مساجد محور فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی باشند/ نقش مساجد در برنامه‌ها پررنگ شود
مساجد محور فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی باشند/ نقش مساجد در برنامه‌ها پررنگ شود

مساجد محور فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی باشند/ نقش مساجد در برنامه‌ها پررنگ شود

علما و شخصیت‌های حوزه علمیه قم در دیدار با دست‌اندرکاران مسابقات مدهامتان با تاکید بر مسجدمحور بودن فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، از دغدغه‌مندی دولت سیزدهم در این باره استقبال و بر اینکه مسجد نباید صرفا نمازخانه باشد، تاکید کردند.
شناسه خبر : 1220096 تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۱۷

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسئولان و اعضای ستاد برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان، شنبه ۹ مهرماه با حضور در شهر قم با علما و بزرگان حوزه دیدار کردند.

 

آیت‌الله «علیرضا اعرافی» در دیدار با اعضای این ستاد برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را اقدامی قابل تحسین دانست و اظهار کرد: تبیین جایگاه قرآن بعد از خود قرآن، در کلام حضرات معصومین(ع) تبیین شده و از زیباترین تبیین ها درباره قرآن، در کتاب شریف نهج البلاغه آمده است. امیرالمؤمنین(ع) به خوبی در این کتاب جایگاه والای قرآن و پیامبر و اهل بیت(ع) را تبیین کرده اند چنان که در یکی از خطبه ها حدود 50 وصف از قرآن می کنند و بیش از 15 تشبیه در این باره دارند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: تمام حقیقت قرآن را بی شک نمی توان با یک تشبیه ترسیم کرد و لذا حضرت امیر(ع) تشبیه های گوناگون را مدنظر قرار داده اند. تشبیه قرآن به نور و آب و چشمه، مایه حیات، معدن و ... در نهج البلاغه وجود دارد.

 

 وی با بیان اینکه اینها نشان دهد قرآن برترین کتاب الهی است، گفت: قرآن در میان کتب آسمانی در قله قرار دارد همان طور که پیامبر اکرم(ص) نیز نسبت به انبیای الهی در قله قرار دارند.

 

 مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآنی در ایام ربیع الاول بسیار ارزشمند است چرا که قرآن را با پیامبر(ص) گره زده اید؛ هر چه ما درباره قرآن تلاش کنیم، کم است. بعد از انقلاب اسلامی، اقدامات وسیعی درباره قرآن کریم انجام شده و در عرصه های گوناگون شاهد تحولات متنوعی بوده ایم.

 

اتفاقات خوبی در حوزه علوم انسانی و قرآن افتاده است

 آیت الله اعرافی با بیان اینکه در این چند دهه در قم چندین دوره تفسیر انجام شده که بعد از المیزان واقعاً مایه مباهات است، گفت: در عرصه ها و قلمروهای نوین علوم انسانی و اسلامی نیز با محوریت قرآن کارهای خوبی انجام و مراکز متعددی در این راستا تأسیس شده است. پژوهش های قرآنی، مهدهای قرآنی، مراکز و مجلات قرآنی و رشته های متعدد از برکاتی است که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده و سرمایه عظیمی در اختیار ماست.

آیت الله اعرافی افزود: با وجود این تلاش ها ، هنوز کارهای انجام نشده بسیاری داریم که باید به آن اهتمام داشته باشیم به خصوص در بحث انس با قرآن هنوز با کمبودها و نواقصی روبرو هستیم که باید درصدد رفع آنها برآییم.

 

مساجد محور حرکت های قرآنی و فرهنگی باشند

 مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: البته این سخن به معنای نفی تلاش ها و کارهای خوب انجام شده نیست بلکه باید بر اساس آن هدف متعالی، گام های بیشتر و بهتری برداریم. باید کاری کنیم که دل و جان و ضمیر ما با قرآن مأنوس شود و مساجد نیز محوریت این حرکت های قرآنی و فرهنگی باشد.

 

 آیت الله اعرافی افزود: در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش و محیط های عمومی و مساجد، قرآن باید شمع جمع و پرچم برافراشته و خورشید نورافشان باشد و در سبک زندگی ما جای عمیق و ریشه دار داشته باشد قرآن علاوه بر آنکه منبع فیاض علوم الهی است در عین حال از هر نظر یک کتاب هنری است که با هنرهای متنوع می توان آن را تفسیر کرد.

