همت جاماندگان اربعین؛ قدم‌های زیارت از بعید سیدالشهدا (ع) می‌شود/ از برپایی موکب «مشق احسان» تا ترسیم قاب‌هایی از کمک مؤمنانه
همت جاماندگان اربعين؛ قدم‌هاي زيارت از بعيد سيدالشهدا (ع) مي‌شود/ از برپايي موکب «مشق احسان» تا ترسيم قاب‌هايي از کمک مؤمنانه

همت جاماندگان اربعین؛ قدم‌های زیارت از بعید سیدالشهدا (ع) می‌شود/ از برپایی موکب «مشق احسان» تا ترسیم قاب‌هایی از کمک مؤمنانه

جامانده و نرفته نداريم؛ رفتن به راه حسين (ع) است و رفتن و رفتن است؛ فعالان کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي که توفيق سفر به عتبات عاليات را نداشتند، در جمعي مومنانه با اجراي برنامه‌هاي ويژه به استقبال سوگواري اربعين حسيني و ايام عزاي پايان ماه صفر مي‌روند.
شناسه خبر : 40709 تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) ازخراسان شمالی؛ اربعین حسینی اراده شتافتن به سمت راه و مسلک از خودگذشتگی و ایثار حسین بن علی (ع) است، راهی که قدم به قدم است؛ حضور می طلبد و حاضر شدن... ابتدا پای دل کوک می شود و پس از آن پای اراده و توان عقل به میان می آید و راهی می‌شود، راهی که یک دلی و یکسانی آدم ها در گام های شبیه هم معرف آن است و رفتن و رفتن... تفاوت بی معناست جز در «یافتنِ چگونه رسیدن»؛ یکی پای در جاده ی تماشا می نهد و یکی منبر تماشا و هر دو دست بر سینه گذاشتن و سلام دادن است بی فاصله ی زمان و مکان، دست در گردن دوست انداختن است، یکی آنجا پای ضریح ِ شش گوشه یکی اینجا پای ضریح دل ...

جامانده و نرفته نداریم؛ رفتن است و رفتن است و رفتن ... فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی همچون دیگر عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یا پا به پای و رکاب ِجاده گذاشتند و از مرز رنگ و زبان و فرهنگ  گذشتند و موکب به موکب به «سِدرَةُ المُنتَهی» رسیدند، یا رهسپارِ روشنایی بخشی جاده ی دل شدند و راه  را بر راه مهربانی و ایثار حسینی گشودند و مرزهمدلی و دوری از امام را به نغمه های مومنانه پیوند دادند.

به گفته «علی پولادی» مدیر کانون فرهنگی هنری انصار المهدی (عج) مسجد حضرت قائم آل محمد (عج) بجنورد که از مدیران کانونی است که در ایام اربعین به سبک و سیره حسینی در شهر بجنورد خدمت می کند، گفت: به مناسبت ایام عزاداری دهه آخرماه صفر و به دلیل قرار گرفتن در آستانه بازگشایی مدارس، موکب  مشق احسان با هدف جمع آوری کمک های مردمی و تهیه بسته های  کمک آموزشی برای دانش آموزان خانواده نیازمند راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: این موکب با همکاری پایگاه بسیج مسجد، برپاشده و برنامه های همچون اجرای سرود توسط نوجوانان گروه سرود این کانون  و برنامه های عزاداری علاوه بر جمع آوری کمک های مردمی انجام می شود.

«حمیده مهدی پور» مدیر کانون روستایی «جوانان قمر بنی هاشم(ع)» که فعالیت های فرهنگی در مسجد روستای باغچق بجنورد را رونق بخشیده  از قصد اهالی برای برگزاری پیاده روی نمادین و همراهی مردم دو روستای همجوار باغچق و علی آباد تا امامزاده محمد باقر (ع) روستای لنگر می گوید و ادامه می دهد: این پیاده روی همزمان با اربعین حسینی انجام می شود.

همچنین «شیما سادات موسوی»، مدیر کانون امام موسی کاظم (ع) و رابط کانون های فاروج،  در ادامه از برنامه ریزی و تدارک برپایی موکب استقبال از زائران  کاروان های پیاده ایام عزاداری پایان ماه صفر در این شهرستان خبر می دهد و با توضیح بیشتر می گوید: این موکب همزمان با اربعین حسینی با برگزاری برنامه های عزاداری و نیز برنامه های فرهنگی در مسیر اصلی زائران حرم رضوی بر پا می شود.

