پیوند فرهنگ و هنر با مسجد نقش اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد
پیوند فرهنگ و هنر با مسجد نقش اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد

پیوند فرهنگ و هنر با مسجد نقش اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد

رحمانیان گفت: کانون‌های فرهنگی با جذب نیروهای ارزشی حوزه فرهنگ و هنر و از طریق برنامه‌های اثرگذار مسجد می‌توانند در جلوگیری از این آسیب و پیوند زدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری با کانون تربیت دینی یعنی مساجد نقش مهمی داشته باشند.
شناسه خبر : 1222732 تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۸:۲۸

خبرگزاری شبستان- استان فارس: مهدی رحمانیان

 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در مورد مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد توصیه و تاکیداتی داشته اند که این مهم نشان از دقت نظر و اهمیت کانون ها از منظر دیدگاه ایشان است.

 

دقیقا هفت سال پیش در چنین روزی رهبری انقلاب (مدظله العالی)، توصیه خردورزانه ای به روحانیون و ائمه جماعات مساجد داشتند و تاکید ایشان بر توجه و اهتمام جدی امامان جماعت نسبت به کانون های فرهنگی هنری مساجد بود.

 

رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) در سخنان خود در جمع روحانیون و ائمه جماعات استان خراسان شمالی فرمودند: « «من سفارش می کنم که کانون هاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید».

فرمایش مهم رهبری انقلاب در باب کانون های مساجد بهانه ای شد تا با «عبدالرضا رحمانیان»، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری جهرم در این ارتباط به گفتگو بنشینیم که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

 

 

کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها  توقع دارد؟

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از دیدگاه مقام معظم رهبری مشارکت عموم مردم و انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط اقشار مختلف جامعه در مساجد است که با تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری این هدف دنبال شود.

حضور گروه های مختلف جوانان و همچنین کودکان و نوجوانان در محیط کانون های فرهنگی هنری مساجد این مهم را تحقق بخشیده که آنچه در کلام رهبری انقلاب (مدظله العالی) در مورد کانون ها بایسته و لازم است، در حال تحقق بخشیدن است.

آنچه سبب رونق بخشیدن به کانون ها شده است فعالیت های فرهنگی هنری در زمینه های مختلف با رویکردهای نوین و فاصله گرفتن از رویکردهای قدیمی بوده که از گذشته در مساجد شاهد آن بوده ایم.

 

 

برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

مسجد تراز اسلامی، از خواسته های رهبری انقلاب (مدظله العالی) بوده است که اگرچه تا رسیدن به آن فاصله بسیار است اما کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق این مهم وظایف سنگینی را بر عهده دارند؛ البته برنامه های کانون ها و استقبال جوانان از آن نشان دهنده رشد قابل توجه این نهاد فرهنگی، هنری و اجتماعی در مسجد است که نیازمند سازماندهی بهتر و رسیدگی موثر تر است.

به نظر می رسد داشتن برنامه نیاز اصلی برای کانون های فرهنگی هنری است و این امر نه تنها از وظایف متولیان ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در مرکز و استان ها بوده بلکه متولیان مسجد نیز نباید به منتظر ابلاغیه و یا بودجه ها باشند و همانطور که در سایر عرصه ها، آتش به اختیار فعالیت کرده و نتایج مطلوبی نیز کسب کرده اند در این زمینه نیز همچنان که پیش از این به اثبات رسانده اند، با برنامه ریزی های مدون زمینه ساز تحول در عرصه های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در جامعه باشند.

 

 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

همگرایی و همدلی در محیط مسجد از ضروریات اولیه در مدیریت مسجد است؛ مسجدی آباد و پرشور است که سایر ارگان های فعال در آن همچون کانون مساجد، پایگاه مقاومت بسیج، هیات امنا، روحانی مسجد و ... دست در دست هم داده و اهداف الهی را دنبال کنند.

در هر مسجدی که این هدف و غایت دنبال نشود یقیناً به نقطه مطلوب نمی رسد و مسلماً برای رسیدن به اهداف و نتایج مناسب، در مرحله نخست نیازمند همدلی، یکدلی و وحدت سایر نهادهای فرهنگی هستیم.

همچنین روزمرگی در برنامه های کانون های فرهنگی مساجد از دیگر آفت هایی است که برخی از کانون ها به آن دچار شده اند و رهایی از این امر نیز نیازمند بهره مندی از نظرات بچه های خوش ذوق مسجدی و میدان دادن به آنان بوده تا این روزمرگی به دست بچه های مسجد از بین رفته و برنامه های مسجد به صورت هدفمند دنبال شود.

 

 

اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

امروزه یکی از بزرگترین آسیب‌های حوزه فرهنگ و هنر خطر نفوذ دشمنان دین و نظام و به بیراهه کشاندن آن است و کانون‌های فرهنگی با جذب نیروهای ارزشی حوزه فرهنگ و هنر و از طریق برنامه‌های اثرگذار مسجد می‌توانند در جلوگیری از این آسیب و پیوند زدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری با کانون تربیت دینی یعنی مساجد نقش مهمی داشته باشند.

مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مسئولیت سنگینی دارند که می‌توانند با همدلی و همکاری با همه بخش‌های مسجد افسران خوبی برای مبارزه با دشمنان اسلام و نظام اسلامی باشند.

افراد فعال در این شبکه همان جوانان و نوجوانانی هستند که رهبر انقلاب تاکید کردند که باید قدر آنها را بدانیم و در واقع بخش زیادی از این جوانان مورد تاکید رهبر، دست پرورده کانون های فرهنگی هنری مساجد و ثمره همت عالی نظام در طول سال  های گذشته بوده اند.

 

 

کانون تراز چه کانونی است از نظر شما؟

کانون تراز می تواند ویژگی ها و شاخصه های عدیده ای داشته باشد که در مرحله نخست داشتن اهداف الهی و مورد رضایت خداوند و در مراحل بعد حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به ویژه فرمایشات ایشان در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است.

گام برداشتن در تربیت نسل جوان و انقلابی در راستای مدیریت آینده کشور از دیگر شاخصه های کانون تراز است که باید در این زمینه آنچه مد نظرش باشد تربیت جوانان متعهد و متخصص باشد.

پایان پیام/ 691