 

 مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: از حیث معرفتی می توان به شکل های مختلف قرآن را تفسیر کرد اما همین محتوا را می توان در ظرف های متنوع هنری قرار داد و از این ظرفیت به درستی بهره بُرد.

 

10 هنر قدسی را می توان در خدمت قرآن درآورد

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حدود 10 هنر قدسی و مشهور را می توان در خدمت قرآن و بیان معارف آن قرار داد و گفت: نهادها و ارگان ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می توانند وارد این عرصه شده و این هنرها را در خدمت قرآن در آورند. اگر هنر قرآنی در مسابقات مورد توجه قرار گیرد بسیار می تواند مفید و مؤثر واقع شود.

 

 مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: همه تدابیر ما  باید در این جهت باشد که قرآن را در عمق ضمیر و دل و جان ببریم و نباید به یک سری کارهای تشریفاتی و سطحی اکتفا کرد و باید این مهم با ظرافت ها و دقت ها صورت گیرد.

 

وی با اشاره به میزبانی استان فارس در مرحله کشوری مسابقات مدهامتان، خاطرنشان کرد: شیراز نقش کم نظیری در فرهنگ ایران و اسلام و تشیع دارد و باید از ظرفیت های دینی و حوزوی و فرهنگی آن دیار استفاده بهتر و بیشتری صورت گیرد، امیدوارم این مسابقات قرآنی باعث برکات بیشتری در منطقه فارس شود و بکوشیم که فرهنگ قرآنی را در ایران و جهان عمق ببخشیم.

 

بنابر این گزارش، آیت الله محمد سعیدی نیز در دیدار با اعضای ستاد این مسابقات با بیان اینکه قرآن کریم، جامع ترین و بارزترین منبع و ذخیره برای هدایت بشریت است، اظهار کرد: ما قرآن را معجزه الهی آخرین پیامبر خدا(ص) می دانیم که اشرف انبیای الهی است، همان طور که شریعت و دین ایشان نیز حاکم و مسلط بر همه ادیان و مکاتب الهی است

 

قرآن باید از مهجوریت خارج شود

 تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه به همین نسبت قرآن نیز حاکم بر همه کتب آسمانی است، تصریح کرد: قرآن کتاب زندگی و زمینه ساز حیات طیبه است. اما با همه این تلاش ها می بینیم که قرآن همچنان مهجور است و لذا ما باید تلاش بیشتری کنیم تا قرآن در بین مردم رونق داشته و در زندگی آن ها مشهودتر باشد.

 

 وی با اشاره به مهجوریت قرآن در کلام پیامبر اکرم(ص)، گفت: این که رسول خدا(ص) از چه چیزی گله می کند باید به شکل دقیق بررسی و تحلیل شود. فراتر از بحث حفظ و قرائت قرآن که در جای خود بسیار لازم است باید در زمینه فهم و تدبر در آیات قرآن و عمل به آن ها کار کرد تا قرآن از مهجوریت خارج شود.

 

 

امام جمعه قم ادامه داد: گاهی اوقات انسان از یک آیه قرآن، درسی می گیرد که برای همه زندگی اش کافی است و او را در مسیر سعادت و عاقبت بخیری قرار می دهد.

 

آیت الله سعیدی خطاب به دیدار کنندگان تاکید کرد: این هدف در برنامه های و فعالیت های شما باید به شکل محوری دنبال شود و افراد را در مسیر زندگی قرآنی هدایت کنید.

 

وی با بیان اینکه معارف قرآنی، سرمایه عظیمی است که انسان در اختیار دارد، گفت: ما باید از این گنج بی‌نظیر به درستی در مسیر رشد و سعادت خود بهره برداری کنیم. در کارهای قرآنی باید تلاش ما معطوف بر این باشد که بیش از این معارف قرآنی را از مهجوریت خارج کنیم.

 

 تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تاکید کرد: تلاش های شما در نظام جمهوری اسلامی ایران واقعاً قابل تقدیر است که در راستای فعالیت های قرآنی کار می کنید.