وی با تشریح برنامه، عنوان می کند: استقبال از زائران کاروان های پیاده که قصد تشرف به حرم رضوی را دارند و نیز برنامه های  گرامیداشت هفته دفاع مقدس طراحی و اجرا خواهد شد.

«غلامحسن امیری»، مدیر کانون فرهنگی هنری محبان الزهرا(س) و رابط کانون های شهرستان اسفراین، نیز در ادامه از برگزاری مراسم نوحه خوانی و عزاداری و تشکیل هیئت جوانان به همت این کانون را اعلام می کند و می گوید:  به همت جوانان فضای شهر به مناسبت اربعین سیاهپوش شد.

وی همچنین از راه اندازی پویش "مداد رنگی" با هدف تهیه 110 بسته لوازم التحریرو کیف مدرسه ویژه دانش آموزان کم برخوردار  به ارزش 300 هزار تومان خبر داد و توضیح بیشتری می دهد و می گوید: علاوه بر آن 72 بسته معیشتی و مواد غذایی به ارزش 500 هزار تومان، ویژه اربعین حسینی تهیه و بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

«محمد رحیمی»، مدیر کانون فرهنگی هنری رمضان مسجد امام حسین (علیه السلام)  بجنورد علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری ایام پایانی ماه صفر  به  راه اندازی پویش "کمک مومنانه" و تهیه 100 بسته لوازم التحریر به ارزش ریالی 5 میلیون،  با هدف اهداء به خانواده های نیازمند  اشاره می کند.

«بهنام قدسی» رابط فعال کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا (ع) بجنورد به  تهیه 40 بسته معیشتی ویژه اربعین حسینی به خانواده های نیازمند خبر میدهد.

این گزارش می افزاید: «زهرا انصاری» مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی (علیه السلام) روستای گسک اسفراین  یکی از مدیران پر تلاش تا به حال سفر کربلا مشرف نشده و هر بار با این جمله که ای کاش میشد به عنوان خادم کفش زائران واکس میزدم، به تازگی بیماری کرونا را پشت سر گذاشته و از برنامه های اربعین این کانون می گوید: که  برگزاری کلاس ها و محافل قرآنی با حضور دختران نوجوان در آستانه  اربعین حسینی از آن جمله است

انصاری ادامه می دهد: علاوه بر این  نیز با تلاش فعالان مسجدی و به کمک خیرین خانه بهداشت روستا با تهیه دستگاه سنجش قند خون تجهیز شد.

«رسول متین » مدیر کانون فرهنگی هنری امام رضا (ع) گرمه و رابط کانون های این شهرستان با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی "مسجد سنگر است" توضیح می دهد:  بیانات مقام معظم رهبری و شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی در خصوص اهمیت مسجد محور سوالات این مسابقه است که علاقمندان می توانند تا  26 شهریورماه همزمان با اربعین حسینی، برای مطالعه جزوه و پاسخ به سوالات اقدام کنند.

وی می گوید: جزوه های تهیه شده و دسترسی به سوالات مسابقه در لینک مقابل  http://kanonmasjed.blogfa.com/  بارگذاری شده است و علاقمندان می بایست به آدرس اینترنتی مذکور مراجعه ضمن دانلود جزوات و مطالعه آن، برروی کادر ثبت نام در مسابقه کلیک کرده و ضمن ثبت نام به سوالات مسابقه نیز پاسخ دهند.

همچنین «مریم امینی» مدیر کانون روستایی "شهدای پشنده" در شهرستان راز و جرگلان دیگر مدیر هم قدم با دل های حسینی، نیز از برگزاری محافل قرآنی  و تقدیر از حفاظ نوجوان در این روستا در آستانه اربعین حسینی خبر می دهد.

در پایان  مشارکت  فعالان کانون ها در پویش خیرانه همقدم تا کربلا، مشارکت در مهرواره بانور، برگزاری پویش نامه ای به مسجد، برگزاری مراسم قرائت زیارت نامه امام حسین (ع) در روز اربعین، نشست ها و محافل سخنرانی و عزاداری  و برپایی ایستگاه های صلواتی  از دیگر برنامه های فعالان فهما در بزرگداشت ایام پایانی ماه صفر می توان نام برد.

پایان/