روایتی از تلاش یک امام جماعت برای پویا سازی مسجد روستا
روایتی از تلاش یک امام جماعت برای پویا سازی مسجد روستا

روایتی از تلاش یک امام جماعت برای پویا سازی مسجد روستا

حجت الاسلام امید عباس رودباری امام جماعت دغدغه مند مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) روستای سعدآباد گسترش از توابع شهرستان عنبرآباد برای پویا سازی مسجد، سعی کرده کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیا کند.
شناسه خبر : 1230956 تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۲۲

 خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان: مسجد همان طور که از نام آن پیدا است مکانی برای عبادت و راز و نیاز با پرودگار متعال است و این مکان معنوی در صدر اسلام دارای کارکردهای مختلفی بوده است.

 

پیامبر اکرم (ص) پس از ورود به مدینه در اولین اقدام، مسجدی را بنا کردند که دارای کارکردهای عبادی، اجتماعی، علمی و سیاسی بود.

 

با نگاهی گذرا به تاریخ کشورمان مشاهده می کنیم که قیام مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد شکل گرفت و در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان از مساجد به جبهه ها اعزام می شدند.

 

در دنیای اسلام امام جماعت محور اصلی فعالیت های یک مسجد تراز اسلامی است و یک امام جماعت دغدغه مند برای پویا سازی مسجد سعی می کند با استفاده از تجربیات خود و امکانات موجود کارکردهای مسجد تراز اسلامی را در ابعاد مختلف احیا کند.

 

این گزارش بهانه ای شد تا در ادامه با حجت الاسلام «امید عباس رودباری» امام جماعت دغدغه مند مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) روستای سعدآباد گسترش از توابع شهرستان عنبرآباد گفتگو کنیم.

 

 اولین راهکار شما برای پویا سازی مسجد چه بود؟

 

یک مسجد هنگامی پویا است که محل اجتماع مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان باشد و برای تحقق این مهم در اولین اقدام با ایجاد رابطه دوستی سعی در جلب اعتماد آنها کردم.

 

به همین منظور با توجه به علاقه مندی بچه های روستا به ورزش های رزمی، با همکاری امام جمعه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی و اداره ورزش و جوانان شهرستان دوره‌های آموزش کاراته به سبک شتوکان ویژه پسران و دختران در حال برگزاری است.

 

 لطفا موفقیت هایی که بچه های مسجد در این زمینه کسب کرده اند را بیان بفرمایید:

 

به لطف خداوند و با کوشش و تلاش، تاکنون ۱۰ نفر از پسران مسجدی موفق به کسب مدال طلا، نقره و برنز در سطح شهرستان، استان و کشور شده اند.

 

در مسابقات‌ بین المللی کاراته سبک شتوکان که با حضور ورزشکارانی از کشورهای هند، عراق، پاکستان، فلسطین، افغانستان، سوریه در استان اصفهان برگزار شد، یک نفر از پسران مسجدی با کسب مقام اول موفق به دریافت مدال طلا شد و ۲ نفر دیگر نیز مدال های نقره و برنز را کسب کردند.

 

همچنین در مسابقات کشوری که در کمپ تیم ملی استان تهران برگزار شد ۴ نفر از آنها به عنوان نماینده شهرستان عنبرآباد شرکت کرده و توانستند در این مسابقات مقام های اول تا سوم را کسب کنند.

 

دختران ورزشکار مسجدی نیز تاکنون در مسابقات شهرستانی و استانی موفق به کسب ۱۰ مدال شده اند.

 

چه مشکلی پیش روی شما در برگزاری دوره های آموزش ورزش رزمی کاراته است؟

 

مشکل اصلی ما بعد مسافتی روستا تا مرکز شهر عنبرآباد است و همین امر تردد مربیان خانم و آقا را سخت کرده است که برای حل این مشکل، تصمیم گرفتم از بین بچه های مسجد مربی رزمی کار تربیت کنم و به همین منظور سه روز در هفته بچه ها را به شهر عنبرآباد می برم تا در دوره های مربیگری شرکت کنند.

 

 در کنار فعالیت های ورزشی چه برنامه های دیگری برای جذب مردم به مسجد دارید؟

 

کلاس های آموزش نماز، قرآن کریم و احکام هم برای دختران و هم برای پسران به صورت هفتگی در حال برگزاری است.

 

بخشی دیگر از فعالیت های مسجد، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی همچون جشنواره های بومی است و برای تامین هزینه های آن، از اجاره بهای مغازه های مسجد استفاده می شود.

 

همچنین با رایزنی های صورت گرفته و دعوت از مسئولین شهرستان، مشکلات روستا از جمله آب آشامیدنی، برق و اینترنت را نیز پیگیری کرده ام که به لطف خداوند تاکنون مشکل آب آشامیدنی مردم حل شده است.

 

علاوه بر این نیز با پیگیری های صورت گرفته برای ایجاد اشتغال جوانان و رفع مشکلات مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) وام های کم بهره به آنها پرداخت می شود.

 

در این راستا مغازه های مسجد با اجاره بهای مناسب در اختیار چند نفر از جوانان روستا قرار داده شده که توانستند با دریافت وام کم بهره و راه اندازی مغازه صاحب شغل شوند.

 

طرح کمک معیشتی یکی دیگر از فعالیت های مسجد است و در این راستا در ۲ مرحله به افراد خاص همچون بیماران نیازمند، ایتام، فقرا و سالمندان کمک معیشتی پرداخت می شود و البته این کمک معیشتی به زوج های جوان که بضاعت مالی ندارند نیز تعلق می گیرد.

 

 سخن پایانی:


همان طور که دشمن در تهاجم فرهنگی با برنامه ریزی از هر فرصتی برای جذب نوجوانان و جوانان ما استفاده می کند ما باید جلوتر از دشمن و به طور هدفمند برای نوجوان و جوان برنامه ریزی کنیم.

 

ما امروز باید با برنامه ریزی نوجوان و جوان را به مسجد که همانا جایگاه تربیت نیروهای متعهد است، جذب کنیم تا بتوانیم آینده کشور را بسازیم و این مهم در سایه احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی محقق می شود.

پایان پیام/ 586