 

 امام جمعه قم با بیان اینکه این ها از برکات هدایت امام راحل و مقام معظم رهبری است که امروز ما از این برکات بهره مند هستیم افزود: خون پاک شهیدان پای این شجره طیبه ریخت و عزیز شدن قرآن در بین مردم از جمله این برکات است. قرآن باید با ولایت گره بخورد و گرنه از این سرمایه عظیم بهره لازم را نمی بریم و به آیات قرآن آن طور که باید و شاید عمل نخواهد شد.

 

 وی خطاب به شرکت کنندگان در مسابقات گفت: قاریان و کسانی که در مسابقات شرکت می کنند باید به مفاهیم نیز توجه کرده و بکوشند که تربیت قرآنی را مدنظر قرار دهند که اگر اینگونه شود ما از کسانی که پیامبر(ص) از آنها به عنوان افرادی که قرآن را مهجور کرده اند، گلایه می کند، مستثنا خواهیم شد.

 

 امام جمعه قم تاکید کرد: ما هم باید همانند اهل بیت(ع)، شهدای کربلا و دیگر شهدا و علمای بزرگوار شویم که قرآن را از مهجوریت درآوردند.

 

وی خطاب به دیدارکنندگان گفت: هزینه هایی که انجام می دهید با نیت الهی باشد تا از وسوسه های شیطانی در امان باشید. در حوادث اخیر، در سرزمین ما به قرآن اهانت کرده و جسارت ها کردند و این برای کشوری که شیعه پیامبر و اهل بیت (ع) است بسیار بد بود.

 

 تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) یادآور شد: از این مسایل و حرکت ها باید به خدا پناه بُرد و همینطور از تأویل ها و تفسیرهایی که بعضاً صورت می گیرد که متأسفانه خالی از ولایت پذیری است.

 

امام جمعه قم خطاب به دیدارکنندگان گفت: سال به سال بکوشید تا گام مؤثری در راستای تحقق اهداف متعالی خود بردارید چراکه قرار است خروجی این فعالیت ها، انسان های ولایتمدار و متعهد و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد.

 

 وی در پایان تاکید کرد: باید تلاش ما بر این باشد که قرآن را از مهجوریت خارج کنیم، خدا شما را در این مسیر مقدس یاری کند و مأجور باشید.در آستانه شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت حجت(عج) هستیم و با ولی عصر(عج) عهد ببندیم که قرآن را از مهجوریت درآوریم.

 

مراقب شبهات باشیم

این گزارش می افزاید: آیت الله «مرتضی مقتدایی» نیز در دیدار با اعضای ستاد برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، اظهار کرد: مسئولیت بزرگی در رابطه با مساجد برعهده شما است که ان شاءالله به برکت دعای حضرت ولی عصر(ع) در این راستا موفق باشید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ما ارزش و احترام بسیاری برای قرآن به عنوان کلام وحی قائل هستیم و باید بکوشیم که آموزه ها و معارف قرآنی در همه جای زندگی ما ساری و جاری باشد.

 

 وی تصریح کرد: هر قدر که می توانیم باید در راستای خدمت به قرآن سرمایه گذاری کنیم و خوشحال باشیم که چنین توفیقی به دست آورده ایم که عمر خود را در خدمت به قرآن صرف کرده ایم.

 

 آیت الله مقتدایی ضمن تأکید بر لزوم تلاش برای تقویت باورهای اعتقادی بیان کرد: هر اقدامی هم که در خدمت به قرآن و عترت انجام می دهیم باید بدانیم که در مقیاس با عظمت نعمت های الهی چیز خاصی نیست و لذا باید آگاه باشیم که هر چه تلاش کنیم، قدم کوچکی برداشته ایم و لذا باید هر روز بر کوشش و تلاشمان بیفزاییم.

 

 وی با بیان این که خدمت به ساحت مقدس قرآن کریم، بالاترین توفیق است، گفت: خدمت به قرآن به این است که مفاهیم آیات کلام وحی را برای مردم بیان کنیم تا مردم و جوانان بدانند که در برابر آیات نورانی قرآن مجید چه وظیفه ای دارند و اینکه به این حقیقت ناب آگاهی پیدا کنند که عمل به قرآن، لازمه سعادت دنیا و آخرت آن ها است.

