زیارت اربعین فراخوان حضرت زینب کبری (س) است
زيارت اربعين فراخوان حضرت زينب کبري (س) است
پژوهشگر تاریخ اسلام؛

زیارت اربعین فراخوان حضرت زینب کبری (س) است

قنبري، با اشاره به ابعاد تاريخي زيارت اربعين و سيره اهل بيت (ع) در اين عرصه بيان کرد: زيارت اربعين فراخوان حضرت زينب کبري (س) است.
شناسه خبر : 39737 تاریخ انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۲۰:۲۳

به گزارش ‌ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال سراسر کشور در رویداد بزرگ اربعین حسینی، با عنوان (مسجد تا حرم؛ از مسجد محل تا آسمان حرم) صبح امروز یکشنبه 9 مرداد در محل مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبا تهران برگزار شد.

 

حشمت‌الله قنبری، در این هم‌اندیشی طی سخنانی ضمن تاکید نسبت به توجه به ابعاد مختلف دوران حیات امام حسین (ع) گفت: اگر قرار باشد حقیقت تابناک زندگی سیدالشهدا (ع) را بررسی کنیم از هیچ برهه ای نباید گذر کرد و در عین حال باید نسبت به جنبه تاریخی آن نیز توجه داشته باشیم. 

 

این استاد دانشگاه افزود: در این بین برخی افراد جوشش های درونی خود را به عنوان حقیقت تاریخی مطرح کردند، گاهی نیز نگاه تعبدی و تقدسی در این عرصه مطرح می‌شود که با این نگرش‌ها هرگز نمی توانیم سیدالشهدا (ع) را تعریف کنیم. 

 

وی گفت: کار امام حسین(ع) در واقعه کربلا در دایره هستی یک اصل است، بنا به قول معروف جبهه مقابل حضرت 30 هزار نفر پا به رکاب و رزم دیده و با انگیزه بودند، هیچ جنگ و نبردی در این عالم به اندازه قتال حسین بن علی(ع) عمق نیافت. 

 

قنبری با بیان اینکه حج و غدیر در کربلا است، افزود: کربلا جای حضور آدم درجه دو نبود، کربلا نقطه تام و تمام و یک معبر، حلقه و پیچ تاریخی است. همه اولاد عالم باید از کربلا عبور کنند.

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه صاحب کربلا خود، کشتی نجات است، تصریح کرد: امام حسین(ع) مصباح الهدی و سفینه النجاه است.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به جایگاه حضرت زینب کبری (س) افزود:  عظمت آن حضرت با برادر بزرگوارش امام حسین (ع) معنا یافت. اربعین فراخوان زینب(س) است.


قنبری با بیان اینکه زیارت اربعین جهاد است، خاطرنشان کرد: اربعین راهپیمایی نور، معرفت و ملکوت و مفهوم باطنی همه اعتقادات قلبی ما است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه شود.