بهره‌برداری از فناوری روز نقش مهمی در جذب نسل جوان به فعالیت‌های مسجدی دارد
بهره‌برداري از فناوري روز نقش مهمي در جذب نسل جوان به فعاليت‌هاي مسجدي دارد
مدیر کانون «اسوه» در برنامه «شب‌نشینی» شبکه جام‌جم 1 بیان کرد:

بهره‌برداری از فناوری روز نقش مهمی در جذب نسل جوان به فعالیت‌های مسجدی دارد

گلشن با حضور در برنامه «شب‌نشيني» شبکه جام‌جم 1 ضمن گراميداشت روز جهاني مسجد، به بخش‌هايي از اقدامات کانون فرهنگي هنري اسوه اشاره کرد و گفت: تلاش ما استفاده از تکنولوژي روز در فعاليت‌هاي مسجدي است چراکه اين مولفه نقش بسزايي در جذب نسل جوان به مسجد دارد.
شناسه خبر : 40196 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۰:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، «مصطفی گلشن» مدیر کانون فرهنگی هنری «اسوه» مسجد اعظم محله وصفنارد تهران، شامگاه (یک‌شنبه 30 مرداد) در برنامه «شب‌نشینی» شبکه جام‌جم 1 با اجرای «ریحانه مرادی» و «مسعود روشن‌پژوه» حضور یافت و به مناسبت روز جهانی مسجد به تشریح فعالیت‌های این کانون پرداخت.

 

گلشن با بیان اینکه مسجد اعظم وصفنارد از مساجد قدیمی تهران در منطقه 17 تهران به شمار می آید، اظهار کرد: این مسجد در سطح محله به عنوان یک قطب فرهنگی شناخته می‌شود و بسیاری از مساجد محله از آن پیروی کرده و در واقع این مسجد به عنوان قطب فرهنگی هنری منطقه شناخته می‌شود.

 

وی ادامه داد: کانون فرهنگی هنری «اسوه» سال 1390 تاسیس شد و گام‌های موثری را در ترویج فرهنگ و هنر دینی در منطقه 17 تهران برداشت تا جایی که سال 1399 در سلسله رویدادهای ملی فهما که توسط ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار می‌شود موفق به کسب رتبه دوم و سال 1400 رتبه اول کشور در این رویداد را به دست آورد.

گلشن در ادامه در مورد فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری اسوه گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند: «اگر در یک جمله‏ کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه مى‏خواهید، خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش»، ما با تأسی از سخنان ایشان محور فعالیت‌های کانون را در این سه عرصه متمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم اعضا و به ویژه نوجوانان و جوانان را در تحصیل، مباحث فرهنگی و عقیدتی، ورزشی و خودسازی یاری کنیم.


وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری اسوه یک کانون تک بعدی نیست، تصریح کرد: ما به همه ابعاد توجه داریم به طوری که وقتی نیرویی وارد مسجد می‌شود در عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگ، مباحث تحصیلی، ورزشی به تدریج رشد می کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری اسوه افزود: مخاطبان ما از سنین نونهال و دبستان تا بزرگسالان هستند، در واقع برای تمامی گروه‌های سنی و اقشار برنامه داریم و هدف‌مان این است که وقتی فردی وارد مسجد می‌شود به گونه ای جهت داده شود که در آینده خودش از نیروها و ارکان مسجدی باشد.

 

گلشن گفت: ما در سطح مسجد راهکاری را با عنوان «مثلث سه میم» اجرا کردیم که به معنای سه ضلع مسجد، مدرسه، منزل بود؛ البته گاهی محله نیز به آن اضافه می‌شد؛ ما با نگرشی دقیق توانستیم از ظرفیت مسجد استفاده کرده و به مدرسه برویم، به بیان دیگر نوجوان را از مدرسه و منزل به مسجد جذب کردیم؛ البته تا پیش از کرونا فعالیت ها بیشتر بود و امیدواریم با شروع سال تحصیلی جدید این برنامه ها بیش از پیش افزایش یابد.

 

وی همچنین در مورد ضرورت استفاده از فناوری و تکنولوژی های روز در راستای جذب نسل جوان به مساجد تصریح کرد: از سال 1395 کانون اسوه اقدام به راه اندازی گروه حرفه ای هنری رسانه ای کرد و آثار متعددی را در این گروه به مرحله تولید رساند تا جایی که فیلم‌های کوتاه این گروه چندین بار در جشنواره عمار موفق به کسب رتبه برتر شد.

 

گلشن در بخش دیگری از مباحث خود در مورد بازخورد روحی که از حضور در مسجد در وجودش احساس می‌کند، گفت:  من از سنین نونهالی یعنی سه-چهار سالگي با والدین ام به مسجد می رفتم و شاید در ابتدا آداب مسجد را متوجه نمی‌شدم اما رفته رفته پایبند شدن به مسجد باعث رشد شخصیتی ام شد تا جاییکه بعدها به عنوان مکبر، موذن و دعاخوان و اکنون در عرصه فعالیت‌های قرآنی در مسجد حضور یافتم. حتی در دوران دانشجویی و امتحانات، وقتی مشغول مطالعه بودم زمان نماز به مسجد می رفتم تا حال درونی ام تقویت شود و این حضور در روحیه ام بسیار تاثیرگذار بود.