پایگاه تخصصی مسجد دائرة‌المعارف مسجدی است/ تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه مسجد برقرار
پایگاه تخصصی مسجد دائرة‌المعارف مسجدی است/ تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه مسجد برقرار

پایگاه تخصصی مسجد دائرة‌المعارف مسجدی است/ تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه مسجد برقرار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم با بیان اینکه قالب و سرویس‌های جدید پایگاه تخصصی مسجد به نوعی دائرة‌المعارف مسجدی هستند، گفت: شیوه‌نامه مسجد برقرار تدوین و به نواحی هجده‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد ابلاغ شده‌است.
شناسه خبر : 1236510 تاریخ انتشار : ۹ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۳۲

به گزارش گروه مسجد و کانون‌های خبرگزاری شبستان، آیین رونمایی از قالب جدید و سرویس های تخصصی پایگاه تخصصی مسجد امروز (چهارشنبه، 9 آذرماه) همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) با حضور اصحاب رسانه های جمعی و مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد در محل این مرکز برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «حسین محمدابراهیم» در این آیین با بیان اینکه پایگاه تخصصی مسجد محلی برای بهره مندی و حضور کنشگران فعال مسجدی است، اظهار کرد: همه اطلاعات اعم از پژوهش ها، فعالیت ها و دیگر موارد مرتبط با مسجد باید در این پایگاه عرضه شود اساسا نگاه ما به این پایگاه دائره‌العارف مسجدی است.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران ادامه داد: فرهنگ مراجعه به این پایگاه باید بین ائمه جماعات جا بیفتد، اگرچه این پایگاه از چند سال قبل فعال شده اما در قالب جدید و با افزوده شدن بخش های جدید هر آنچه فعالان و ارکان مسجدی اعم از ائمه جماعات، هیئت امناء و ... نیاز دارند در آن ارائه و امکان ارتباط دوسویه بین کاربران و پایگاه برقرار شده است و حتی می توانند ایده های مسجدی خود را ثبت کنند.

 

وی در پاسخ به اینکه برای برقرار شدن مساجد چه اقداماتی انجام شده است، گفت: برقراری مساجد از مطالبات جدی و ابداعات مقام معظم رهبری است چراکه مردم به طور معمول مطالبه دارند که مساجد از ساعتی قبل از نماز ظهر تا ساعتی پس از عشاء باز باشند.

 

حجت الاسلام محمدابراهیم ادامه داد: شیوه نامه مسجد برقرار تدوین و به نواحی هجده‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد ابلاغ شده است، البته این برقراری به تناسب جغرافیای استقرار مساجد متفاوت است و طرح مربوطه باید بومی سازی شود؛ چون برای مثال در نواحی سکونتی معمولا تقاضا برای برقراری مساجد کمتر است اما در مناطق تجاری و محل تردد مردم این تقاضا بیشتر و جدی تر است.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه بخشی با عنوان مسجد برقرار در پایگاه تخصصی مسجد فعال می شود، تاکید کرد: درگیری و زاویه نگاه در برخی مساجد میان ارکان وجود دارد ما در کمیته صیانت که از خروجی های دفتر نظارت و ارزیابی مرکز است، راه های جلوگیری از درگیری و رفع آن را بررسی و اجرا می کنیم.

 

وی درباره برنامه این مرکز برای افزایش حضور پررنگ‌تر نوجوانان و جوانان در مساجد، بیان کرد: اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه به منظور حضور ائمه جماعات در مدارس و ایجاد زمینه حضور دانش آموزان در مسجد و استفاده از ظرفیت ائمه جماعات در طرح امین برای این مهم در دستور کار قرار گرفته است و توانسته اتفاقات مبارکی را رقم بزند.

 

حجت الاسلام محمدابراهیم در پایان با بیان اینکه ما هیچ ممنوعیتی برای حضور هیئت های مذهبی در مساجد نداریم، خاطرنشان کرد: کنشگران مسجدی متعدد هستند اما اگر هیئت یا بسیج یا هر رکن دیگر مسجدی بخواهد مدیریت مسجد را بر عهده بگیرد امور بر هم می ریزد.

 

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست با حضور حجج اسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم و حجت ذاکر، رئیس و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد از پایگاه تخصصی مسجد و سرویس های جدید آن رونمایی شد.   

پایان پیام/ 9