شکل‌گیری مسجد تراز اسلامی در گرو حضور فعال متولیان مساجد در سطح محلات است
شکل‌گيري مسجد تراز اسلامي در گرو حضور فعال متوليان مساجد در سطح محلات است
مدیر کانون فرهنگی هنری «فلق» مسجد جامع مینودشت در برنامه سیمای خانواده؛

شکل‌گیری مسجد تراز اسلامی در گرو حضور فعال متولیان مساجد در سطح محلات است

هاشمي، در برنامه زنده سيماي خانواده با اشاره به اهميت گستره فعاليت مساجد گفت: امروز شکل‌گيري مسجد تراز اسلامي در گرو حضور فعال متوليان خانه‌هاي خدا در سطح جامعه و محلات است.
شناسه خبر : 40180 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۴:۱۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، «سید عباس هاشمی» مدیر کانون فرهنگی هنری «فلق» شهرستان مینودشت از استان گلستان، یکشنبه 30 مرداد همزمان با روز جهانی مسجد در برنامه زنده سیمای خانواده حضور یافت.

بر پایه این گزارش: برنامه سیمای خانواده امروز به مناسبت روز جهانی مسجد با تنی چند از فعالان مسجدی به گفت وگو پرداخت که در این بخش گفت وگو با مدیر کانون فرهنگی هنری فلق، با اجرای «سید محمدرضا حسینیان» همراه بود.

هاشمی در ابتدای مباحث خود با اشاره به حدیثی از امام حسن (ع) که فرمود: «اهل مسجد زائران خدا هستند» بیان کرد: یکی از ابتکارات امام خمینی (ره) این بود که ایشان در نظام انقلاب اسلامی مساجد را به عنوان پیشران حرکت کشور قرار داد که ذیل این رویکرد، بسیاری از امور در مساجد سازمان یافته و به ثمر می‌نشست؛ بنابراین اکنون نیز مساجد باید به همان سمت حرکت کرده و محور گره‌گشای مشکلات شده و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مسجد تراز اسلامی باشند.


مدیر کانون فرهنگی هنری «فلق» مسجد جامع مینودشت، در ادامه گفت: امروز باید ببینیم که یک مسجد تا چه اندازه موفق شده است تا با اهالی محله ارتباط گرفته و دل‌های آنها را عاشق مسجد کند. همچنین باید بررسی کنیم که مسجد چه قدر توانسته است خانه به خانه با مردم ارتباط برقرار کرده و حرکتی رو به جلو داشته باشد؛ قطعا تحقق این مولفه‌ها است که منجر به شکل‌گیری مسجد تراز اسلامی شده و در قدم‌های بعدی با آسیب‌های اجتماعی در محله مبارزه می‌کند.


وی تصریح کرد: در مسجد جامع مینودشت و ارکان فعال در این مسجد چندین سال است که محور فعالیت‌ها، حول ایجاد پیوند میان مردم و به ویژه نسل جدید با مسجد بوده است، تاکنون در راستای تحقق این هدف طرح‌های مختلفی اجرا شده و به موفقیت رسیدند تا جایی که مسجد محور محله شده است.

 

هاشمی در ادامه گفت: من کتابی با عنوان «مسجد، جوان بمان» تالیف کردم که در آن تجربیات سالیان سال فعالیت در عرصه مسجد را به رشته تحریر در آورده‌ام، این کتاب بسیاری از مسایل مساجد را بررسی و پیشنهاداتی ارایه کرده است. ما باید توجه کنیم که مسجد آن ظاهر و سنگ و آجر نیست، بلکه متولیان مسجد با هنری که دارند و همچنین عطوفت و مهربانی باید مردم را به خانه‌های خدا جذب کنند.

این فعال مسجدی افزود: وظیفه مسجد آن است که به سمت گروه‌های فعال در محلات که در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند برود. ما به عنوان متولی مساجد نباید بگوییم که مردم صرفا به مسجد بیایند و نماز بخوانند و بروند، این رویکرد هرگز تاثیرگذار نبوده است، وظیفه ما پویا کردن مسجد با روش‌ها و فعالیت‌های مختلف است. در مسجد جامع مینودشت چندی قبل برنامه‌ای را به همت بچه‌های مسجد با عنوان «صبحانه فرهنگی» آغاز کردیم که در آن بسیاری از مسایل محل با محوریت مسجد در فضای مجازی  ارایه می شد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت علمی کردن مساجد گفت: این ظرفیت در مساجد وجود دارد که برخی کلاس‌ها نظیر نجوم و فیزیک و ریاضیات در مساجد برگزار شود، طرح این مباحث و دروس منجر به حضور بسیاری از دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به مسجد می شود.


هاشمی برپایی میز خدمت و حضور مسئولان در مساجد، ارایه مشاوره‌های حقوقی و پزشکی را از دیگر مولفه‌هایی دانست که منجر به پویایی مساجد می‌شوند. 

مدیر کانون فرهنگی فرهنگی هنری فلق تصریح کرد: در مسجد جامع مینودشت با هدف پیوند همه جانبه میان مردم و مسجد طرحی با عنوان «چهار میم» اجرا شد که طی آن (مسجد، منزل، محله و مدرسه) در ارتباطی منسجم در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند. در این طرح با مدیران 10 مدرسه ابتدایی رایزنی کردیم تا دانش آموزان مقطع ابتدایی یک روز در هفته به مسجد بیایند، هدف از برگزاری این طرح شکل‌گیری یک تربیت ریشه‌ای مسجد محور بود.

 

هاشمی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که مدیران، معلمان و مربیان پرورشی مدارس در راستای ایجاد این پیوند میان مسجد و مدرسه تلاش مضاعفی داشته باشند چراکه تشکل‌سازی در مسجد فرآیندی را شکل می‌دهد که طی آن دانش آموزان بر اساس یک تربیت دینی و مسجدمحور پرورش یابند.

 

وی در ادامه گفت: نباید مسجد را به عنوان نمازخانه متصور شویم و خانه های خدا را خالی بگذاریم، البته نماز جماعت محور برنامه‌ها محسوب می‌شود اما نمازخوانی و فاتحه‌خوانی تنها کارکرد مسجد نیست، باید مساجد را پویا نگاه داریم.