آتش عشقی که در دل بچه های مسجد هرگز خاموش نمی شود
آتش عشقی که در دل بچه های مسجد هرگز خاموش نمی شود

آتش عشقی که در دل بچه های مسجد هرگز خاموش نمی شود

شور و حرارتی که از وجود مقدس سیدالشهدا (ع) در دل بچه های مسجد قرار دارد هرگز خاموش نمی شود و این ارادت و انس تا ابد وجود داشته و به همه نسل های بشریت منتقل می شود.
شناسه خبر : 1203701 تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۵۶

خبرگزاری شبستانجهرم: هر چه به روز عاشورا نزدیک تر می شویم شور بچه های مسجد هم بیشتر می شود؛ انگار شوقی در وجودشان فرا می گیرد و منتظر یک واقعه خاص هستند.

 

10 روزی می شود که برای حسین (ع) عزداری می کنند اما خستگی در وجودشان معنا ندارد و خود را برای روز واقعه مهیا می کنند؛ سخنران مسجد در این شب ها از مظلومیت خاندان سیدالشهدا (ع) گفته و ذاکران اهل بیت (ع) نیز در سوگ مصیبت حسین (ع) و اصحاب باوفایش مرثیه ها خوانده و بچه های مسجد نیز هم نوا با آنها اشک ماتم ریخته و سینه زنی کرده اند.

 

از تاسوعا گذر کرده و مرثیه عباس (ع) با آن همه فداکاری و ایثارش را شنیدند و در مظلومیتش اشک ماتم ریختند و اکنون زمان آن رسیده که حسین (ع) وارد میدان شود؛ بغض بچه های مسجد را گرفته و منتظر تلنگری هستند که لبیک گویان خود را فدای لب تشنه امامشان کنند.

 

آری؛ امروز عاشوراست و همه جا کربلا؛ از زمین و آسمان شور حسینی جاریست و ندای «هل من ناصر ینصرنی» آسمان را فرا گرفته و لشکر حسینیان منتظر فرمان مولایشان هستند تا کاخ یزیدیان را سرنگون کرده و از چهره تاریخ برکنند.

 بچه های مسجد مهیای عزاداری روز عاشورا هستند؛ تک تک خود را به مسجد می رسانند تا در صفوف یه هم تنیده در مظلومیت مولایشان عزاداری کرده و این ندا را سر دهند که اگر در واقعه کربلا حضور داشتند هرگز اجازه نمی دادند حتی مویی از سر حسین (ع) کم شود آنچنان که دوستانشان در پاسداری از حریم عقلیه بنی هاشم با ندای «کلنا عباسک یا زینب (س)» مقابل تکفیری ها ایستادند و آنان را سرنگون کردند.

 

این شب ها هر کجای شهر که می نگری غرق در ماتم حسین (ع) است، مساجد آکنده از عزاداران حسینی و مملو از سوگوارانی است که برای این روزها لحظه شماری می کردند؛ بچه های مسجد نیز از کودک تا بزرگسال به میدان آمده و هر کس به نحوی قدمی برای زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) بر می دارد.

 

میعادگاه مسجدی ها در روز عاشورا، مصلی جمعه است؛ محلی که طبق یک رسم و سنت دیرینه در نظر گرفته شده و از مساجد محلات با به حرکت درآوردن دسته های عزاداری راهی مصلی می شوند.

 

حرکت از مسجد

عموم عزاداری های ایام محرم در شهرستان جهرم از مساجد آغاز می شود و مردم با تجمع در این مراکز دینی به عزاداری و سوگواری می پردازند؛ هر مسجد نیز در ایام محرم برنامه های خاص خود را دارد و عموماً عزاداری ها از روز اول محرم آغاز و تا پایان ماه صفر ادامه پیدا می کند.

 

عزاداری ها در جهرم و در روز تاسوعا از مساجد به سمت امامزاده «حسین (ع)» و در روز عاشورا نیز از مساجد به سمت مصلی جمعه است و سپس دسته های عزاداری پس از حضور در این مکان ها، تجمع کرده و به عزاداری می پردازند.

 

در طول دهه اول محرم نیز مرسوم است که عزاداری ها با اقامه نماز مغرب و عشا در مساجد آغاز می شود و مسجدی ها پس از استماع سخنرانی و همچنین نوحه خوانی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت (ع) با تشکیل دسته های عزاداری و زنجیرزنی به سمت مسجدی در محله ای دیگر حرکت می کنند.

