مسجد مرکز مدیریت تمدن اسلامی است/تحقق آرمان‌شهر اسلامی در گرو توجه به مساجد است
مسجد مرکز مديريت تمدن اسلامي است/تحقق آرمان‌شهر اسلامي در گرو توجه به مساجد است
مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و حوزه های علمیه؛

مسجد مرکز مدیریت تمدن اسلامی است/تحقق آرمان‌شهر اسلامی در گرو توجه به مساجد است

حجت‌الاسلام و المسلمين حاج‌ابوالقاسم، در نشست هم‌انديشي مديران ستادي و استاني ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد کشور گفت: مسجد مرکز مديريت تمدن اسلامي است، بنابراين براي تحقق آرمان‌شهر اسلامي بايد به مساجد توجه کنيم.
شناسه خبر : 41516 تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۱:۴۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین روز از نشست هم اندیشی دو روزه مدیران ستادی و استادی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، امروز شنبه 23 مهر ماه در مجتمع آدینه تهران برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم در این هم اندیشی طی سخنانی خطاب به مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: فعالیت شما معطوف به مساجد است که خانه های خدا روی زمین هستند؛ بنابراین امیدواریم کانون‌های مساجد بتوانند خلا و شکافی که در عرصه تمدن سازی با آن مواجهیم رفع کنند. 


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما در مباحث معماری اسلامی بحثی درباره شهر اسلامی داریم، در این عرصه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد از جمله اینکه یک شهر فیزیکی و یک شهر فرا فیزیکی داریم که هندسه و ساختار مدیریت شهر از نگاه اسلام مبتنی بر شهر فرا فیزیکی است، هرچه قدر شهر فیزیکی به شهر فرا فیزیکی نزدیک تر شود حرکت به سمت آرمان شهر اسلامی تسهیل می‌شود.


حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم افزود: پیامبر اکرم (ص) اولین کاری که در بدو ورود به مدینه انجام داد بنا کردن مسجد بود، بنابراین اگر بخواهیم شهرسازی پیامبر (ص) را ارزیابی کنیم منطبق با جایگاه پیامبر در حکومت اسلامی است.

وی تصریح کرد: در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) مدیریت حکومت اسلامی در مسجد محوری شهر بوده است، بنابراین اگر شهر بخواهد اسلامی باشد باید مراکز اسلامی، اعم از مساجد، بقاع متبرکه یا حوزه های علمیه در مرکزیت شهر باشند، هر اندازه که به این سمت حرکت کنیم به تمدن اسلامی نزدیک شده ایم.
 

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و حوزه های علمیه گفت: در این عرصه مسجد امام(ره) اصفهان، الگوی مناسب شهر اسلامی محسوب می‌شود که مرکز شهر بوده و بازار و حوزه های علمیه و مراکز تفریحی پیرامون این مسجد قرار گرفته اند؛ اما مدلی که غرب به جوامع اسلامی تحمیل می‌کند، این است که بازار محور باشد، تفاوت بین مسجد امام اصفهان با معماری امروز در این است که ما از تمدن اسلامی فاصله گرفته ایم و از ساختارهای این تمدن دور شده ایم. البته این موارد در یکی از حوزه های نظامات اجتماعی است. 


وی با اشاره به مسجد امام علی (ع) در هامبورگ گفت: من چندین بار برای مباحث تبلیغی آنجا رفتم و مشاهده کردم که مدارس شان را نوبت به نوبت به مسجد می‌آورند و دانش آموزان را در قالب درس دینی با ادیان مختلف آشنا می‌کنند.


عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز باید مساجد ما تبدیل به مرکزی برای آشنا شدن اسلام در سطح محلات باشد؛ چه اشکالی دارد با مدیران مدارس صحبت کنیم که گاهی دروس دینی را در مساجد برگزار کنند، در گام های برتر و بالاتر حتی باید نسبت به دروس معارف اسلامی دانشگاه ها توجه کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: امروز باید کارکردهای مسجد در عرصه هایی نظیر هنر، ورزش، فعالیت های قرآنی احیا شود تا شاهد پویایی و شکوفایی دوباره مساجد باشیم تا مخاطبان و اقشار مختلف به مسجد جذب شوند چراکه عمران مسجد به نمازگزاران‌اش است.