حرکت کانون های مساجد در مسیر منویات رهبری انقلاب (مدظله العالی) رشد و شکوفایی را به همراه دارد
حرکت کانون های مساجد در مسیر منویات رهبری انقلاب (مدظله العالی) رشد و شکوفایی را به همراه دارد

حرکت کانون های مساجد در مسیر منویات رهبری انقلاب (مدظله العالی) رشد و شکوفایی را به همراه دارد

حجت الاسلام گفت: حرکت کانون های فرهنگی هنری مساجد در مسیر منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رشد و شکوفایی را به همراه دارد.
شناسه خبر : 1222574 تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۵۱

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در 19 مهرماه سال 1391 و در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی ضمن تاکید به اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به اهمیت و اهتمام بخشیدن به فعالیت در کانون ها سفارش جدی کرده اند.

 

رهبری انقلاب (مدظله العالی) در سخنان خود فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون هاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائى وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.»

 

اهمیت این موضوع سبب شد تا به سراغ حجت الاسلام «محمد اکبری»، مسئول دفتر امام جمعه جهرم برویم و دیدگاه خود را در اهمیت سخنان رهبری انقلاب (مدظله العالی) نسبت به کانون های مساجد جویا شویم.

 

 

کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها توقع دارد؟

در اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، همین بس که مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نسبت به این مجموعه های فرهنگی اهتمام ویژه ای دارند و در سخنان خود به ویژه در 19 مهر ماه سال 1391 در فرمایش شان بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.

تلاش کانون های مساجد در برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت مسجد مشهود است و می توان به خوبی این مسئله و حضور پرشور کودکان و نوجوانان به سمت خانه های خدا را از نزدیک دید و لمس کرد.

اگرچه تلاش های امامان جماعات، اهالی مسجد، فعالان مسجدی، مدیران کانون ها و غیره در مدیریت کانون ها و فعالیت های آن غیر قابل انکار است اما همچنان تا نقطه ایده آل فاصله داریم و می طلبد با برنامه ریزی های مدون و منسجم و با همکاری و هم افزایی پایگاه های مقاومت بسیج در راستای هر چه بهتر شدن این فعالیت ها گام های اساسی تری برداشت.

 

 

برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

آنچه فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد را پر رونق و تاثیرپذیری آن را بیشتر می کند، در ابتدا دغدغه مندی دست اندر کاران و عوامل اجرایی مساجد از جمله مدیران کانون ها، اعضای هیات امنای مسجد، فعالان مسجدی و غیره است.

اینکه عوامل موثر در مساجد دغدغه مند بوده و هدفمند باشند می تواند در رشد و ترقی کانون ها و استقبال جامعه به ویژه نسل جوان از حضور در کانون ها بسیار موثر باشد.

حضور پرشور کودکان و نوجوانان در مساجد، حضور در نماز جماعت و کلاس ها و فعالیت های مسجد نشان از سر زنده بودن این نهاد اجتماعی و دینی دارد اما توقعات در این زمینه در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به طبع بسیار است.

کانون های مساجد می توانند با برنامه ریزی های هدفمند به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در ابعاد مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و... در راستای توقعات رهبری انقلاب (مدظله العالی) نقش آفرینی کنند.

 

 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

شاید بتوان گفت نبود دغدغه در متولیان و دچار شدن آنان به روزمرگی از جمله دلایل اصلی نرسیدن به نقطه مطلوب در کانون های مساجد است.

به یقین وجود افراد دغدغه مند در رسیدن به اهداف مطلوب تاثیر بسزایی دارد و این امکان را مهیا می کند که با برنامه ریزی های مدون در ثمر بخشیدن به اهداف مد نظر که همان رشد و تکامل در ابعاد مختلف است گام برداشته شود.

گام دوم برای این منظور وجود دغدغه های بودجه ای است که سبب شده تا بسیاری از فعالیت های ویژه کانون ها اجرا نشود و یا حرکت کندی داشته باشد.

اگرچه با برنامه ریزی های مناسب می توان فعالیت هایی را انجام داد که هزینه های کمتری داشته باشد اما مسلما برخورداری و بهره مندی کانون ها از بودجه های مناسب تاثیر شگرفی در رسیدن به اهداف و انجام فعالیت های فرهنگی دارد.

البته در این مسیر نمی توان از خدمات و همکاری های خیران فرهنگی در مساجد غافل بود چرا که عمده برنامه های مسجد به همت و مشارکت اهالی مسجد و خیران و نیکوکاران محقق می شود.

 

 

اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

فرمایشات رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) همانند چراغی است که مسیر و راه را از بی راهه نشان می دهد و غفلت از این فرامین مسیر رسیدن به تکامل را مختل می کند.

رهبری انقلاب (مدظله العالی) با تدبیر خود، دورنمای آینده کشور را برای مردم نمایان کرده و راه رسیدن به قله را نیز نشان داده اند؛ بنابراین تحقق توصیه های رهبری انقلاب در رسیدن به اهداف لازم و ضروری بوده و لازمه آن نیز هم افزایی و همگامی متولیان مسجد و مجموعه های فرهنگی فعال در این مرکز دینی و مذهبی است.

توصیه های دلسوزانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد خود گویای نگاه عمیقانه ایشان در تاثیرگذاری این نهاد فرهنگی است و یقیناً عدم پیروی و عدم تحقق این منویات که به صورت کارشناسانه و دلسوزانه از جانب ایشان مطرح شده است راه به جایی نمی برد.

 

 کانون تراز چه کانونی است از نظر شما؟

هر مجموعه ای برای رسیدن به تکامل، غایت و اهدافی دارد که در صورت تحقق آن، به نتیجه نهایی مد نظر مدیران آن مجموعه دست پیدا می کند.

نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که از پایه گذاری آن از مساجد شکل گرفته برای رشد و شکوفایی و حرکت در مسیر رشد و تعالی نیازمند حفظ و حراست و پاسداری از مساجد و رونق بخشیدن به آن است.

به طبع کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز در این حرکت نقش اساسی و مهمی دارند و مسلماً کانونی تراز است که در مسیر رشد و تعالی نظام جمهوری اسلامی بر اساس قرآن و تکیه بر سیره اهل بیت (ع) گام بردارد و فعالیت کند.

 

پایان پیام/ 691