هیئت‌های اندیشه‌ورز و گفتمان موثر در کانون‌های مساجد ایجاد و تقویت می‌شود
هیئت‌های اندیشه‌ورز و گفتمان موثر در کانون‌های مساجد ایجاد و تقویت می‌شود

هیئت‌های اندیشه‌ورز و گفتمان موثر در کانون‌های مساجد ایجاد و تقویت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری باید در مساجد گفتمان موثر داشته باشند، گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز که مطالبه مقام معظم رهبری هستند باید در این کانون‌ها فعال‌تر شوند.
شناسه خبر : 1223656 تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۴۳

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (شنبه، 23 مهر ماه) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران در حال برگزاری است.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این نشست با بیان اینکه مساجد برقرار و مساجد پررونق در طول سده های مختلف منشأ اثرات بسیار در جوامع اسلامی بوده اند، گفت: مسجد هیچ بدیل و جایگزینی در جامعه اسلامی ندارد و اگر مساجد محور نباشند و از ظرفیت آنها استفاده حداکثری صورت نگیرد، بسیاری از گره های کور فرهنگی در جامعه ما حل نمی شوند.

 

 

 

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: زمانی این ایده مطرح شد که نیروهای انقلابی در مساجد تقویت شوند بر همین اساس موضوع تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد مطرح شد. فلسفه اصلی ستاد هماهنگی این کانون ها نیز تربیت نیروهای انقلابی و کادرسازی در حوزه فرهنگ و هنر است البته در کنار این موضوع فعالیت های تبلیغی و مسائل اجتماعی هم به مرور زمان به فعالیت های ستاد اضافه شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده تصریح کرد: ستادهای استانی، حلقه وصل کانون های فرهنگی هنری مساجد با ستاد مرکز هستند. هر استان باید برنامه ریزی های مطابق با اقتضائات بومی و محلی منطقه خود را داشته باشد. زیست‌بوم استان را باید در برنامه ریزی ها دید، و بر اساس آن وارد کار شد.

 

وی ادامه داد: مساجد باید مرکز عبادت خدا و پناهگاه مردم و پایگاه ولایت باشند در غیر این صورت مسجد ضرار و سکولار و بی اثر خواهند بود.

 

ورود حوزه علمیه به عرصه تربیت امام جماعت

وی تاکید کردگفت: حوزه علمیه در تربیت امام جماعت مسجد ورود کرده است. عرصه حکمرانی مسجد به صورت مستقیم به سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، بسیج و مرکز رسیدگی به امور مساجد مربوط است. در این میان ما باید گفتمان موثر در مساجد داشته باشیم به طوری که هر اتفاقی که قرار است در مسجد روی دهد، بگویند باید کانون های فرهنگی هنری نیز حضور داشته باشند.

 

کانون های فرهنگی هنری دستیار امام جماعت هستند

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اینکه امام جماعت مدیر مسجد است، گفت: همه کارهای ما باید از کانال امام جماعت عبور کند و با اراده امام جماعت آن کار انجام شود. کانون های فرهنگی هنری دستیار فرهنگی و معین فرهنگی ائمه جماعات مساجد هستند البته در کنار بسیج و در کنار هیئت امنا.

 

وی تاکید کرد: مسجد در سپهر فرهنگی انقلاب اسلامی مهمترین نقش را دارد. مسجد نقطه عزیمت همه فعالیت های موثر فرهنگی و به عبارت بهتر حکمرانی فرهنگی است و خوشبختانه اکنون دستگاه ها بیش از گذشته علاقه مند به حضور در مساجد هستند.

 

وی ادامه داد:  دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شخصیتی انقلابی است و با  بصیرت دینی، گفتمان سازی در حوزه مسجد را بسیار مهم می داند.

 

مسجد نقشی موثر در زمینه سازی ظهور دارد

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: وقتی ادبیات دوره ظهور را بررسی می کنیم، فراوانی کلمه مسجد به کرات تکرار می شود. مسجد النبی(ص)، مسجد کوفه و بسیاری از مساجد دیگر در ادبیات دوره ظهور تکرار شده اند؛ بنابراین آبادی مساجد در زمینه سازی ظهور بسیار موثر است و ما به عنوان کانون های مساجد باید در این باره نقش موثر ایفا کنیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه ستاد فهما سند تحولی دارد که باید به‌روزرسانی و همه بخش های آن عملیاتی شود، گفت: هیئت های اندیشه ورز که مورد مطالبه مقام معظم رهبری هستند باید در کانون های مساجد فعال تر شوند. صبحگاه مشترک همه ما صحن مسجد است.

 

 

پایان پیام/ 397