از تلاش های خیرخواهانه کانون فرهنگی شهید نواب صفوی تا خدمت ماندگار پزشک صالحانی در روز عاشورا
از تلاش های خیرخواهانه کانون فرهنگی شهید نواب صفوی تا خدمت ماندگار پزشک صالحانی در روز عاشورا

از تلاش های خیرخواهانه کانون فرهنگی شهید نواب صفوی تا خدمت ماندگار پزشک صالحانی در روز عاشورا

در اقدامی جدید و خواپسندانه از طرف صندوق خیرین سلامت روستای صالحان با حضور دکتر کاظم رهگشای جراح، متخصص ارتوپد و ستون فقرات که از فرزندان این روستا نیز هستند بیماران نیازمند در روز عاشورای حسینی به صورت رایگان در مسجد امام رضا (ع) ویزیت می شوند.
شناسه خبر : 1203671 تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۰:۵۵

خبرگزاری شبستان__یاسوج: واژه «خیر» در لغت به کارهایی اطلاق می‌شود که دل‌‌پسند و مرغوب است. راغب در مفردات می‌‌گوید: خیر آن است که همه بدان رغبت کنند؛ مثل عقل، عدل، فضل و ، که در مقابل آن شرّ است. پروردگار حکیم در آیات متعددی از قرآن کریم،انسان‌ها را تشویق و ترغیب به سبقت و سرعت گرفتن در خیرات نموده است.

 

کار خیر یعنی چی؟

برای به دست آوردن معنا و مصداق خیرات، یکی از آیاتی را که در آن دستور به پیشی گرفتن در خیرات داده شده، مورد بررسی قرار می‌‌دهیم: «وَ لِکُلٍّ وِجْهَهٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ»؛ هر طایفه‏اى قبله‏‌اى دارد که خداوند آن را تعیین کرده است (بنابراین، زیاد درباره قبله گفتگو نکنید! و به جاى آن،) در نیکى‌‏ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید، خداوند همه شما را (براى پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز،) حاضر مى‏‌کند زیرا او، بر هر کارى توانا است.

این آیه پیرامون گفت‌وگوی مردم در مورد تغییر قبله نازل شده است که خداوند حکیم، آنان را از این گفت‌‌وگو نهی می‌‌کند و دستور به سبقت در نیکی‌‌ها و اعمال خیر می‌‌دهد.

 

مراد از «الخیرات» در این آیه، طاعات و اعمال نیک است و معنایش این است که به جای گفت‌وگو در مورد تغییر قبله به انجام طاعات و کارهای نیک بشتابید که گردن نهادن به دستور پروردگار در تغییر قبله نیز یکی از مصداق‌‌های طاعات است».باید توجه داشت که خیرات، جمع خیر است که در این آیه و آیات دیگر با الف و لام آمده و جمع محلی به الف و لام نیز افاده عموم می‌‌کند، بنابر این شامل تمام کارهای خیر و نیک، چه واجب چه مستحب می‌شود، و خواندن نماز به سوی کعبه نیز یکی از مصادیق خیرات به شمار می‌آید.

 

در باب انفاق، بخشش و انجام کار خیر آیات و روایاتی بسیاری نقل شده که مجال پرداختن به آنها در این نوشتار نیست.

 

ساختار استان کهگیلویه و بویراحمد در دنیای مدرن هنوز بافت سنتی، قبیله ای و عشیره ای خود را حفظ کرده که این ساختار هرچند شاید ایرادی به نسبت مدرنیته شدن جامعه به آن وجود دارد، ولی بافت قومی و قبیله ای آن باعث حل شدن بسیاری از مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... با حضور بزرگان و ریش سفیدان شده است.

 

هر روز در اخبار روزنامه ها، رسانه های محلی و سایت ها شاهد انعکاس انجام کارهای خیر، انفاق و بخشش از طرف ایلات و طوایف با وساطت بزرگان، ریش سفیدان، معتمدین محلی، نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه و مسئولان هستیم.

 

گاهی جوانی یا شخصی ناخواسته یا ندانسته دست به اقدامی می زند که متناسب با شان و منزلت استان شهیدپرور کهگیلویه و بویراحمد نبوده و از طرفی این اقدام در جامعه مدرن امروزی مورد تایید هیچ کس قرار نمی گیرد و گاهی باعث می شود خسارت های جبران ناپذیری به ساختار قومی، قبیله ای و عشیره ای مردم استان و صفا و صمیمیت آنها وارد کند و یکی از نمونه های آن تیراندازی در مراسمات است که مورد تایید هیچ کس نبوده و باعث صدمات جانی و مالی به افراد جامعه و خسارت های جبران ناپذیری به خانواده ها می شود.