 

قرائت زیارت عاشورا

در برخی مساجد مرسوم است که در روزهای تاسوعا و عاشورا و پیش از دسته روی، قرائت زیارت عاشورا برگزار می شود؛ از جمله آن کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان» است که این برنامه را از سالیان دور اجرا کرده و همچنان ادامه دارد.

 

قرائت زیارت عاشورا در این کانون فرهنگی هنری در ساعات ابتدای صبح روز عاشورا برگزار می شود و عزاداران حسینی پس از زمزمه این زیارت پرفیض و همچنین مختصری عزاداری، خود را مهیای برنامه عزاداری روز عاشورا می کنند.

 

موکب های حسینی

بچه های مسجد برای پذیرایی از عزاداران اقدام به برپای موکب می کنند؛ معمولاً موکب ها جنب خیابان مجاور مسجد برپا و توزیع آب و انواع شربت ها در این موکب ها انجام می شود.

این موکب ها البته از ابتدای محرم فعالیت خود را آغاز کرده و به پذیرایی از عزادان می پردازند که حضور و مشارکت بچه های مسجد در راه اندازی و فعالیت موکب ها محسوس و نمایان است.

 

البته امسال به ابتکار بچه های مسجد در کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی»، ایستگاه «پایش سلامت» نیز در کنار موکب «حضرت زهرا (س)» راه اندازی شده و خدماتی همچون فشار خون، سنجش دمای بدن، ضربان قلب، اکسیژن خون، تست قند خون، محاسبه BMI ، مشاوره تغذیه، قد و وزن به مراجعه کنندگان ارائه می کند.

 

توجه به نماز اول وقت

نماز اول وقت توصیه بزرگان دین است که امام حسین (ع) در تنگنای قیام عاشورا نیز نسبت به اقامه آن کوتاهی نکرده و در لحظات پایانی عمر مبارکشان به نماز ایستاده و با خدای خود به راز و نیاز مشغول می شود.

 

اگرچه عمده عزاداری ها در مساجد جهرم با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز می شود اما در بحبوحه عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا فریضه نماز به فراموشی سپرده نمی شود و مسجدی ها با رسیدن وقت اذان در گوشه ای از خیابان به اقامه نماز می پردازند.

بچه های مسجد در لباس «پاکبانان حسینی»

از دیگر فعالیت های بچه های مسجد که در ایام محرم به چشم می خورد، کمک به جمع آوری زباله های به جا مانده از موکب های پذیرایی است؛ این اقدام که از سال های گذشته در کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» مرسوم شده با مشارکت نوجوانان مسجدی انجام می شود.

 

این گروه از بچه های مسجد همراه با دسته های عزاداری این کانون مسیرها را طی کرده و زباله های بر زمین مانده که اکثراً لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی هستند را جمع آوری می کنند.

 

اگرچه جای این گونه اقدامات نیک در سایر تکیه ها و موکب های پذیرایی خالی است و ضرورت آن به وضوح احساس می شود اما همین مقدار که بچه های مسجد در فرهنگ سازی جمع آوری و نریختن زباله مشارکت دارند نشان از منش والا و همت استوارشان در کمک به پاکبانان زحمتکش شهر است.

 

پاسداشت سنت های عزاداری

چهارپایه خوانی، طوق گردانی، زنجیرزنی و دسته روی از جمله سنت ها دیرینه شهرستان جهرم در عزاداری های محرم به ویژه روز عاشورا است که در کنار عزاداری های متداول امروزی نسبت به آن اهتمام ویژه ای می شود.

 

همچنین مقتل خوانی نیز دیگر سنت عزاداری های جهرم است که در کانون های مساجد توسط روحانیون و ذاکران اهل بیت (ع) در شب و روز عاشورا به اجرا در می آید.

 

لحظه به لحظه عزاداری های ماه محرم سرشار از شور، شعور، معنویت و اخلاص است که تجلی یافته از افرادی است که تربیت شده مکتب عاشورا و سیدوسالار شهیدان هستند؛ شور و حرارتی که از وجود مقدس سیدالشهدا (ع) در دل مردم و بچه های مسجد قرار دارد هرگز خاموش نمی شود و این ارادت و انس با اهل بیت (ع) تا ابد وجود داشته و به همه نسل های بشریت منتقل می شود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/ 691