دهه فجر
تدارک گسترده مساجد در برگزاري با شکوه جشن‌هاي انقلاب اسلامي/ بازتعريف کارکرد مسجد در جامعه اسلامي محور فعاليت‌ها در ايام‌الله دهه فجر
دبیر کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی عنوان کرد؛

تدارک گسترده مساجد در برگزاری با شکوه جشن‌های انقلاب اسلامی/ بازتعریف کارکرد مسجد در جامعه اسلامی محور فعالیت‌ها در ایام‌الله دهه فجر

حجت‌الاسلام و المسلمين قديريان در دومين جلسه کميته مساجد ستاد مرکزي دهه فجر انقلاب اسلامي، ضمن اشاره به تدارک گسترده مساجد در برگزاري باشکوه جشن‌هاي انقلاب اسلامي، نسبت به بازتعريف کارکرد مسجد در جامعه به ويژه در ايام‌الله دهه فجر تاکيد کرد.
شناسه خبر : 43883 تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۶:۰۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین جلسه کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، امروز یکشنبه 2 بهمن ماه، در محل سالن جلسات ساختمان حاج قاسم سلیمانی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان نهادها و دستگاه‌های عضو به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود در راستای گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی پرداختند که در ادامه مشروح آن می‌آید:

حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامعلی قدیریان» در این جلسه طی سخنانی با اشاره به اهمیت بازتعریف کارکرد مسجد در جامعه اسلامی به ویژه در ایام‌الله دهه فجر گفت: نقش محوری مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند ایران انکار ناشدنی است، از سوی دیگر با توجه به سیاست‌ها و شعار دولت سیزدهم مبنی بر «نهضت بازگشت به مساجد» باید جایگاه مساجد را در برنامه‌های بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برجسته کنیم.

دبیر کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی مباحث جلسه گذشته مبنی بر راه‌اندازی کمیته‌های استانی گفت: این کمیته‌ها باید بیش از پیش فعال شوند؛ البته تاکنون بیشتر استانها جلسات کمیته مساجد را برگزار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: دبیرخانه کمیته مساجد کشور نسبت به جمع‌آوری آرا، اخذ گزارش و تهیه و تدوین آن به منظور ارایه به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مبادرت می ورزد و امروز در راستای پیشبرد هرچه بیشتر فعالیت‌ها، احکام صادر شده برای اعضای کمیته به آنها اعطا می شود.

ویژه برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام الله دهه فجر/از اعزام مبلغ تا تهیه محتوا برای فضای مجازی 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین «سید محمدحجت میرشاه‌ولد»، طی سخنانی گفت: برنامه‌ریزی و راهبری برنامه‌های فرهنگی بقاع متبرکه بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که در این راستا ویژه‌برنامه‌های ایام الله دهه فجر را به استانها نیز ابلاغ کرده ایم.

نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه داد: آذین بندی، فضا سازی و تبلیغات محیطی امامزادگان و بقاع متبرکه و شعاع پیرامون آن، برافراشته کردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمامی بقاع متبرکه و نصب آن به طور دائمی، پخش آواهای ماندگار و خاطره‌انگیز در ایام پیروزی انقلاب اسلامی در بقاع متبرکه، استفاده از بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب با موضوع انقلاب اسلامی در تبلیغات محیطی، از جمله برخی فعالیت‌هایی است که در راستای گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به همت سازمان اوقاف و امور خیریه اجرایی می شود.

وی گفت: برنامه ریزی و اجرای مراسم جشن باشکوه انقلاب اسلامی، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدایی که در بقاع متبرکه آرمیده‌اند، برگزاری محافل انس با قرآن،  تهیه 22 تابلوی نمایشگاهی در ابعاد 50 در 70 و نصب آنها در بقاع متبرکه، برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با دعوت از سخنرانان و خطبا در سطح استان‌ها با محوریت جهاد تبیین، استفاده از ظرفیت مبلغین در قالب طرح «مبلغین یوم الله» از جمله دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام الله دهه فجر است که در بحث اعزام مبلغ دو گروه شامل مبلغین اعزامی از قم و مبلغین شهرستانی را خواهیم داشت.


