وحدت‌آفرینی کارویژه مسجد است/ کوبیدن بر طبل تفرقه، رویکرد مسجد را ضرار می‌کند!
وحدت‌آفرینی کارویژه مسجد است/ کوبیدن بر طبل تفرقه، رویکرد مسجد را ضرار می‌کند!

وحدت‌آفرینی کارویژه مسجد است/ کوبیدن بر طبل تفرقه، رویکرد مسجد را ضرار می‌کند!

یک پژوهشگر و مولف حوزه وحدت با بیان اینکه از مهمترین کارکردهای مسجد ایجاد وحدت و اتحاد قلوب در جامعه دینی است، گفت: هر چه مسجد از الگوی وحدت‌آفرینی فاصله بگیرد، رویکرد ضرار می‌یابد؛ امام‌جماعت باید هیجانات مذهبی را در مسجد کنترل کند.
شناسه خبر : 1230852 تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی مسائلی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش ممتاز و بی‌بدیل مسجد در ایجاد و تقویت وحدت اسلامی، اظهار کرد: مسجد به عنوان محل گردهمایی مردم هم کارکردهای مذهبی دارد و هم کارکردهای اجتماعی که از مهمترین آنها ایجاد و تقویت وحدت است.

 

این پژوهشگر و مولف حوزه وحدت اسلامی تصریح کرد: اساساً عنوان مسجد بر مکانی اطلاق می شود که جمیع مسلمانان را تحت‌پوشش قرار داده و محدود به قشر و مذهبی خاص نمی شود، در دین اسلام حصری در تعلق مساجد به شیعه یا اهل سنت نداریم بلکه هر جا مسجدی بنا شود، هر کس که عنوان مسلمان دارد، می تواند و باید از ظرفیت های آن بهره بگیرد.

 

وی ادامه داد: این شامل عبادات نیز می شود، یعنی اگر نماز در مسجد اقامه می شود همه مسلمانان در آن فارغ از مذهبی که دارند، حضور می یابند و همین کنار هم قرار گرفتن و فرامذهبی عمل کردن مسجد، به اتحاد قلوب کمک می کند.

 

مولف «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت» با تاکید بر لزوم بهره‌برداری همه مسلمانان از ظرفیت های مسجد، گفت: مساجد به تناسب قرار گرفتن در مناطق شیعه‌نشین یا اهل‌سنت‌نشین باید برنامه های مشترک دینی و فرامذهبی داشته باشند و اینطور نباشد که شیعه‌نشینی یا اهل‌سنت نشین بودن جغرافیای استقرار مسجد، کارکردهای خانه خدا را به پیروان مذهبی خاص محدود کند.

 

وی در ادامه بیان کرد: خوب است مساجدی را تعیین و با حضور مشترک اهل سنت و شیعیان در آنها آیین های عبادی برگزار و فعالیت های فرهنگی اجتماعی انجام شود.

 

مولف «نهم ربیع، جهالت‌ها خسارت‌ها» تاکید کرد: بنابر تجربه دینی ما، مساجد محل حضور مشترک اهل سنت و شیعیان و برگزاری حلقه های درس و بحث آنها بوده اند، از بستر همین تعاملات و گفتگوهای بین مذاهب، رشد علمی چشمگیری در جهان اسلام رخ داده است، امروز هم مساجد باید چنین کارکردی داشته باشند و با حضور اهالی مذاهب مختلف، ظرفیت های بالقوه مسجدی فعال شود این مهم به وحدت و اتحاد قلوب و همراهی و همدلی نیاز دارد.

 

وی با بیان اینکه در طول تاریخ برخی مساجد به جای وحدت‌آفرینی بر طبل تفرقه و جدایی پیروان مذاهب کوفته اند، اضافه کرد: ظرفیت اینگونه مساجد نه تنها فرصت نیست بلکه تهدید محسوب می‌شود؛ باید توجه داشت هر چه مسجد از الگوی وحدت‌آفرینی در اسلام دور شود از ماهیت و هویت دینی خود فاصله گرفته و به مسجد ضرار که آیات قرآن نسبت به آن هشدار داده اند، نزدیک می شود!

 

مولف «قمه‌زنی، سنت یا بدعت؟» درباره عواملی که روح وحدت را در مسجد تقویت می کند، افزود: امام‌جماعت رکن اصلی در شکل‌گیری جریان ها و فضای حاکم بر مسجد است، این امام است که می تواند هیجانات مذهبی را در فضای مسجد کنترل کند، وی به عنوان رهبر مسجد، صرفاً نقش اقامه نماز ندارد بلکه باید با آگاهی و بصیرت سیاسی اجتماعی، به تقویت فضای وحدت کمک کرده و مانع عبور مسجدی ها از مرزهای وحدت و افتادن آنها در ورطه تفرقه و جدایی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همت دیگر ارکان مسجد و مطالبه‌گری اهالی و نمازگزاران مسجد در موضوع وحدت نیز، در کنار نقش راهبردی که امام جماعت ایفا می کند، در صیانت از مرزهای وحدت بسیار موثر است.

پایان پیام/ 9