 

با توجه به بافت قومی، قبیله ای و عشیره ای استان کهگیلویه و بویراحمد اقداماتی که در سال های اخیر به همت بزرگان، ریش سفیدان، نخبگان و معتمدین هر قوم، قبیله، طایفه در راستای کاهش تلفات انسانی و جلوگیری از انجام رسوم غلط و گاهی رسم هایی که با فرهنگ ایلات و طوایف این استان سازگاری ندارد، صورت می گیرد شایسته، مورد تایید عقلای جامعه و باقیات صالحات برای بانیان محسوب می شود.

 

بخشش، انجام کارهای خیر و انفاق صرفا مختص به شهر، استان، قوم، قبیله، طایفه و ایل خاصی نبوده بلکه روزانه شاهد این نوع امورات خیر در جامعه از طرف همه اشخاص و افراد به ویژه در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

 

بخش کبگیان یکی از بخش‌های شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت شهر چیتاب است که با توجه به مستعد بودن در زمینه کشاورزی و گردشگری، تاکنون در امورات خیر، بخشش، کمک به نیازمندان، فقرا، ایتام و بیماران پیش قدم بوده و تا حدود زیادی مردم آن در زمینه امورات خیر زبانزد هستند.

 

روستای صالحان یکی از روستاهای بخش کبگیان است که با توجه به سخت کوش بودن مردم این روستا و سبقت در امورات خیر، تاکنون فعالیت های بزرگان، مردم و جوانان این روستا باعث رفع مشکلات و نیازمندی های بسیاری از مردم شده و امضای میثاق نامه های مختلف توسط بزرگان و ریش سفیدان صالحان باعث جلوگیری از ورود رسوم غلط تیراندازی در مراسمات و خدای ناکرده اتفاقات ناگواری که تیراندازی به همراه دارد، شده است.

 

جمعی از جوانان مسجد امام رضا(ع) و کانون فرهنگی و هنری شهید نواب صفوی روستای صالحان به همراه بزرگان و نخبگان با تاسیس صندوق کمک به نیازمندان در قالب وام و همچنین به صورت خانوادگی و فامیلی نیز در راستای کمک به هم نوعان خود اقدام می کنند.

 

این افراد همچنین در راستای رفع مشکلات بیماران سرطانی و یا رفع نیازمندی بیماران روستا، اقدام به تاسیس صندوق خیرین سلامت کرده اند و در این راستا هر فرد به اندازه توان کمک های خود را به صورت ماهیانه به حساب تعیین شده جهت کمک به بیماران واریز می کند.

 

برخی از مردم روستا نیز با توجه به هزینه های سرسام آور مراسمات عروسی و عزا اقدام به پایین آوردن هزینه های عروسی برای فرزندان، بستگان و خدای ناکرده مراسمات عزاداری نزدیکان می کنند که این کار در جای خود شایسته تقدیر بوده و ضرورت دارد مردم دیگر مناطق استان از این سنت پسندیده الگو بگیرند.

 

در اقدامی جدید و خواپسندانه از طرف صندوق خیرین سلامت روستای صالحان با حضور دکتر کاظم رهگشای جراح، متخصص ارتوپد و ستون فقرات که از فرزندان این روستا نیز هستند بیماران نیازمند روستا در روز عاشورای حسینی به صورت رایگان در مسجد امام رضا (ع) ویزیت می شوند.

 

عوامل رسیدن به خیر دنیا و آخرت

این ملاک که ما از کجا بفهمیم اهل خیر هستیم و عوامل رسیدن خیر دنیا و آخرت چیست؛ در روایات فراوانی آمده و از مجموع آن‌ها چنین به دست می‌آید: کسی که زبانش به ذکر خدا گویاست؛ دلش سپاسگزار و از همسر شایسته و رازدار بهره مند بوده، با نیکوکاران دوست و به قضای الهی راضی است. بر بلا و گرفتاری‌ها صبور و در هنگام آسایش و رفاه شکرگزار است و دارای خوی خویش و نیت پاک می‌باشد و راستگو و امانت دار است. عفّت شکم دارد. در دین فقیه بوده و به دنیا اعتنا ندارد و به عیب‌های خود بیناست و در زندگی قانع و صرفه جو و پاکدامن است. خداوند خیر دنیا و آخرت را به چنین شخصی عنایت کرده است.

همچنین در روایات نهی شده است از این که انسان کار نیک را دست کم بگیرد؛ چون خُرد کار نیک هم بزرگ است و اندک آن بسیار: «فَإِنَّ صَغِیرَهُ کَبِیرٌ وَ قَلِیلَهُ کَثِیرٌ». طالبین می‌توانند این روایات را در میزان الحکمه، جلد ۳، صفحات ۱۹۹ به بعد ملاحظه فرمایید.

پایان پیام/ 82