هدف ما شکوفایی ظرفیت‌های بی‌بدیل روستاییان و عشایر کشور در حوزه فرهنگ و هنر است
هدف ما شکوفايي ظرفيت‌هاي بي‌بديل روستاييان و عشاير کشور در حوزه فرهنگ و هنر است
دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

هدف ما شکوفایی ظرفیت‌های بی‌بدیل روستاییان و عشایر کشور در حوزه فرهنگ و هنر است

حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده با اشاره به برنامه‌ريزي و تدارک 17 عنوان برنامه به همت شوراي فرهنگ و هنر روستا و عشاير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال جاري گفت: هدف ما شکوفايي ظرفيت‌هاي بي‌بديل روستاييان و عشاير کشور در حوزه فرهنگ و هنر است.
شناسه خبر : 41249 تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۱۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، 15 مهر ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است تا یادآور تلاش‌های این قشر تاثیرگذار برای عموم مردم کشور باشد؛ در مورد جایگاه و نقش هموطنان روستایی و عشایری در ایران‌‌زمین، همین بس که علاوه بر تولید اقلام متنوع در زمینه صنایع دستی و محصولات کشاورزی در راستای دفاع از میهن اسلامی و پاسداری از مرزهای کشور چون دژی استوار به صیانت از تمامیت ارضی کشور پرداختند همانگونه که در طول هشت سال دفاع مقدس نیز در برابر گردن‌کشی دشمن بعثی سینه سپر کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) ضمن تبریک 15 مهر ماه روز ملی روستا و عشایر به ساکنان مناطق روستایی و عشایر غیور ایران اسلامی، اظهار کرد: در راستای گرامیداشت این روز  و نیز تقویت آئین ها، باورها و سنت های اصیل ایران اسلامی دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های متعدد و متنوعی رابرای سال جاری  برنامه‌ریزی نموده  و به مرحله اجرا گذاشته است.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در عرصه اشتغال‌آفرینی بومی و همچنین حمایت از روستاییان و عشایر افزود: معظم‌له در بند 20 سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه؛ بر اتخاذ برنامه‌ها و اقدامات اجرایی جهت توسعه روستایی کشور برای تثبیت جمعیت و تشویق مهاجرت به مناطق روستایی و عشایری (کانون تولید و ارزش آفرینی) با برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه در سطح ملی تاکید کردند که نشان از توجه ایشان به جایگاه و نقش بسزای روستاییان و عشایر در کشور دارد؛ بر این اساس ماهم تلاش کردیم در قالب‌های متنوعی با توجه به ظرفیت‌های ملی و استانی اقدامات متعددی را برای این قشر تاثیرگذار برنامه‌ریزی واجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا و با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)؛ در شش ماهه اول سال 1401 موفق به اجرای چندین عنوان برنامه مستقل و مشارکتی شدیم که از جمله آنها می‌توان به حمایت از برگزاری دوازدهمین سوگواره شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر ایران اشاره کرد؛ این رویداد به همت موسسه فرهنگی اندیشه «رهروان امامت» استان فارس و  با حمایت دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برگزاری جشنواره «آواهای آسمانی» به میزبانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان مرکزی یکی دیگر از فعالیت‌های بود که در نخستین روزهای مهر ماه، به حمایت این دبیرخانه برگزار شد؛ این جشنواره در رشته‌های مختلف از جمله ربناهای قرآنی، ادعیه، چاووشی خوانی  ویژه روستاییان و عشایر سراسر کشور برگزار شده و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه از آماده سازی مقدمات طرح برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت مربی محتوای (سواد رسانه ای، کارآفرینی خلاق و ایجاد کسب و کار فرهنگی و هنری) خبر داد و افزود: این کارگاه‌ها در سطح ستادهای استانی کانون‌های مساجد در آینده نزدیک  برگزار شده و طبیعتا با توجه به اهمیت و جایگاه فضای مجازی و ارتباط گسترده نسل جوان با شبکه‌های مختلف اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی سواد رسانه‌ای، ضرورتی بیش از پیش دارد.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود از تدوین آیین‌نامه برگزاری هفته‌های فرهنگ و هنر روستایی و عشایر خبر داد و گفت: این هفته‌ها به همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و با همکاری ستادهای استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار خواهند شد.

