کانون‌های مساجد بخشی از پازل مسجد جامعه‌پرداز هستند/ پیشخوان ارائه خدمات به کانون‌ها راه‌اندازی می‌شود
کانون‌هاي مساجد بخشي از پازل مسجد جامعه‌پرداز هستند/ پيشخوان ارائه خدمات به کانون‌ها راه‌اندازي مي‌شود
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛

کانون‌های مساجد بخشی از پازل مسجد جامعه‌پرداز هستند/ پیشخوان ارائه خدمات به کانون‌ها راه‌اندازی می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمين خداداده با بيان اينکه پيشخوان ارائه خدمات به کانون‌هاي مساجد فعال مي‌شود، گفت: کانون‌هاي مساجد بخشي از پازل مسجد جامعه‌پرداز هستند، لذا نبايد ماموريت‌هايمان به قدري گسترده شود که نتوان عمليات‌ها را راهبري و هدايت کرد.
شناسه خبر : 43602 تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۱۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) به نقل از گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور دوشنبه شب، 19 دی ماه با حضور در مسجد الکوثر (واقع در تهرانپارس، قنات کوثر) از کانون فرهنگی هنری این مسجد بازدید کرد.


رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این بازدید با اشاره به سابقه ۱۰ ساله فعالیت کانون فرهنگی هنری «الکوثر»، اظهار کرد: آسیب جدی برای مجموعه های مردم‌نهاد همچون کانون های فرهنگی هنری و هیئت ها این است که ممکن است بعد از مدتی دچار رکود و ایستایی شوند، اما معمولاً مجموعه های دارای سابقه ۱۰-۱۵سال فعالیت، به استقرار و ثبات دست می یابند.
 

وی تاکید کرد: جمع مومنان همیشه مورد تهاجم شیاطین است لذا هر جا مسجدی بنا شده و اجتماع مومنان  شکل گرفته، خیمه شیاطین نیز برای کارشکنی و توطئه برپا شده است.

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: مسجد یعنی امام، مسجد یعنی هیئت امنا، مسجد یعنی پایگاه بسیج، یعنی کانون فرهنگی هنری و محل حضور نمازگزاران از همه طیف های فکری؛ وقتی مسجد را برای فعالیت انتخاب کردیم، باید برای تمام مراحل فعالیت ها هماهنگی کنیم، اگر رکنی از ارکان مسجد همراه نبود چه باید کرد؟ آیا باید سناریو را تغییر دهیم و عملیات را به گونه ای دیگر پیش ببریم؟

وی با تاکید بر لزوم مشخص کردن افق های پیش رو و اولویت های کاری در مسجد، گفت: با برخی روش ها می توان برخی از مردم را جذب کرد اما این هدف و نگاه ما و چاره کار مسجدی نیست باید بررسی کنیم ما به عنوان کانون فرهنگی هنری چه کارکردهایی داریم؟
 

حجت الاسلام خداداده در ادامه بیان کرد: نرم افزار مدیریتی، مرکز خیریه، امام محله بودن و ... مهم است اما کانون فرهنگی هنری رسالتی دیگر دارد، ما بخشی از پازل مسجد جامعه‌پرداز هستیم لذا نباید ماموریت‌هایمان به قدری گسترده شود که نتوان عملیات ها را راهبری و هدایت کرد.

وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون های مساجد باید نقش راهبری خود را حفظ کند، ابراز کرد: بیمه اردویی بچه های مسجد از مسائل مهم است که باید پیگیری شود، ارائه این جنس خدمات به بچه های مسجد اولویت دارد و دنبال می شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است و همه ارکان باید حول محور امام جمع باشند.
 

وی در پایان با بیام اینکه پیشخوان ارائه خدمات به کانون ها راه اندازی می شود، تاکید کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری می کوشد به کمک کانون ها نقش ستادی خود را حفظ کند. کانون های هم باید تلاش کنند محل اختلاف در فضای مسجد نباشند و هر جا لازم باشد با دیگر ارکان در راستای تحقق اهداف همراهی کنند. 

بنابر این گزارش، در این بازدید حجت الاسلام «سیدمهدی سیدصالحی» به شرح فعالیت های کانون فرهنگی هنری «الکوثر» پرداخت و گفت: گروه «گام» (گروه آموزشی مسجد) برای تقویت و ارتقای تحصیلی بچه های مسجد فعال است، بچه های ما معمولا رتبه ها بالایی در آزمون کنکور سراسری دانشگاه ها دارند؛ این گروه از دانش آموزان عضو کانون رفع اشکالات درسی می کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری «الکوثر» ادامه داد: واحد آموزش کانون هم فعال است، بچه های عضو از سوم دبستان تا پایان متوسطه باید مسیر خاصی را طی کنند، در چهار حوزه قرآن، معارف، کلام و احکام طرح آموزشی تدوین شده و در این حوزه ها سیر مطالعاتی داریم.

وی تاکید کرد: از سال آینده پایگاه قرآنی مسجد با جدیت بیشتر و به صورت تخصصی فعال می شود.

سیدصالحی ابراز کرد: ما در سال ۱۳۸۹ وارد تعامل با مدارس شدیم و با طرح های تشویقی با دانش آموزان ارتباط گرفته و آنها را جذب مسجد کردیم؛ در مسئله جذب بچه ها به مسجد الکوثر آنهم از نقاط مختلف کشور موفق بوده است.

وی ادامه داد: امسال کاروان راهیان نور، اعتکاف دانش آموزی را تدارک دیده ایم و حدوداً ۹ سال است که کاروان زیارت اربعین را داریم.


حجت الاسلام والمسلمین «علی مطهری» در ادامه این دیدار با بیان اینکه مسجد باید محل تجمع نوجوانان و جوانان باشد، گفت: اگر این جذب رخ دهد بهترین کار تربیتی انجام می شود؛ اعتقاد ما بر این است که علمی که در دوران کودکی و نوجوانانی آموخته شود هرگز از یاد و بین نمی رود.

امام جماعت مسجد الکوثر تاکید کرد: هر اثر تربیتی بر ذهن جوان و نوجوان در فضای مسجد، تا ابد ماندگار می شود. باید حلم و سعه صدر برای حضور کودکان و نوجوانان در مسجد داشت و اقتضائات این حضور را فراهم کرد. جذب حداکثری و دفع حداقلی باید رویکرد مسجدی ها باشد.