نهضت بازگشت به مسجد؛ اقدام عظیم جهادی که کار چند وزارتخانه را می‌کند
نهضت بازگشت به مسجد؛ اقدام عظیم جهادی که کار چند وزارتخانه را می‌کند

نهضت بازگشت به مسجد؛ اقدام عظیم جهادی که کار چند وزارتخانه را می‌کند

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه نهضت بازگشت به مسجد اقدام عظیم جهادی است که می‌تواند کار چند وزارتخانه را انجام دهد، گفت: اگر این نهضت محقق شود بیش از ۶۰ ۷۰ درصد ناهنجاری‌های اجتماعی برطرف شده و یا کاهش می‌یابد، چون این نهضت رویکرد پیشگیرانه دارد.
شناسه خبر : 1204294 تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۵۶

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره ملزومات نهضت بازگشت به مسجد، اظهار کرد: احیای کارکردهای مساجد و بازنگری در رفتارهای آنها که مسجدگردانی می کنند از ملزومات اصلی جامعه امروز است و چند مولفه دارد، نخست آنکه سیستم های مدیریتی و نظارتی مساجد متحول شوند و مسجدداری از رویکرد اداری خارج و به صورت سنتی انجام شود.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در چند سال اخیر متاسفانه سیستم اداری در مدیریت مسجد اعمال شده است، گفت: امام جماعت، هیئت امناء و خادم مسجد مثلث بسیار مهمی هستند که اگر یکی ضعف داشته باشد مسجد تضعیف می شود.

 

وی تاکید کرد: پیشنماز مسجد باید بسیار پرحوصله باشد، شاید یک آفت امروز در مدیریت مساجد، جوان‌گراییِ افراطی در انتخاب امامت جماعت است که بعضاً نمی توانند آنطور که باید مسجد را اداره کنند و حوصله لازم برای برخی امور را ندارند از این رو، بین امام و خادم و هیئت امنا و مردم چالش هایی بروز می کند.

 

حجت الاسلام بهاری در ادامه بیان کرد: امام جماعت باید استقلال حقیقی خود را حفظ کند اگر این استقلال از بین برود که بعضاً نیز چنین شده، آسیب و صدمات بسیار به همراه دارد. لذا باید در کنار میدان دادن به جوانان در کسوت هایی همچون نایب امام جماعت، از افراد باتجربه در امامت مساجد استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه از مولفه های امام جماعت جذب حداکثری است، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات و جمعه، آنها را به مردم‌داری توصیه و دعوت می کنند؛ این شیوه نیازمند آموزش است البته نه آموزش کلاسی و کارگاهی بلکه آموزش در میدان.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه مساجد باید تامین مالی شوند، ادامه داد: نهضت بازگشت به مسجد کار جهادی بزرگی است، یکی از ملزومات این احیاگری، احیاء و تقویت نمازِ نوبت ظهر در مسجد است. شخصاً معتقدم اداره یک مسجد از یک وزراتخانه سخت‌تر است چون در نظام اداری دستور می دهیم و مخدومین تبعیت می کنند اما در مسجد نظامی دیگر مستقر است و رابطه امام و مردم شکل می گیرد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: از این رو، امام جماعت و امناء باید پرحوصله و خادمان باید اهل علم و مدارا و دارای حُسن خُلق باشند. درِ مساجد نباید اذان به اذان باز و بسته شود؛ متاسفانه درِ بیش از 90 درصد مساجد تهران صبح ها بسته است که این مصیبتی بزرگ است. علاوه بر این، ارکان مسجد باید با بسیج به عنوان رکنی موثر، در ارتباط و تعامل باشند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نهضت بازگشت به مسجد کاری عظیم و یک دگرگونی مسجدی است، خاطرنشان کرد: اگر این نهضت محقق شود بیش از 60 70 درصد ناهنجاری های اجتماعی برطرف شده و یا کاهش می یابد، چون این نهضت رویکرد پیشگیرانه دارد نه درمانی و اگر رخ دهد کار ۱۰ وزارتخانه را می کند.

پایان پیام/ 9