وی تصریح کرد: حمایت از طرح ها، ایده ها و ابتکارات موفق  فرهنگی و هنری درحوزه روستا و عشایر ونیزحمایت از رویدادهای ملی فرهنگی و هنری کانون های مساجد با نگاه ویژه  به بخش روستا وعشایر؛ در مرحله برنامه‌ریزی بوده و قرار است به زودی بخش‌های مختلف آیین نامه های آن تکمیل و اجرایی شود.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همچنین در ادامه به حمایت از تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی وهنری  شاخص ویژه مناطق روستایی وعشایری  کشور اشاره کرد که در حال تدوین دستورالعمل نحوه حمایت و ابلاغ آن  به استان ها قرار دارد.

وی افزود: تکریم و پاسداشت مفاخر و مشاهیر جامعه روستایی و عشایری و ایجاد بانک اطلاعات آن، نیز از اقداماتی است که به صورت مشترک از سوی دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن آثار مفاخر  فرهنگی کشور در حال اجرایی شدن است.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر تقدیر از فعالان روستایی و عشایر در حوزه رسانه‌های فعال، انتشار اخبار و محتوای روستا، نویسندگان و مولفین شاخص، فعالان اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر، هنرمندان ممتاز، ایثارگران شاخص و ... از دیگر فعالیت‌هایی است که در مرحله برنامه ریزی قرار داشته و به همت دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایروزارت فرهنگ وارشاد اشلامی به مرحله اجرا می رسد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه به ضرورت برپایی دوره‌های تخصصی با محور مسایل اجتماعی برای روستاییان و عشایر غیور کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا ستادهای استانی کانون‌های مساجد دوره‌های آموزشی مهارت آموزی با موضوعات مختلف فرهنگی و هنری از جمله (خانواده و جمعیت، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، فضای مجازی و ...) ویژه خانواده‌های ساکن در مناطق روستایی، محروم و کم برخوردار و عشایری را در دستور کار خود قرار داده که تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: ارتقا وتوانمندسازی کتابخانه‌های منتخب روستایی در قالب حمایت از مدیران کتابخانه‌های روستایی در نمایشگاه بین المللی تهران، عنوان برنامه دیگری است  که به همت دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت متبوع اجرایی می‌شود؛ این برنامه در راستای تقویت و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین روستاییان و عشایر برنامه‌ریزی شده است.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود از مشارکت در برپایی نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستا و عشایر کشور با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تقویت ظرفیت‌های روستایی و عشایری کشور و معرفی پتانسیل ها و توانمندی های آنان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: حمایت و راه‌اندازی مراکز و خانه‌های فرهنگی دیجیتال در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستایی مناطق مرزی ومحروم؛ به همت دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور از دیگر اقداماتی است که در شش ماهه دوم سال 1401 در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پژوهش‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر روستا و عشایر به ویژه پژوهش‌های کاربردی به منظور سنجش اثربخشی فعالیت های فرهنگی و احصاء شاخص‌های مرتبط با این حوزه، از دیگر برنامه‌هایی است که به همت دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی و انتخاب موضوع وانعقاد قرارداد می باشد.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حمایت از اجرای تئاترهای خیابانی، اکران فیلم‌های سینمایی به صورت سیار در مناطق روستایی و عشایری، محروم و کم‌برخوردار، شناسایی ومعرفی ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی واقتصادی عشایر، تقدیر از آثارسینمایی وهنرهای نمایشی روز با موضوع «روستا وعشایر» را از جمله فعالیت‌های دیگری معرفی کرد که به همت دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان امور عشایر ایران / سازمان  سمعی بصری وسینمایی کشور و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی مقدمات آن فراهم و به مرحله اجرا در خواهد آمد.