 

 مقتدایی با اشاره به این که همه آن چه که ما بدان در مسیر رشد و سعادت نیاز داریم، در قرآن وجود دارد، افزود: وظیفه سنگینی در راستای معرفی قرآن و ترویج معارف قرآنی بر عهده داریم و به خصوص شما که در این عرصه مهم فعالیت دارید مراقب باشید که خدای ناکرده سستی و کوتاهی در کارتان وجود نداشته باشد.

 

 وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مراقب باشیم که شبهات باعث نشود که اعتقادات و باورهای دینی مردم به خصوص در رابطه با توحید تضعیف شود.

 

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران همچنین گفت: این باور را در مردم تقویت کنید که همه قدرت ها در اختیار خدا است و تمام امور به دست حضرت باریتعالی است و اطاعت و بندگی او باعث عزت و سربلندی انسان است.

 

وی با بیان این که تمسک به ثقلین، لازمه سعادتمندی و دوری از گمراهی و ضلالت است، ابراز داشت: خدای متعال ، قرآن را به عنوان ودیعه و گنجینه ارزشمند در اختیار ما گذاشته و ما باید با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) زمینه سعادتمندی خود در دنیا و آخرت را فراهم کنیم.

 

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: هر کس که از قرآن و عترت پیروی کند، هیچ گاه از صراط مستقیم و راه حق جدا نشده و تا بهشت برین به مسیر خود ادامه می دهد، کما این که دوری از ثقلین، آغاز کجروی و انحراف و گمراهی است.

 

 وی همچنین در خاتمه گفت: آیات نورانی قرآن برای همه ما بهترین راهنماست و ان شاءالله شما در مسئولیتی که هستید در مسیر معرفی قرآن به مردم موفق و کوشا باشید.

 

مسجدمحوری دغدغه دولت سیزدهم است

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم، نیز در دیدار رئیس و جمعی از مسئولان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و اعضای ستاد برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان با اشاره به این که یکی از دغدغه های جدی در دولت سیزدهم ناظر به مباحث فرهنگی و قرآنی با رویکرد مساجد است، اظهار داشت: به لطف الهی هم ریاست محترم جمهور، هم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم دیگر مسئولان دولت به مباحث مرتبط با مساجد اهتمام و توجه لازم را دارند و بنده نیز به عنوان یک طلبه و همچنین مسئول دفتر ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت در این راستا دغدغه مند هستیم و از هیچ تلاشی در این جهت فروگذار نمی کنم.

 

 وی با تأکید بر این که برای رونق مساجد می بایست از ظرفیت روحانیت به درستی استفاده کنیم، افزود: متأسفانه در حال حاضر مساجد بسیاری در کشور فاقد امام جماعت هستند و در آن ها نماز جماعت برقرار نیست و از سویی، مظلوم ترین نهاد در کشور همین مساجد می باشند که بعضاً اصلاً مشخص نیست چه کسی متولی مساجد به شمار می رود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین خاطرنشان کرد: بی شک روز قیامت در رابطه با مساجد از ما سوال می شود و ما باید در پیشگاه الهی پاسخ گو باشیم و این را هم باید توجه داشته باشیم که عمران و آبادانی مسجد در معنای دقیق کلمه به اقامه نماز و فعالیت آن ها وابستگی دارد و این که مساجد قابل توجهی در کشور عملاً تعطیل هستند باید بررسی شود و لذا نیاز به همت و تلاش هایی داریم که مساجد رونق پیدا کنند.

 

 وی بیان داشت: گاهی اوقات دیده می شود که اعتبارات قابل توجهی در جاهایی خارج از مساجد هزینه می شود اما وقتی به مساجد می رسیم این بحث مطرح می شود که فقط مردم باید هزینه ها را تأمین کنند.

 

مسجد نباید فقط نمازخانه باشد

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم تقویت کارکردهای مختلف مساجد در شرایط کنونی تأکید کرد و گفت: آن چه مهم است این که باید زمینه ای فراهم کنیم که جوانان به حضور در مسجد رغبت پیدا کنند و تنها مسجد به عنوان نمازخانه مطرح نباشد و به خصوص فعالیت های قرآنی با محوریت مساجد صورت گیرد.

 

 وی ابراز کرد: از سوی دیگر نباید به عنوان کانون های مساجد به برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی اکتفا کرد بلکه عرصه های مهم دیگری نیز وجود دارد که باید در زمینه کارهای فرهنگی به این ها توجه صورت گیرد.

