مسجد انقلابی نمی‌تواند سکولار باشد/ کانون‌های مساجد نگاه تحولی دولت در فرهنگ و هنر را دنبال می‌کنند
مسجد انقلابی نمی‌تواند سکولار باشد/ کانون‌های مساجد نگاه تحولی دولت در فرهنگ و هنر را دنبال می‌کنند

مسجد انقلابی نمی‌تواند سکولار باشد/ کانون‌های مساجد نگاه تحولی دولت در فرهنگ و هنر را دنبال می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه نهضت بازگشت به مسجد یعنی مسجد انقلابی سکولار و بی‌خاصیت نباشد، گفت: مسجد محل عزیمت حکمرانی فرهنگی است، کانون‌های مساجد نگاه تحولی دولت در حوزه فرهنگ و هنر را دنبال می‌کنند.
شناسه خبر : 1206927 تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۳:۳۹

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (جمعه،۲۸مرداد) در آستانه روز جهانی مسجد پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) سخنرانی کرد.

 

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام خداداده در جمع نمازگزاران جمعه این هفته تهران با اشاره به فلسفه نامگذاری ۲۱ اوت(۳۰ مرداد ماه با عنوان «روز جهانی مسجد»، اظهار کرد: طرفداران اندیشه صهیونیستی حدود ۵۰ سال قبل و در پی سیاست اهانتِ دستگاه ظلمت و ابلیس به مقدسات مسلمانان، قبله‌گاه نخست مسلمانان را به آتش کشیدند و همین مسئله باعث شد این روز، با عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: دستگاه ظلمت به جای مباحثه منطقی و عادلانه زبان توهین و اهانت و جسارات و هدم را در پیش گرفت که نشان‌دهنده عجز دشمنان نظام توحیدی است؛ البته این دشمنی‌ها برای مقابله با اسلام نه تنها راه به جایی نبرد بلکه باعث وحدت و انسجام بیشتر مسلمانان شده است.

 

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه مکتب، انقلاب و نظام توحیدی است، گفت: نگاه مقام معظم رهبری به مسجد نگاهی بسیار وِیژه است؛ لذا اگر امروز مساجد را به عنوان سنگر مجاهدت در مقابل دشمن پر نکنیم، یقیقناً بخشی از یگانی را که باید در مقابل دشمن بایستد، از دست داده‌ایم.

 

زاویه دید نگاه تمدنی اسلام به مسجد

حجت‌الاسلام خداداده در ادامه تصریح کرد: در نگاه اسلام و تمدن نوین اسلامی که برگرفته از انقلاب اسلامی است و امام خمینی(ره) پرچمدار آن هستند، تفاوت بسیار بین یک عبادتگاه، کلیسا و کنیسه با مسجد وجود دارد، باید این تفاوت‌ها را درک و به گفتمان تبدیل کرد.

 

وی با بیان اینکه نگاه اسلام به مسجد، نگاهی تمدنی است، افزود: این نگاه به ویژه درمیان شیعیان به عنوان کار منسجم نهاد امامت تعریف و در مساجد محله، مصلاهای جمعه و مساجد اربعه این نگاه دیده می‌شود و این مناسک به هم پیوسته و منسجم از نمازهای جماعات تا نماز جمعه و نیز حج تعریف شده است و نشان می‌دهد یک اقدام ویژه تشکیلاتی برای مومنان است. بر همین اساس باید بدانیم مسجد خانه خدا، پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است یعنی بُعد سیاسی و بصیرتی مسجد هم باید دیده شود.

 

حجت‌الاسلام خداداده با بیان اینکه نظریه انقلاب اسلامی بر مبنای فکر فرهنگی که در مسجد شکل می‌گیرد، قرار دارد، گفت: مسجد محل عزیمت حکمرانی فرهنگی است اگر از این نگاه فاصله بگیریم سبک زندگی و فرهنگ عمومی ما آسیب می‌بیند.

