مسجد مهمترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی است/ کانون‌ها برای حفظ محوریت فرهنگ و هنر در مساجد تاسیس شده‌اند
مسجد مهمترين سرمايه فرهنگي انقلاب اسلامي است/ کانون‌ها براي حفظ محوريت فرهنگ و هنر در مساجد تاسيس شده‌اند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مسجد مهمترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی است/ کانون‌ها برای حفظ محوریت فرهنگ و هنر در مساجد تاسیس شده‌اند

اسماعيلي، در دومين روز نشست هم‌انديشي ستادي و استاني ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد کشور طي سخناني با بيان اينکه مسجد مهترين سرمايه فرهنگي انقلاب اسلامي است، گفت: کانون‌ها براي حفظ محوريت فرهنگ و هنر در مساجد تاسيس شده‌اند.
شناسه خبر : 41540 تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۲:۲۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین روز نشست هم اندیشی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، صبح امروز یکشنبه 24 مهرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی در مجتمع آدینه تهران برگزار ‌‌شد.

بر پایه این گزارش: اسماعیلی طی سخنانی با بیان اینکه به دفعات در طول مقاطعی که فرصت پیش آمده است در مورد مباحث حوزه فرهنگ، به نگاه دولت جدید به مسجد و مسجدمحوری اشاره کرده ام، گفت: معتقدیم مسجد مهمترین ظرفیت ما در مصاف با جنگ نرم تحمیلی دشمنان علیه ملت ایران است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به اینکه ایامی نظیر تاسوعا و عاشورا، اربعین و سایر مناسبت‌های مذهبی پربسامدترین واژگان در ادبیات انقلاب اسلامی بودند که در مساجد متبلور شدند، گفت: امام خمینی (ره) فرمود که مساجد سنگر هستند، سنگرها را حفظ کنید، امام راحل با این جمله در واقع یک خبر می‌دهد، مساجد و شبکه دینی بودند که انقلاب اسلامی را به وجود آوردند و همین مساجد نیز انقلاب را حفظ می‌کنند و اشتباه است که کسی تصور کند در این فضای تکنولوژیک باید از بستر دیگری استفاده شود، البته من مخالف استفاده از این امکانات نیستم اما تاکید بر استفاده از مزیت خودمان یعنی مساجد و پیوند مردم با روحانیت دارم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود به تاریخ و  دوره درخشش تمدن اسلامی در قرون سوم تا پنجم اشاره کرد و گفت: در آن زمان آل بویه، حمدانی ها و همچنین از سوی دیگر خلافت فاطمی ها در مصر را داریم یعنی سه دولت مبتنی بر عقلانیت از مکتب اهل بیت (ع)، در آن دوران شاهد هستیم که در کنار مساجد در دوران آل بویه، بیت الحکمه ها شکل گرفت و محل مباحثه و گفت وگو و آزاداندیشی بین مذاهب مختلف در کنار مساجد ایجاد شد. در دوره درخشش تمدن اسلامی، محور مسجد است، در کنار مسجد مجالس آزاداندیشی برگزار شده و کتابخانه ها و دانشمندان بزرگ در این دوره هستند. 

اسماعیلی گفت: مقام معظم رهبری در موضوع انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم، افق را تحقق تمدن نوین اسلامی اعلام کردند، تجربه ما در تمدن اسلامی مبتنی بر محوریت مسجد در حوزه فرهنگ است. 

وی با بیان اینکه در دوران جنگ مسجد، محور همه فعالیت‌ها بود، تصریح کرد: اعزام به جبهه از مسجد بود. درس های مدارس در دوران جنگ در مسجد برگزار می‌شد، ما شرکت در اجتماعات مدنی نظام اسلامی را در مسجد یاد گرفتیم. من اولین بار فیلم محمد رسول الله را با آپارات در مسجد دیدم و بسیاری از فعالیت‌های دیگر که در مسجد انجام می‌شد اما بعد از دهه شصت همین تفکر واراداتی، چنین رویکردی را از مسجد به بیرون منتقل کرد.

اسماعیلی گفت:  ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور امسال سی سالگی تاسیس خود را تجربه می‌کند. آن روز که کانون‌ها تاسیس شدند این دغدغه بود که مبادا شبکه فرهنگی در مساجد با تاسیس سایر مراکز از بین برود. کانون‌ها تاسیس شدند که مسجد محوریت فعالیت‌های فرهنگی هنری خود را داشته باشد. 

وی افزود: ما مسائل بسیار مهمی در این کشور داریم، بزرگ ترین معروف ترویج جایگاه مسجد است، احادیث و روایات متعددی در اقامه نماز جماعت داریم، امر به معروف به همین معناست، یعنی شلوغ شدن مساجد، صفوف فشرده نماز جماعت و جمعه که بزرگ ترین معروف ماست. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود افزود: در سطح کانون‌ها باید فعالیت‌های منسجم و مبتنی بر جذب کودکان و نوجوانان باشد، مهم این است که فعالیتهای فرهنگی هنری در مساجد باشد، از سوی دیگر باید مساجد شهرهای بزرگ را به طور خاص توجه کنیم. 

اسماعیلی تصریح کرد: مسجد مهمترین سرمایه انقلاب اسلامی است، این ظرفیت بزرگ باید در اختیار مردم باشد و وظیفه ما تسهیل گری برای آحاد مردم باشد، کانون‌ها در این راستا می توانند فیلم های ارزشی و گروه های سرود را به مساجد ببرید، کانون‌های مساجد باید برنامه کمی ارائه دهد، نباید زمان را از دست دهیم.