کانون‌های فرهنگی هنری فرصتی تازه برای خدمت به مساجد محسوب می‌شوند
کانون‌هاي فرهنگي هنري فرصتي تازه براي خدمت به مساجد محسوب مي‌شوند
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور؛

کانون‌های فرهنگی هنری فرصتی تازه برای خدمت به مساجد محسوب می‌شوند

حجت الاسلام و المسلمين حاج علي اکبري، در بخش عصرگاهي نشست مديران ستادي و استاني ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد کشور، طي سخناني کانون‌هاي فرهنگي هنري را به عنوان فرصتي تازه براي خدمت به مساجد توصيف کرد.
شناسه خبر : 41515 تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۱:۳۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین روز از نشست هم اندیشی دو روزه مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور روز شنبه 23 مهرماه در مجتمع آدینه برگزار ‌شد. 

حجت الاسلام و المسلمین «محمد جواد حاج علی اکبری»  در بخش عصرگاهی این نشست هم اندیشی طی سخنانی ضمن تبریک ماه ربیع الاول و ولادت حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: همواره حسن فاعلی بر حسن فعلی تقدم دارد چنانکه که ایمان بر عمل صالح؛ اکنون شما در مسند مدیران ستادی و استانی کانون‌های مساجد در حال انجام عمل صالح و خدمت به خانه‌های خدا هستید. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: خدمتگزاری به خانه خدا در زمره برجسته ترین اعمال صالح است، در این بین اگر خداوند خدمتگزاری به چندین مسجد را روزی کند جزو برجسته ترین اعمال صالحی است که پیش رو مؤمنین قرار می‌گیرد، قرآن کریم وقتی اشاره به این عمل صالح می کند از عمران و آبادی مسجد سخن می‌گوید که این عمران هم شامل کالبد و ظاهر مسجد میشود و هم باطن مساجد که بخش دوم پر اهمیت تر است. 


وی تصریح کرد: وقتی قرآن کریم سراغ این مساله می‌آید، بلافاصله موضوع را سمت آبادگران مسجد و مساله حسن فاعلی می‌برد تا بیان کند که چه کسانی از عهده این عمل صالح بر می‌آیند، مومن آباد است که می‌تواند مساجد را آباد کند. 


رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: اگر بنا داشتیم وارد عرصه خدمتگزاری به مساجد شویم، مصادیق این خدمت بر اساس آیات قرآن حضرت ابراهیم (ع) است که آنان موفق به این خدمت شدند چراکه از جهت باطنی خود را آباد کردند. 


وی گفت: فرصت خدمت به خانه خدا، فرصتی مغتنم برای خودسازی است، به بیان دیگر یک تشرف است که اگر انسان قدر بداند برایش تبدیل به یک ضیافت می‌شود. 


حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: عمده سرمایه گذاری شیاطین حول مساجد است، مسائلی در این عرصه دیدیم که شاید در جای دیگر کمتر نظاره کردیم، پلیدترین آلودگی در مسجد، وجود اختلاف است؛ در حالی که مسجد جایی برای تحقق وحدت است. 


رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، خطاب به مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: باید فرصت خدمت به مسجد را برای آباد کردن مسجد درونی خود مغتنم بدانید. 


وی تصریح کرد: از ظرفیت مساجد آنچنان که باید استفاده نمی‌شود و بین آنچه که باید باشد و آنچه که هست فاصله وجود دارد، در حالی که راه نجات جوان ما و حوزه سازماندهی اجتماعی از مسجد می‌گذرد. 


حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، در بخش دیگری از مباحث خود در مورد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون‌ها یک فرصت تازه نسبت به فرصت‌هایی که از قبل برای خدمت به مسجد وجود داشته است، محسوب می شوند.


رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: کانون‌های مساجد حوزه فعالیتی مشخصی دارند، به نظر می‌رسد که جای برخی اقدامات در مسجد کمرنگ است و آن استفاده از ظرفیت پر جاذبه هنر است، یعنی فعالیت در حوزه فرهنگ با تاکید بر عرصه هنر در مساجد تا ظرفیتی برای جذب بیشتر مخاطب با تاکید بر مخاطب نوجوان و جوان محقق شود. 


حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: کانون های مساجد باید در راستای تحقق ماموریت ویژه خود فعالیت کرده و به جذب جوانان با همکاری بسیج بر اساس بیانات مقام معظم رهبری به مسجد بپردازد. 


وی ادامه داد: کانون‌های مساجد کار خود را در عرصه فرهنگی ادامه داده و اولویت هایش را تعریف کند، همچنین در عرصه هنری این فعالیت‌ها را گسترش داده و استمرار بخشد تا فضای تازه ای در مساجد شکل بگیرد. 


امام جمعه موقت تهران افزود: مسجد بنگاه فرهنگی نیست، مسجد، مسجد است و هر اتفاق دیگری باید با مسجدیت مسجد هماهنگ باشد. عنوان بچه های مسجد ذیل کانون‌ها تبدیل به یک عنوان و اسم ورسم آشنا شد که منجر به شکل گیری فعالیت در عرصه‌های مختلف نظیر کتابخوانی، سرود، نمایش و... شد که همه این فعالیت‌ها نیز باید در خدمت نماز باشد.