از اقامه باشکوه نماز ظهر عاشورا تا رونق سفره محرومان به همت بچه‌های مسجد
از اقامه باشکوه نماز ظهر عاشورا تا رونق سفره محرومان به همت بچه‌های مسجد

از اقامه باشکوه نماز ظهر عاشورا تا رونق سفره محرومان به همت بچه‌های مسجد

بچه های مسجد با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری و فعالیت‌هایی همچون عزاداری، دسته‌روی، اطعام عزاداران، اقامه باشکوه نماز ظهر عاشورا و رسیدگی به محرومان، شور و شعور حسینی را در بزرگداشت تاسوعا و عاشورا در هم آمیخته‌اند.
شناسه خبر : 1203498 تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۴۸

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بچه های مسجد با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد همچون همه مناسبت های مذهبی، برای ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی سنگ تمام می گذارند و اجازه نمی دهند محدودیت ها و مشکلاتی همچون کرونا یا فشارهای اقتصادی، مجالس عزای سید و سالار شهیدان(ع) را به انزوا ببرد. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی مروری داریم بر تدارک کانون های مسجدی برای برافراشتن عَلَم عزاداری های حضرت اباعبدالله الحسین(ع).

 

پخت نیم تن حلوا برای شام غریبان

کانون فرهنگی هنری آقامیرزااحمد(رض) استان زنجان

این کانون از اول محرم برنامه سخنرانی حجت الاسلام احمد آیت‌اللهی را از ساعت 22 و 30 دقیقه اجرا می کند، مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی، عزاداری و اطعام عزاداران همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی ازجمله بخش های این برنامه است.

به همت بچه های این کانون در روز تاسوعای حسینی عزاداری و دسته‌روی بچه های مسجد آقامیرزااحمد(رض) انجام می شود.

برنامه های این کانون مسجدی در روز عاشورا با قرائت زیارت عاشورا در نوبت صبح آغاز شده و پس از آن با عزاداری و اقامه نماز ظهر عاشورا ادامه می یابد؛ پهن کردن سفره اطعام حسینی ویژه نزدیک به 2200 نفر از عزاداران بخش دیگری از تدارکات روز عاشورا در کانون آقامیرزااحمد(رض) است.

مقتل‌خوانی عصر عاشورا و طبخ 500 کیلو حلوا به منظور توزیع آن در مراسم شام غریبان از دیگر برنامه های این کانون مسجدی است؛ حلوای طبخ شده در قالب 1500 بسته بین عزاداران حسینی توزیع می شود.

 

 

سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی | پخت و توزیع حلیم نذری در روز عاشورا در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تربت جام

 

 

با توجه به آنکه عزاداران حسینی و خیران 40 راس گوسفند را به خیریه مسجد و کانون اعطا کرده اند گوشت این قربانی ها بین 1200 تا 1500 خانواده با اولویت خانواده های تحت پوشش خیریه مسجد آقامیرزااحمد(رض) در نخستین جمعه بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی توزیع می شود.

به گفته علی محمودی، مدیر کانون فرهنگی هنری آقامیرزااحمد(رض) این کانون با همکاری دیگر ارکان مسجد، هر سه ماه یکبار 150 تا 200 خانواده تحت پوشش را با بسته های معیشتی به ارزش یک و نیم میلیون تومان حمایت می کند.

 

اجرای تعزیه عصر عاشورا

کانون شهدای روستای فرح آباد، در جوار مسجد جامع کاشمر ازتوابع خراسان رضوی

به همت این کانون مسجدی همزمان با روز عاشورا آئین تعزیه توسط گروه یادآوران عاشورا برگزار می شود؛ این گروه که ثبت رسمی شده نزدیک به 10 سال است با مشارکت بچه های مسجد، در روز عاشورا تعزیه اجرا می کند.

حرکت دسته سینه‌زنی و زنجیرزنی در کل روستا و اقامه نماز ظهر عاشورا از دیگر برنامه های بچه های مسجد جامع روستای فرح‌آباد برای تاسوعا و عاشورای حسینی است. علاوه بر این، به همت این کانون مسجدی در 13 شب اول محرم، هر شب نزدیک به 700 نفر از سوگواران و خانواده های روستایی اطعام می شوند. 

نمایش محتوا با موضوع عبرت های عاشورا در بین نمازها، از دیگر فعالیت های محرمی این کانون مسجدی است.

 

 

 

 

کانون فرهنگی هنری «عدالت» در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستای سِن سِن از توابع شهرستان کاشان

تهیه و توزیع کمک های مومنانه بین 150 خانواده محرومِ شناسایی‌شده و توزیع اطعام حسینی بین آنها، از برنامه های دهه اول محرم این کانون مسجدی است؛ در این راستا کمک های مومنانه در سه مرحله در محرم حسینی توزیع می شود و پذیرایی از عزاداران حسینی تا 16 شب نخست محرم ادامه دارد.