 

حاج ابوالقاسم یادآور شد: باید در برخی برنامه ها و کارها یک تجدیدنظری صورت گیرد و محوریت مساجد در برنامه ها پررنگ شود، به عنوان مثال اگر قرار است بحث کتابخانه ها توسعه یابد باید این مهم نیز با محوریت مساجد انجام شود.

 

وی با تأکید بر این که باید برنامه ریزی های ما به نحوی باشد که به احیای مساجد و رونق آن ها منجر شود، افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که باید نگاهی جامع به مسجد داشته باشیم و از ظرفیت نهادهای دولتی برای حمایت و پشتیبانی از مساجد به شکل صحیحی استفاده شود.

 

رئیس مرکز ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت همچنین گفت: همت و تلاش شما در راستای برگزاری مسابقات قرآنی ارزشمند است اما می توان از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه و همچنین هیئات مذهبی نیز استفاده کرد تا یک مسابقات فراگیر قرآنی را در کشور شاهد باشیم.

 

وی خواستار بهره گیری حداکثری از ظرفیت عظیم مردم در راستای رونق مساجد شد و افزود: باید مساجد محور فعالیت ها باشند و در این خصوص مسئولان چنین دغدغه ای داشته باشند و در این باب به خصوص به تدریج برگزاری مسابقات و رویدادهای فرهنگی و قرآنی به مساجد سپرده شود.

 

همچنین، حجت الاسلام و المسلمين «کمال الدین خداداده» در ديدار مسئولان و اعضای ستاد برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان، با آيت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: ما روحانيت و حوزه هاي علميه را رکن و محور اصلي کار خود مي دانيم و معتقديم با هم افزايي و تعامل بيش از پيش با ائمه جماعات مي‌توانيم رويدادهاي جديدي را رقم بزنيم.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه کانون های مساجد نقش دستیاری فرهنگی را برای امام جماعت مسجد ایفا می کنند تصریح کرد: کانون های مساجد خود را زیر مجموعه امام جماعت دانسته و تحت تربیت و اشراف ایشان فعالیت می کنند تا حضور جوانان و نوجوانان در مسجد پررنگ تر شود.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده با اشاره به اهمیت همراهی و کمک حوزه انقلابی و طلاب انقلابی در عرصه بسیار مهم مسجد گفت: قطعا این حمایت و همراهی برای ادامه کار و پیشرفت کار بسیار حائز اهمیت است و بدون شک برای باز کردن بسیاری از گره ها که در حوزه فرهنگی داریم  مساجد می توانند نقش موثرتری را ایفا کنند.

 

 وی با بیان اینکه این پایگاه توحیدی در راستای تربیت نسل مؤمن و انقلابی کارکرد مؤثری دارد گفت: ما به دنبال تحول در کانون های مساجد هستیم تا بتوانیم در راستای شکوفایی نهادهای فرهنگی گام برداریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده با اشاره به تعداد کانون های مساجد در سطح کشورگفت: 26 هزار کانون ثبت شده در کشور داریم که حدود نیمی از آن ها در شهرها و نیمی در روستاهاست که خدمات متنوع فرهنگی و هنری و تربیتی را متولی هستند و فعالیت اختصاصی ما در مسجد است چرا که هویت کار ما با مسجد است و امیدوارم که حضور ما در مسجد یک حضور الهی باشد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان گفت: در آستانه مرحله پایانی و اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در سطح ملی هستیم که این مسابقات از ۱۲ تا ۱۴ مهرماه در جوار مضجع نورانی حضرت شاهچراغ علیه السلام برگزار می شود.

 

 وی ادامه داد: دوره های گذشته به صورت متوالی و متناوب، استان های خراسان رضوی، خوزستان، قم مقدسه، اصفهان،زنجان، هرمزگان و غیره میزبان مرحله کشوری این مسابقات بوده اند.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده تصریح کرد: در این دوره  و در مرحله استانی بالغ بر ۱۵ هزار نفر از جوانان و نوجوانان شرکت کرده اند که قریب به ۱۵۰ نفر به مرحله پایانی راه پیدا کرده اند.

 

 

پایان پیام/ 9