حمایت های دولت پشتوانه ای برای مساجد روستایی
حمایت های دولت پشتوانه ای برای مساجد روستایی

حمایت های دولت پشتوانه ای برای مساجد روستایی

توسعه فرهنگ روستایی و رونق کانون های فرهنگی و هنری مساجد با همت جوانان و نوجوانان مسجدی رقم خورده اما حمایت های مادی و معنوی دولت سیزدهم پشتوانه ای برای بچه های مسجد خواهد بود.
شناسه خبر : 1222092 تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۱:۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان- اکبر مهدی زاده-

روز و هفته ملی روستا و عشایر فرصتی برای بررسی وضعیت و بیان برنامه ها و تبیین اقدامات روستاییان است که این جمعیت از کشور چه سهمی در اقتصادی، سکونت، فرهنگ و زندگی جامعه دارند و آمارهای نشان می دهد که روستاییان و عشایر سهم بالایی و موثری داشته و بسیاری از نیازهای شهرنشینان در این بافت تامین می شود.

 

این مناسبت ملی بهانه خوبیست از جنبه های مختلف به موضوع فرهنگ و هنر روستاییان و عشایر بپردازیم و در حوزه دین و اندیشه و فرهنگ و هنر مساجد به دغدغه ها و فرصت ها پرداخته و از دل مردم آن مناطق بگوییم.

 

بچه های روستانشین که با وجود کمترین امکانات فرهنگی روستا چشم امید به کانون مسجد محله دارند، از دغدغه ها و فرصت هایشان می گویند و مسئولان کانون های فرهنگی و هنری از عزم جوانان و نوجوانان در اداره این تشکل فرهنگی گفته که با کمترین حمایت و اعتبارات در راستای تحقق این نیاز کار می کنند.

 

دولت سیزدهم که رویکرد مردمی و محرومیت زدایی را محور فعالیت های خود قرار داده این بار و در این عرصه هم باید سهم خود را ایفا کند تا با توسعه فرهنگی و حمایت از روستاییان و بچه های مساجد روستا و عشایر در راستای عدالت فرهنگی گام بردارد.

 

اهالی روستاها می گویند، توسعه فرهنگ روستایی و رونق کانون های فرهنگی و هنری مساجد با همت جوانان و نوجوانان مسجدی رقم خورده اما حمایت های مادی و معنوی دولت سیزدهم پشتوانه ای برای بچه های مسجد خواهد بود.

 

آنان بر این باورند که منتظر نمی نشینیم اما نیازمند زیرساخت ها و امکانات برای رشد فعالیت ها هستیم که سهم ستاد فهما در این حوزه باید تقویت شود.

 

هویت روستایی 60 درصد کانون های مساجد کشور

 

بر اساس آخرین آمار ستاد فهما کشور، 60 درصد از کانون های فرهنگی و هنری مساجد در روستاهای کشور بنا و تاسیس شده اند که به عنوان نماینده ای از دستگاه فرهنگی کشور در آن مناطق خدمت رسانی می کنند.

 

این آمار در استان اصفهان به 30 درصد می رسد که از میان 2 هزار باب کانون فرهنگی و هنری حدود 600 باب آن در روستاها تاسیس شده که برخی از آن ها در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند.

 

سرپرست ستاد فهما استان اصفهان از این مراکز به عنوان تنها نهادهای فرهنگی روستایی یاد کرد و گفت: کتابخانه های کانون مساجد محلی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و دستیابی به منابع کتابی هستند.

 

به گفته جلال ریزانه طرح اهدا کتاب برای نقاط روستایی استان اصفهان به منظور توسعه و تجهیز این دسته از کتابخانه ها از یک ماهه گذشته آغاز و فراخوان آن اعلام شده است.

 

کمبود امکانات زیرساختی در کانون مساجد روستایی

 

کانون های فرهنگی و هنری در بخش روستایی و عشایر از کمبود امکانات مثل لوازم بازی، ورزش، کتابخانه و امکانات زیرساخت کاری رنج می برند که اگر امکانات این مراکز توسعه یابد شاهد اتفاقات بزرگی در منطقه خواهیم بود.

 

سرعت پایین اینترنت و نبود برخی از شرایط خاصی ارتباطی با نهادهای فرهنگی استانی و شهرستانی باعث شده تا این مراکز کمتر از فرصت های هدفمند بهره ببرند البته در بین این کانون ها، تعدادی هم جز مراکز برتر کشور هستند که حمایت های دولتی و مردمی در این روستاها موثر قرار گرفته است.

 

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با اعتقاد بر ضرورت توسعه زیرساخت در مناطق روستایی گفت: چنین اقدامی مانع از مهاجرت از روستا به شهر خواهد شد.

 

مجید جوهری افزود: نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستاییان مورد توجه بوده و بر اساس برنامه دولت سیزدهم محرومیت زدایی رقم می خورد و از طرح و فعالیت های روستایی و جوانان این بخش حمایت می شود.

 

کانون های مساجد مراکز مهم فرهنگی روستایی

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه شبکه خوبی از کانون های مساجد در مناطق شهری و روستایی ایجاد شده، گفت: کانون های مساجد مراکز مهم فرهنگی روستایی هستند که می توانند عدالت فرهنگی را محقق کنند.

 

علی تمنایی افزود: با توجه به رویکرد دولت در توزیع عادلانه منابع و کمک به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، توزیع اعتبارات فرهنگی به این بخش ها برای مسئولان استانی اهمیت و اولویت دارد.

 

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد و موسسات فرهنگی که شناسه ملی دارند می توانند از منابع حمایتی طرح های فرهنگی استفاده کنند.

پایان پیام/ 128