اطعام عزاداران به ویژه در شب های تاسوعا و عاشورای حسینی و برگزاری کلاس های مداحی برای پسران بین 8 تا 15 سال نیز از دیگر برنامه های این کانون است که همزمان با محرم آغاز شده است.

کانون فرهنگی هنری عدالت به منظور ایجاد زمینه و فرصت اشتغال و از طریق رایزنی با کمیته امداد امام خمینی(ره) سهمیه برای معرفی 100 نفر به منظور دریافت 100 میلیونی در حوزه های قالیبافی، دامداری، کشاورزی، پرورش پسته و ... را دریافت کرده که این سهمیه ها همزمان با محرم حسینی که مردم حضور پرشورتری در مساجد دارند، اعطا می شود.

 

اهدای خون در پویش یا ثارالله(ع)

کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد مقدس

اعضای این کانون مسجدی به منظور مقابله با بدعت هایی همچون قمه زنی که باعث وهن شیعه می شود، طرح نذر خون را با عنوان پویش «یاثارالله(ع)» همزمان با صبح عاشورا اجرا می کنند. در این طرح بچه های مسجد از ساعت 10 صبح روز عاشورا در پایگاه اهدای خون میدان شهدای مشهد حضور یافته و خون اهدا می کنند.

 

 

 

اقامه باشکوه نماز ظهر عاشورا با حضور بیش از پنج هزار نفر، طبخ و توزیع پنج هزار پرس نذری شُله مشهدی بین عزاداران و مقتل‌خوانی و خیمه‌سوزان عصر روز عاشورا ازجمله دیگر برنامه های این کانون فرهنگی هنری در گرامیداشت تاسوعا و عاشورای حسینی است.

 

کانون فرهنگی هنری «شهدای گمنام» در جوار مسجد امام حسین(ع) رشت

این کانون مسجدی روز تاسوعا و شب عاشورا برنامه عزاداری و اطعام نزدیک به دو هزار نفر از عزاداران را اجرا می کند.

اقامه نماز بازشکوه ظهر عاشورا و برپایی غرفه فرهنگی و پاسخ به سوالات شرعی در مسجد امام حسین(ع) از دیگر برنامه های این کانون ویژه عاشورا است.

 

کانون فرهنگی هنری لاله های زینبی در جوار مسجد حضرت فاطمه‌زهرا(س) قم

اقامه نماز ظهر عاشورا، پخت حلیم در شب عاشورا و توزیع بین عزاداران، تهیه و توزیع بسته های معیشتی ازجمله برنامه های کانون لاله های زینبی برای تاسوعا و عاشورای حسینی است.

برپایی ایستگاه صلواتی، حرکت دسته عزاداران و برگزاری مراسم دمام‌زنی در شب و روز عاشورا نیز به همت بچه های مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه این ایام تدارک دیده شده است.

 

 

نماز ظهر عاشورا

 

 

کانون فرهنگی هنری «منتظران نور» در جوار مسجد جامع جهرم

برگزاری مراسم عزادارای از ابتدای محرم در امامزاده حنظلیه با سخنرانی حجت الاسلام شیرازادی و مداحی رضا نیکجو، برگزاری یادواره شهدا محله که با استقبال پرشور مردم و حضور مسئولان مواجه شد، و اطعام عزاداران در شب های دهه اول محرم تا شام غریبان (هر شب 500 نفر) از برنامه های این کانون مسجدی در دهه اول محرم است.

این کانون مسجدی همزمان با روز تاسوعا موکب پذیرایی از عزاداران حسینی را در مسیر عزاداری به سمت امامزاده حسین(ع) برپا می کند.

 

کانون فرهنگی هنری «حضرت زهرا(س)« در جوار مسجد جامع زرند

برگزاری مراسم زیارت عاشورا در سه نقطه، اجرای تعزیه، حرکت دسته‌جات و هیئت‌های مذهبی، اقامه نماز ظهر عاشورا، اطعام عزاداران در مسجد و تکیه حضرت ابوالفضل(ع)، مراسم سینه‌زنی و شام غریبان و تهیه و توزیع بسته های معیشتی بین خانواده های محروم و نیازمند ازجمله برنامه هایی است که اعضای این کانون بر دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی تدارک دیده اند.

 

این گزارش می افزاید، اهتمام به جهاد تبیین از طریق سخنرانی ها و نشست های معرفتی، برپایی ایستگاه های صلواتی و فرهنگی، اجرای پویش های قرآنی و اهدای ثواب قرائت سوره ها به محضر امام حسین(ع) و شهدای کربلا، احیای شب عاشورا، اجرای سنت های بومی و محلی و .. از دیگر برنامه هایی است که بچه های مسجد با اجرای ایمن و همراه با پروتکل های بهداشتی آنها، می کوشند ارادت و محبت خود را به محضر قدسی سالار شهیدان نشان داده و شور و شعور حسینی را به اوج برسانند.

پایان پیام/ 9