آشتی با یار مهربان در قالب اجرای طرح «تنفس اوراق» در کانون امام حسین (ع) شهرستان دلیجان
آشتي با يار مهربان در قالب اجراي طرح «تنفس اوراق» در کانون امام حسين (ع) شهرستان دليجان

آشتی با یار مهربان در قالب اجرای طرح «تنفس اوراق» در کانون امام حسین (ع) شهرستان دلیجان

«تنفس اوراق» عنوان طرح ابتکاري است که در مسجد و کانون فرهنگي هنري امام حسين (ع) شهرستان دليجان و ذيل طرح ملي «شنبه‌هاي کتاب» اجرا مي‌شود؛ اين طرح با هدف تشويق مردم به ويژه اهل مسجد به خواندن کتاب شکل گرفت.
شناسه خبر : 43565 تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۵۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، طرح ملی «شنبه‌های کتاب» چند سالی است که با رویکرد ترویج فرهنگ مطالعه بین اهل مسجد به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پایه‌گذاری و اجرا می‌شود. 


شنبه‌های کتاب با استقبال بی‌نظیر اهل مسجد در سراسر کشور مواجه شده و در عین حال زمینه‌ساز شکل‌گیری طرح‌های کتابخوانی مختلفی شد که از جمله آنها می‌توان به طرح «تنفس اوراق» اشاره کرد که در مسجد و کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) شهرستان دلیجان، شنبه‌‌ها پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا برگزار می شود.

ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) به بهانه بررسی جزئیات این طرح با حجت‌الاسلام «محمد رحیمی» امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین (ع) دلیجان گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید:

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه طرح تنفس اوراق از سال 1395 در مسجد امام حسین (ع) شهرستان دلیجان آغاز به کار کرده است، افزود: این طرح با هدف تشویق نمازگزاران به کتاب خواندن شکل گرفت؛ در واقع با اجرای این طرح به دنبال تحقق نَفْس کتابخوانی بین نمازگزاران و اهل مسجد بودیم.

امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسین (ع) دلیجان تصریح کرد: طرح تنفس اوراق، از کتاب‌های موجود در کتابخانه مسجد استفاده کرده و هر شنبه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا برگزار می‌شود؛ در این طرح یک کتاب معرفی و در ادامه پس از خوانش مورد نقد و بررسی اهل مسجد قرار می گیرد.

وی در مورد علت انتخاب عنوان این طرح به نام «تنفس اوراق» گفت: اکنون در منازل و مساجد کتاب‌های مختلفی در کتابخانه وجود دارند و کسی برای مطالعه سراغشان نمی‌رود و اصطلاحا خاک می‌خورند؛ بنابراین مشکل نبود کتاب نیست بلکه مساله وجود کتابخوان است؛ بنابراین اسم طرح را تنفس اوراق گذاشتیم تا کتاب‌هایی که سال تا سال به آنها نگاه نمی شود، از کتابخانه خارج و در مسجد مطالعه شوند.

حجت الاسلام رحیمی افزود: برای برگزاری این طرح روز شنبه را انتخاب کردیم از این جهت که روز پیامبر اکرم (ص) است و معجزه آن حضرت نیز کتاب «قرآن» است؛ از سوی دیگر فعالیت‌های مسجد در روز اول هفته تراکم بالایی ندارد در نتیجه با فراغ بال اقدام به اجرای طرح  در روزهای شنبه کردیم.

گفتنی است حجت‌الاسلام رحیمی از زمان آغاز طرح تنفس اوراق، برای تشویق نمازگزاران به حضور در مسجد و شرکت در این طرح، اقدام به سرایش یک رباعی کرد که در ادامه می خوانید:


ای آنکه به علم و دین دلت مشتاق است
با دانش باقری آن قبراق است
در مسجد حضرت امام سوم
هر شنبه شبش تنفس اوراق است