حجت الاسلام و المسلمین میر شاه‌ولد ادامه داد: مبلغین اعزامی از قم در راستای پاسخ گویی به شبهات در این ایام آماده هستند، ضمن اینکه کتاب «شبهات وارده به انقلاب و پاسخ آنها» نیز در اختیار این مبلغین قرار گرفته که محتوای این اثر در سطح بقاع متبرکه نیز بازنشر خواهند شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرشاه‌ولد تصریح کرد: 100 نفر مبلغ در طول 5 روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در راستای پاسخگویی به شبهات فعالیت خواهند کرد.

وی در ادامه به فعالیت‌های این سازمان در فضای مجازی با محور دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: 14 موشن گرافیک آماده شده است که 4 مورد از آنها متعلق به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و 10 مورد ویژه دهه فجر است.

بیعت بانوان با امام راحل و شهدا با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی

در ادامه «فاطمه گنجی آزاد» مشاور امور بانوان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، با اشاره به جایگاه زن در منظومه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: با توجه به این نگرش، باید بیش از پیش نسبت به مساله زن و خانواده و تبیین این جایگاه رفیع اقدام کنیم.

وی گفت: در راستای گرامیداشت ایام الله دهه فجر چند برنامه با محوریت بانوان پیشنهاد شد که از جمله آنها بیعت بانوان با امام راحل و شهدا با حضور در حرم مطهر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران است؛ همچنین برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای زنان در طول انقلاب اسلامی اعم از حضور در دفاع مقدس، سبک زندگی و عرصه‌های مختلف از جمله دیگر برنامه‌ها است.

گنجی آزاد تصریح کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی از دستاوردهای انقلاب در حوزه زن و خانواده، برگزاری جشن تکلیف متمرکز در همه استان ها، برپایی اردوی فرهنگی ویژه 300 نفر از سرگروه‌های برنامه «دختران روح الله» از جمله دیگر برنامه ها محسوب می شود که این اردو با محور اندیشه های امام راحل خواهد بود.

ویژه برنامه های معاونت فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در ایام‌الله پیروزی انقلاب اسلامی/از برگزاری جشنواره تا مسابقات متنوع

در ادامه «زهرا سادات موسوی پناه» طی سخنانی با اشاره به ویژه برنامه های معاونت فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: برنامه‌های این معاونت در قالب 7 بخش طراحی شده که یک بخش مربوط به جشنواره‌ها و بخش دیگر در عرصه مسابقات است.

نماینده معاونت فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه داد: در این راستا «جشنواره فجر انقلاب» در 6 بخش متنوع شامل مسابقات فجرانه، حرف حساب، سهم من، مترسک ها، مسابقه کتابخوانی «چغک»، پلاکاردنویسی برگزار می شود که داوری آن 29 بهمن ماه مصادف با عید مبعث برگزار خواهد شد.

موسوی پناه ادامه داد: مسابقه فجرانه، شامل آذین بندی محله پیرامون مسجد است که به زیباترین، نوجوانانه ترین و کم هزینه ترین اثر جوایزی اهدا می شود.

وی گفت: مسابقه دیگری که به مناسبت این ایام طراحی شده است «حرف حساب» نام دارد که در دو بخش شامل (محتوای پلاکارد، عکس نوشت و پیام کوتاه) و (شعار برای راهپیمایی 22 بهمن) برگزار می شود.

موسوی پناه تصریح کرد: مسابقه «سهم من» اختصاص به معرفی دستاوردی از انقلاب یا یکی از پیشرفت های نظام جهموری اسلامی ایران در عرصه‌های مختف دارد که طی آن شرکت کنندگان در قالب یک ویدئوی یک دقیقه‌ای به معرفی این دستاوردها می پردازند.

وی گفت: در مسابقه مترسک ها، نمایش و نهایتا به آتش کشیدن مترسک های استکبار جهانی در راهیپمایی 22 بهمن مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا فیلم آموزشی و پیشنهاد ساخت انواع آدمک و معرفی اقلام قابل استفاده در ساخت مترسکها به استان ها ارسال می شود.