 

مسجد انقلابی نمی‌تواند سکولار باشد

وی اضافه کرد: وقتی رویکرد مقام معظم رهبری و نگاه رئیس جمهور را مرور می‌کنیم، درمی‌یابیم نگاه آنها به مسجد در حمکرانی ویژه و متفاوت است؛ امروز وزیر مکتبی و انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز شعار «نهضت بازگشت به مسجد» را سر می‌دهد نهضتی که اگر محقق شود مساجد برقرار و تراز شکل می‌گیرند و آنگاه درمی‌یابیم مسجد انقلابی و محل ذکر مسلمانان نمی‌تواند سکولار و بی‌خاصیت باشد بلکه باید اثرگذار باشد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: آنچه دولت و مسئولان باید در نگاه ویژه به مسجد دنبال کنند قطعا در نگاه حداقلی مسئله تجهیز، ساخت و ساز و مرمت و عمران است، چون منظور از نهضت بازگشت به مسجد اهتمام به ساخت و ساز نیست؛ بنابر روایت آبادانی مسجد به نمازگزاران است نه به لوستر، گنبد و گلدسته و معماری آنچنانی.

 

مسجد محور ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه دیانت

حجت‌الاسلام خداداده با بیان اینکه مسجد باید محل ذکر و عبادت باشد، ابراز کرد: نگاه تمدنی به مسجد یعنی مسجد محور ارتقای فرهنگ عمومی، محور توسعه دیانت و معنویت، محور جهاد تبیین و کادرسازی برای انقلاب باشد؛ تعبیر امام خمینی(ره) از مسجد به کارخانه انسان‌سازی است لذا اگر چنین نباشد یعنی مسجد از آرمان‌های امامین انقلاب فاصله گرفته است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: محبوبیت نظام باید در مسجد بالا برود، مسجد باید محور اقتصاد مردم‌پایه یا همان اقتصاد مقاومتی باشد که رهبری آن را علاج گره های کور اقتصادی می‌دانند، مسجد باید محور اعتلای نظام سیاسی ما در ابعاد مشارکت سیاسی و نیز مطالبه گری و عدالت‌خواهی باشد.

 

حجت‌الاسلام خداداده با بیان اینکه متاسفانه، در طول تاریخ چهل‌واندی ساله انقلاب قصه‌ی پرغصه مسجد فراز و فرودهای بسیار داشته است، گفت: چنان‌که در اواخر دهه 70 شمسی در سپهر فرهنگی کشور با تفکری مواجه شدیم که به مسجد نگاه تمدنی نداشت و بدیل‌های دیگری را برای فعالیت تربیتی، فرهنگی و انقلابی معرفی کرد و نهایتاً به جریان انقلابیون و بسیجیان قهرمان که در مسجد تربیت می‌شدند، لطمه زد. در دهه 80 نیز با این نگاه در حوزه فرهنگی مساجد روبرو بودیم.

 

وی تاکید کرد: اما امروز تمام نهادهای فرهنگی نظام دوباره به بحث مهم مسجد مراجعه کرده‌اند هم سازمان تبلیغات اسلامی در بنیاد هدایت، هم بسیج در گفتمان محله اسلامی و نیز سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حوزه‌های علمیه نیز نگاهی کلان به مساجد دارند. لطمه‌هایی که به نرم افزار مدیریتی مسجد خورده باید جبران شود. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز با همه این دستگاه‌ها هم‌افزایی دارند و نگاه تحولی دولت را در پیشخوان فرهنگی‌ای که باید در مسجد قرار بگیرد و بتواند با همکاری بسیج برای جوانان نشاط لازم را ایجاد کند، دنبال می کنند.

 

حجت‌الاسلام خداداده در پایان خاطرنشان کرد: امید است نگاه تحولی که در دولت و اجزای دولت وجود دارد در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز اعمال و دنبال و جایگاه اصلی مسجد که پایگاهی برای تربیت نسل متعهد و هنرمند و فرهیخته انقلاب است، احیاء شود، نسلی که بتواند عرصه‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی کشور را اصلاح کند.

 

 

پایان پیام/ 397