روایت مساجدی که کارشان نشاندن لبخند بر چهره ایتام است
روایت مساجدی که کارشان نشاندن لبخند بر چهره ایتام است

روایت مساجدی که کارشان نشاندن لبخند بر چهره ایتام است

تهیه کفش، لباس، لوازم‌التحریر، تامین معیشتی، ارائه خدمات آموزشی و تقویت درسی، تهیه ملزومات ابتدایی زندگی و ایجاد فرصت فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی ازجمله خدماتی است که مساجد و مسجدی‌ها برای ارتقای زندگی بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام می‌دهند.
شناسه خبر : 1230033 تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۴۳

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، به منظور بررسی نقشی که مساجد و مسجدی‌ها در حمایت از ایتام ایفا می کنند، مروری داریم بر فعالیت تنی چند از امامان جماعت که مسجد را پناه ایتام و کودکان بدسرپرست کرده اند؛ مشروح این گزارش در ادامه می آید:

 

رسیدگی به ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

حجت الاسلام «غلامرضا ابراهیمی»، روحانی مستقر در روستای احمدآباد از توابع شهرستان رشتخوارِ خراسان رضوی، ازجمله امامان جماعاتی است که رسیدگی به ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را محور فعالیت مسجد «موسی‌بن‌جعفر(ع)» کرده است.

 

 

 

 

وی در طول دو سال و دو ماهی که در روستای احمدآباد مستقر شده، توانسته با کمک برخی نهادها مرکز نیکوکاری «شهدای احمدآباد» را راه اندازی و فعال و کمک های خیران را جذب کند.

این امام روستا درباره خدماتی که با محوریت مسجد «موسی‌بن‌جعفر(ع)» در رسیدگی به ایتام انجام می شود، گفت: تهیه و توزیع بسته های معیشتی در مناسبت های مختلف، تهیه کفش، لباس و لوازم التحریر و کتاب در آغاز سال تحصیلی ازجمله این کمک ها است.

 

 

 

 

وی ادامه داد: چنان که در مهرماه 1401، 50 جفت کفش و لباس و کتاب با هزینه 15 میلیون تومان، 300 بسته لوازم التحریر با هزینه 30 میلیون تومان تهیه و به ایتام و دانش آموزان بدسرپرست روستا اهدا شد.

به گفته این امام روستا، علاوه بر این در مناسبت های مختلف نیز طرح های حمایتی مقطعی برای ایتام با کمک خیران و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا می شود. همچنین، کارت بانکی‌ای برای آنها تهیه شده که به صورت ماهانه با مبالغی و به منظور تامین مایحتاج ایتام شارژ می شود.

 

 

 

حجت الاسلام ابراهیمی علاوه بر رسیدگی به ایتام در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی همچون طلاق و بیکاری نیز ظرفیت مسجد و مسجدی ها را فعال کرده است؛ چنان که از طریق تعامل با برخی دستگاه ها اعتبارات اشتغال‌زایی را برای جوانان در زمینه دامداری، کشاورزی و کاشت زعفران جذب کرده است.

 

 

 

تامین رایگان نان برای ایتام

این گزارش می‌افزاید: حجت الاسلام «فاضل طاهریان‌ثانی»، امام روستای کلات از توابع دیشموکِ استان کهگیلویه‌وبویراحمد نیز با محوریت مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)» نیز 357 نفر از بچه های یتیم و بدسرپرست را تحت پوشش و حمایت قرار داده است.

 

 

 

 

 

تامین روزانه و رایگان نان برای 85 خانواده دارای فرزند یتیم، برگزاری اردوهای زیارتیِ رایگان، تهیه لباس و کفش، اجرای برنامه های فرهنگی رایگان از محورهای رسیدگی به این ایتام است.

 

 

طاهریان‌ثانی با بیان اینکه عمده این کودکان یتیم و بدسرپرست در خانه هایی زندگی می کنند که فاقد وسایل اولیه زندگی مثل یخچال و اجاق‌گاز است، گفت: بسیاری از آنها روی آتش غذا طبخ می کنند!! تهیه ملزومات اولیه زندگی برای آنها نیز با کمک خیران انجام می شود.

برگزاری کلاس های رایگان آموزش خیاطی و تهیه و تولید کیف و جای کتاب و فروش این مصنوعات در شهر ویژه بانوان نیز به منظور محرومیت‌زدایی و درآمدزایی برای اهالی روستای کلات انجام شده است.

 

 

 

 

معرفی بیماران روستا برای درمان رایگان و تهیه رایگان دارو، ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای برخی خانواده هایی که اعضای آن کهولت سن دارند نیز به همت جوانِ امام مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)» و با کمک خیران و طلاب انجام شده است.

 

 

 

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام «جلال محمدی»، امام جماعت مسجد «پنج‌تن آل‌عبا(ع)» روستای کیازنیک از توابع شهرستان املش در استان گیلان نیز مسجد و مسجدی ها را پای کار رسیدگی به ایتام و زدودن اندوه از چهره های آنها آورده است.

چنان که مرکز نیکوکاری «قاسمیون» را در مسجد «پنج‌تن آل‌عبا(ع)» راه اندازی و بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست را شناسایی کرده اند و با کمک خیران به صورت ماهانه به آنها رسیدگی می کنند.

به گفته وی، در مرکز قاسمیون، 703 پرونده برای بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست تشکیل شده که برخی از آنها وضعیت معیشتی بسیار بدی دارند. کمک ماهانه برای تامین اجاره‌بها، تهیه و توزیع سبدهای معیشتی و تدارک فعالیت های فرهنگی و برگزاری اردوهای تفریحی از جمله پوشش های حمایتی مسجد برای این بچه ها است.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: با کمک پایگاه بسیج مسجد، جوانان تحصیلکرده را شناسایی کردیم تا برای تقویت درسی بچه های بی‌سرپرست و بدسرپرست با مسجد همکاری کنند. خوشبختانه، از طریق این فعالیت ها ارتباط بچه ها با مسجد تسهیل شده است.

 

پایان پیام/ 9