موسوی پناه، در ادامه برگزاری طرح «تریبون آزاد» با هدف ایجاد فضای پرسش و پاسخ با حضور مسئولین و سخنرانان مطرح، برگزاری طرح «نقش پرچم» در جریان راهیپمایی 22 بهمن را از دیگر برنامه ها دانست و افزود: طرح نقش پرچم، ناظر بر دایر کردن غرفه گریم چهره کودکان و نوجوانان شرکت کننده با طراحی نقش پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه «نرگس نیازی» مسئول رسانه و تبلیغات کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: تلاش ما استفاده حداکثری از ظرفیت‌های رسانه اعم از رسانه‌های دیداری و شنیداری است؛ همچنین تولید محتوا در فضای مجازی، ساخت موشن گرافیک و طراحی پوستر از دیگر اقداماتی است که ویژه این ایام به همت این کمیته صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که امسال برنامه‌های کمیته مساجد دهه فجر پوشش رسانه‌ای بهتری داشته باشند و دستگاه‌های عضو کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر نیز در راستای تحقق این مهم و انعکاس رسانه‌ای فعالیت‌ها همکاری داشته باشند.

در ادامه این جلسه «حامد صالحی» مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز به عنوان نماینده این ستاد در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: ستاد اقامه نماز با 31 دفتر استانی وبیش از 400 دفتر شهرستانی و همکاری مستقیم با 40 دستگاه که شورای اقامه نماز در دستگاه خود دارند، برنامه‌های متعددی را تدارک دیده و تاکنون 40 برنامه مصوب را به استان ها ابلاغ کرده است.
وی گفت: از جمله این برنامه ها برگزاری همایش ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» است که 6 بهمن ما در استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود.

صالحی افزود: برگزای نشست های تخصصی با موضوع نماز، مهدویت و انقلاب اسلامی ویژه والدین دانش آموزان در مدارس، برپایی شب شعر مهدویت، برگزاری نمایشگاه های کتاب، عکس، پوستر، برگزاری مسابقات و پویش های مختلف در سراسر کشور، اعزام مبلغ به مناطق عشایری و کم برخوردار، انعکاس و بارگذاری وصیت نامه های شهدا در فضای مجازی، آذین بندی ستاد، ضبط برنامه «پرسمان نماز» متشکل از 90 شب با محور پاسخ به شبهات دانش آموزان از دیگر اقدامات ستاد اقامه نماز به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

در ادامه حجت الاسلام «محمدرسول نادری» نماینده ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: ما طرحی مشخص و عملیاتی را در راستای گرامیداشت چهل و چهارمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده ایم که بر مبنای نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی گفت: در این راستا «شورای احیاگران محله» را طراحی کردیم تا ذیل آن نیازهای مردم محله، ذیل مسجد تعریف شود؛ دراین طرح کار تشکیلاتی ذیل مسجد تعریف می شود، ضمن اینکه هرکدام از نمازگزاران می توانند در محلات خود در این طرح شرکت کرده و پس از اتمام طرح گواهی دریافت کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «بهزاد مقیسه» نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد، از آذین بندی مساجد و محلات در ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: برگزاری مراسم در طول ایام الله دهه فجر، اعزام کارشناس و مبلغ به مساجد با محور جهاد تبیین، برپایی میز خدمت در مساجد، تداوم رزمایش مواسات و همدلی، تولید محتوا در فضای مجازی، از جمله فعالیت هایی است که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می شود.

در بخش دیگری از این جلسه سرهنگ «داوود محمدی»، نماینده بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی با بیان اینکه تمامی اقشار 20 گانه بسیج در این ایام ویژه برنامه دارند، گفت: صدا و سیما و بسیج رسانه از جمله محورهایی است که در ایام‌الله دهه فجر با تمرکز بر تولید و بازپخش کارکردهای مساجد در دهه فجر فعالیت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: همچنین مباحث جهاد رسانه، جهاد تبیین و روایت پیشرفت در سطح مساجد مورد توجه قرار می گیرد، از سوی دیگر بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین، روایت محله محور را با تمرکز بر اینکه چه بودیم و چه شدیم، در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی به ریاست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و متشکل از 8 دستگاه شامل سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ستاد اقامه نماز، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سازمان دارالقرآن کریم است.